4 291 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Ställa in värmesystem/termostater?
Hej,
Har precis köpt en villa byggd 1979 med en ombyggd CTC Electronic med rumsgivare, Nibe Compact och radiatorer med AGA termostater. Termostaterna går till 4 och står på 2.5. Pannan står på 60grader och kanske 22 på dagtemp
Termometern på CTC'n visar väl tempen ut till radiatorerna men jag fattar inte varför den kan vara jämn utan den kanske står på knappt 30 grader och sen på morgonen går den upp till 60 grader ett tag för att sen återgå till 30 grader
Skall man öppna termostaterna för fullt, justera in lagom temp på pannan och sen sänka i t.ex. sovrummet eller hur ställer man in för bästa komfort och ekonomi?
Sen har jag för varmt varmvatten i kranarna, skall man sänka panntempen på Niben för att få ner den?
Bilder på prylarna:

Har precis köpt en villa byggd 1979 med en ombyggd CTC Electronic med rumsgivare, Nibe Compact och radiatorer med AGA termostater. Termostaterna går till 4 och står på 2.5. Pannan står på 60grader och kanske 22 på dagtemp
Termometern på CTC'n visar väl tempen ut till radiatorerna men jag fattar inte varför den kan vara jämn utan den kanske står på knappt 30 grader och sen på morgonen går den upp till 60 grader ett tag för att sen återgå till 30 grader
Skall man öppna termostaterna för fullt, justera in lagom temp på pannan och sen sänka i t.ex. sovrummet eller hur ställer man in för bästa komfort och ekonomi?
Sen har jag för varmt varmvatten i kranarna, skall man sänka panntempen på Niben för att få ner den?
Bilder på prylarna:

Vilken Temp har du på ditt Varmvatten? (Niben) vi kranen där det är lägst temp ska det vara minst 50 grader (tror jag det var).. Detta pga Lagionella bakterier..
Annars kan du nog ändra Tempen på varmvatten beredaren.. Det gör du under Niben.. längst ner på fram sidan sitter det en "sköld/lucka" lossa den (brukar gå utan verktyg). Där finns det nog någon termostat att skruva på.
Gjorde det iallfall på min Focus Beredare jag hade förrut..
Annars kan du nog ändra Tempen på varmvatten beredaren.. Det gör du under Niben.. längst ner på fram sidan sitter det en "sköld/lucka" lossa den (brukar gå utan verktyg). Där finns det nog någon termostat att skruva på.
Gjorde det iallfall på min Focus Beredare jag hade förrut..
Per-Erik, jag hittade ett vred på utröret under vv-beredaren som jag vred på och det var uppenbarligen varmvattnets temp. Jag hade 65 grader på mitt vv innan men nu har jag justerat ner det till 55.
MagnusS, har beställt den boken nu! Verkar bra
MagnusS, har beställt den boken nu! Verkar bra
ChrilleK skrev:
Angående varmvattnet: Det finns två temperaturer man vill kunna (och bör) justera:
1. Den temperatur till vilken varmvattnet värms (55-85g)
2. Den temperatur du maximalt vill skicka ut i rören till tappställena (ca 55)
#2 ställer du in på blandningsventilen på beredaren, jag gissar att det finns en sådan för mackapären ser ju rätt "ny" ut.
#1 ställs också in på beredaren, men på annat ställe (vanligtvis vid elpatronen). Ju högre temp, desto större vv-kapacitet. 55 grader och högre får nog anses "legionellasäkert".
Om du har nån termostat som "hängt sig" så elementet inte blir tillräckligt varmt eller inte kallnar så kan du testa att skruva av vredet på termostaten och sen knacka med en skifta eller hammare på termostat-huset.
Sen kan du känna på själva nålen som går in i termostat-huset och trycka in den med en skruvmejsel eller dylikt så ser du om den fjädrar ut, man får ta i lite.
(dra absolut INTE ut nålen, endast trycka)
Hjälper inte det är det dags att byta termostater.
Ta inte i för kung och fosterland bara när du slår ;D
Sen kan du känna på själva nålen som går in i termostat-huset och trycka in den med en skruvmejsel eller dylikt så ser du om den fjädrar ut, man får ta i lite.
(dra absolut INTE ut nålen, endast trycka)
Hjälper inte det är det dags att byta termostater.
Ta inte i för kung och fosterland bara när du slår ;D
Klicka här för att svara