Jag har funderat på att skaffa en acktank och använda den som elpanna med framtida möjlighet att docka/ansluta olika sorters energi till den, tex vattenmantlad eldstad och värmepump. Såg Rinkabys KV tank för värmepumpar (bestnr 1736) och konstaterade att det fanns en mängd anslutningsmöjligheter för olika energikällor. Priset är 8760 kr men då tillkommer i och för sig mängder med extragrejer (2 x 6 kw elpatroner, automatiksskåp, shunt, ventiler och kranar, shuntautomatik osv osv). Även om man räknar in allt detta så blir det totala priset (15.000 ca) ganska attraktivt jämfört med en vanlig elpanna (som har begränsade möjligheter att ansluta externa energikällor och med liten vattenvolym) eller annan "färdig" aktank typ Euronoms Exotank VPS.

Kan det va nåt? Tänker jag fel? 300 l eller 500 l?

Jag tycker nog inte att du tänker så tokigt alls. Vad man ska med en elpanna till fattar jag inte.

Dock skulle jag nog allt gå upp till 1000 liter. En del värmekällor vill ju ha lite volym att jobba emot.

Har själv 1000 liter acktank med dubbla varmvattenslingor och dubbla solvärmeslingor (idag hade jag nog bara valt en i botten). Elpatron på mitten och 9.6 kvadrat Lesol 5 på taket.

I vinter är det meningen att golvvärmen ska kopplas in på detta och i framtiden har jag en idé om att även koppla in kaminen mot tanken.

Vår tank kommer härifrån: http://www.gotlinds-svets.se/

Majgårdarna
Kv Tanken är väl ganska dåligt isolerad..

Satsa på en tank som har 90mm pur isolering eller mer.

Mvh/Andreas

Tackar! Jag tänkte så här. Dela upp investeringen i delar och investera i något som håller på sikt och är flexibelt. Jag tror på tanken att ha en ack som kärna i systemet. Elen behöver jag inledningsvis för att köra den som ren elpanna, sen behöver jag elen som spets till vattenmantlad eldstad och/eller värmepump. 1000 l går ju inte att köra med el och jag får inte in en sån i källaren heller. 300 eller 500 l är frågan (60 eller 74 cm bredd). Min fråga är också om det blir ett för meckigt system att plocka ihop själv och få att funka jämfört med att köpa ett färdigt paket med el och styr- och reglerfunktioner osv. Jag antar att isloeringen inte är så mycket sämre i denna tank än en elpanna, dessutom kommer ev slippvärme huset tillgodo. Den enkla vägen är ju att tjacka en Euronom Exotank VPS som har allt det jag vill men priset är lite väl högt.

Anderas - grejen är den att det går nog att hitta en tank med mycket bättre isolering och med många anslutningsmöjligheter men då snackar vi ett helt annat pris än KV tanken.

Går det inte att köra en 1000-literstank med el?

Vi handlade en oisolerad tank som vi sedan byggde in och fyllde med lösull. Billigare och bättre än de färdiga lösningarna. De verkar det som man både kan ha och mista.

synpunkter skrev:
1000 l går ju inte att köra med el och jag får inte in en sån i källaren heller. 300 eller 500 l är frågan (60 eller 74 cm bredd).  
Man brukar inte värma hela acktanken om man kör med elpatron. Elpatronen brukar man sätta i mitten på tanken eller högre.

Själv värmer jag de översta 300-400 litrarna med elpatron (när solen inte orkar och pelletsen är avstängd)

Skall du fixa din egna lösning så titta på denna sida under systemlösningar, där finns det en del matnyttigt.
http://www.koping.net/nila/index.htm

Jag har funderat på att skaffa en acktank och använda den som elpanna med framtida möjlighet att docka/ansluta olika sorters energi till den, tex vattenmantlad eldstad och värmepump.
Jag tycker du gör alldeles rätt att inte låsa upp dig till något specifikt alternativ utan börjar med ett system som kan utvecklas. Det alternativet jag vet fungerar är Euronoms Exotank VPS. Vi har gjort fyra kompletta system tex kökspanna, solvärme, luftvattenpump och de fungerar mycket bra. Pratade med de som har just ovanstående i veckan och de har en fjärdedel av förbrukningen idag mot förr och var mycket nöjda. Det finns säkert många alternativ till Euronoms tank, det man kanske ska tänka på är att de säljer hela system och du har en tillverkare och inget hopplock. Jag vet att jag blir påhoppad för detta men det är min fasta övertygelse/erfarenhet att det är en klar fördel om du har en tillverkare att föra diskussion med.
Mvh Rogge

Man får tacka för bra inlägg! Jag får in 74 cm genom dörren om jag inte har fingarna emellan - möjligen lite till om jag orkar tar bort karmen. Problemet är att Effecta och andra ackar med bra isolering kostar för mycket, typ dubbelt upp jämfört med Kv-tanken från Rinkaby. Min tank ska stå i en uppvärmd källare mitt i huset så lite läckage kommer huset tillgodo. Dessutom så läcker inte KV-tanken mer än en vanlig panna gissar jag. Givetvis går det att värma 1000 liter och mer med elpatron men det är lite overkill i mitt fall - i framtiden ser jag en vattenmantlad eldstad och värmepump, inte ren vedeldning. Jag gissar att 500 l skulle vara lagom. Rogges har nog en poäng med att plocka ihop sitt eget kit jämfört med att köpa paketet. Frågan är hur komplicerat det egentligen är. Det är ju ingen NASA-produkt vi pratar om. Kul i alla falla att höra att nån mer har nåt positivt att säga om Euronoms Exotank VPS. Jag ska fiska lite mer efter exakta priser på Euronoms grej.

synpunkter skrev:
Problemet är att Effecta och andra ackar med bra isolering kostar för mycket, typ dubbelt upp jämfört med Kv-tanken från Rinkaby.
Du kan ju köpa oisolerat o göra det själv oxå men då bör du ha min 200 mm mineralull..

Men jag jämför bara med min borö 500 l tank som läcker ut ca 11 kWh/dygn jämfört med effektas 750 med 90 mm pur ca 3kWh/dygn..
Min tank står oxå i källaren så en del kommer ju huset till godo..

Nu gör det mindre då jag kör pellets än om jag kört el efter som det är billigare.. Men om jag kört el hade det blivit ca 5:- billigare/dygn med effektas tank... Då har jag inte räknat på att något kommit huset tillgodo..
Så det skulle blivit 1800:-/år billigare med effektas tank.. Det räcker med spillvärmen från pannan o det är alltid bättre med en radiator som går justera än nåt som värmer konstant...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.