för länge sedan ansågs el vara en exklusiv vara, en mycket "ren" energikälla. (alltså inte ren i motsats till smutsig vedeldning eller dylikt utan ren mer som "koncentrerad" kanske ... det sägs att dåtidens ingenjörer skulle fått nippran om de sett hur ovarsamt vi handskas med el idag ...)
Det där har fastnat i min huvud, hur i hela friden kan vi slösa så med detta?? Nog borde man väl ändå kunna leva och bebo ett hus utan att använda el långt bortifrån div kraftverk?
Hmm .. men hur kan man göra då?
Hur har ni gjort? Solceller? ackumelatortankar? Finns det någon här som försöker komma ner rejält i energianvändning? Skulle det kanske gå att kombinera solkraft med en pelletsvärmare? Eller luftvärmepump och solcell? Själv är jag lycklig nog att bo i ett av Sveriges mest soliga hörn. När grannarna köper luft/luftvärmepumpar känner jag mig tveksam. Jag tycker inte att de verkar få ner sina elkostnader mycket nog. Kanske får de mer värme istället? Jag tycker inte att de verkar tillräckligt bra!
mvh fiddeli

Vi flyttade till en villa i februari med elvärme (frånluftsvärme modell äldre). Det första vi gjorde var att kasta ut den gamla vedkaminen och installerade en ny Baxi pelletskamin 10 kw. Fungerar klockrent samt så har elförbrukningen gått ner drastiskt och kommer förmodligen hamna runt 13.000 kwH i år....

Jag har försökt så gott de går men gränsen är nog nåd nu..

När vi köpte huset för 2 år sedan hade tidigare ägare 30600 kWh/år + ca 2 m3 olja då dom kört el då det va varmare än -8 grader.. :o För 9 kW elpannan klarade inte mer kyla om man ville ha +20 inne..
Det va installerad en begagnad pelletsbrännare i befintliga oljepannan några mån innan vi köpte huset..

Upptäkte att det va nåt galet med elpannan då den drog 86 kWh/dygn enbart för vv produktion..
Skaffade elmätare o började kolla vad elektroniken drog..
Kylen o frysen hade gjort sitt (kylen pendlade mellan -2 - +13 grader o drog drygt 5,5-6 kWh/dygn..

Köpte ny kyl o frys som drar 1,3 kWh/dygn samt byte alla lampor som lyser mest till lågenergilampor, även fönsterlampor där det går.. Bara lamp bytet gjorde 690 W/h så det blev ca 7-9 kWh/dygn på vintern då det nästan är mörkt dygnet runt i norr.. :(

Körde så här i ett år o då hade jag elpannan på i 6 dygn innan jag såg hur mycket ström det gick..
Elförbrukningen blev då för år 1 3875 kWh o pellets förbrukningen blev 6,7 ton á 1900:-/ton

Efter ett år blev det byte av panna o pelletsbrännare med bulkförråd.. De gick på 77000:- efter som jag satte in acktank då pannan ska gå elda ved om pelletsen stiger mycket i pris.. Fick 10000:- för gammla pelletsbrännaren så det blev 67000:- inkl bulkförråd.. ;D
Det blev både bekvämt o billigare med bulkpellets mot säck... Priset blev 420:-/ton lägre el 1480:-/ton.. ;D

Som det ser ut nu med 2 månader innan årsdagen med nya anläggningen så hamnar nog elförbrukningen på 3300-3500 kWh o pellets förbrukningen 5,1-5,2 ton.. ;D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.