F
FREDRIK_E: Nu har du ju redan köpt ett aggregat men lite info hur mitt funkar. Installerade en Panasonic kylanläggning för 1,5 år sedan. Effekt ca 7 kw med tre separata innedelar. Den har gått i två sommrar nu, i stort sett dygnet runt maj-aug. Det verkar som att den inte drar så mycket energi trots allt, den är ju termostatstyrd och går inte hela tiden. Håller ändå ca 20 grader inne hela
12 svar · 5,5k läst
Z
zingo: För sjutton. Nöj dig INTE med en enda offert. Om du inte har bråttom, ta dit fyre-fem stycken. Tänk vilken timlön du får om du lyckas dra ner det till 10-20.000. Jag skulle uppskatta arbetstiden till ett två-tre dagars arbete om det ska snickras och donas lite, så ingen begriper varifrån siffran 33.000 kommer från. Fick själv ett skambud på byte av fönster. Det skulle ta en och en
4 svar · 1,9k läst
C
CarMan: låter som en konstig lösning. marken komer att värme upp slangen & efekten minska
1 svar · 3,4k läst
MathiasS
MathiasS: En golvbrunn med vattenlås? ??? www.sigro.se och www.rinkabyror.se har bra priser. Ska du bara ha EN så går det säkert bra att handla på närmaste byggvaruhus också.
1 svar · 864 läst
D
droppen: Återigen den gamla frågan om PEX eller Prisol. Om jag byggde nytt eller hade stora fina regelväggar så skulle jag nog använda PEX RiR när jag ny skall fixa nytt tappvatten i badrum och tvättstuga. Mitt problem är att huset är byggt av betongblock samt gjutet bjälklag. Att fräsa in RiR så pass djupt i väggarna är inte riktigt trevligt. Kan även tänka mig att tryckstötar hörs
0 svar · 4,4k läst
Y
Yondalar: själva systemlösningen är minst lika viktig som själva panelerna skräckexempel: ytbehovet paneler kan skilja 3-4 ggr mellan dåligt och bra
1 svar · 1,5k läst
R
Rille99: Trevligt med många svar, Tackså mycket! Nu har jag lite att fundera på... Jag återkommer med hur jag gjorde. /Rikard
13 svar · 1,6k läst
G
gromit42x: Tack för tipset. Funderar ev på att dra ett flexrör i rostfritt inuti pipan istället. Då slipper man täta ovanför. Och fukten ovanifrån behöver man heller inte oroa sig så mycket över.
2 svar · 5,1k läst
A
AndersG: Vi har våra i lösullen. Det är då ca 25-30cm ull ovanpå. Rör som sticker upp är separat isolerade.
4 svar · 3,1k läst
knatte
knatte: [citat] Nja.....dimensioneringen är nått i den stilen dvs vad som den ska klara av de kalla dagarna för att värma rummet..... värmer man rummet med en radiator och endast håller golvet ljummet räcker säkert 10watt /m2......dvs 600 kr/år
5 svar · 902 läst
C
Clas: Är det någon som har installerat eller ska installera en Contura 480? Erfarenheter? Pris? Tacksam för svar! Clas
0 svar · 4,5k läst
M
Mats: Det gör sitt till. Jag har en murad öppenspis som det nu sitter en kasset i. Synd på mysfaktoen men en kasse ved istället för två -tre slaktbackar per kväll gör att jag står ut. Den är varm i upp till 20 timmar efter att jag har eldat
10 svar · 5,9k läst
C
CarMan: slangen ska vara så ytlig som möjligt, men man måste ha den så djupt att kärlen inte når den. 30 ce hit eller dit på en kortare sträcka har mindre betydelse
1 svar · 2,3k läst
D
digital: Tack för svaren! Nu kanske vi kan få lite behagligare temperatur i källaren ;)
5 svar · 10,4k läst
2
2an: [citat] mmmm el ha stående tuber o köra 30-60dagar mellan att tuberna sotas.. ::)
23 svar · 8,7k läst
S
Steff: Nu får jag ge mig va??? ELLER: Skall fläktaggregatet och konvektorn shuntas istället? När inte huset kallar på värme (via innegivaren) är shunten stängd= Ingen tjyvvärme tas från tanken ;D Golvvärmeslingan regleras på samma sätt som tidigare fast jag begränsar MAX framledning till 38 grader ??? Då är problemet löst va? Snälla ni försök ha överseende med mina flummiga utlägg
2 svar · 2,8k läst
C
Cohiba: Källaren är inte så mycket för uppvärmningen utan för mysfaktorn. Det är i princip bara gillestuga/hembiorummet och hallen som skall värmas och den öppna spisen står redan där.
2 svar · 3,1k läst
G
geisha: Jag har precis köpt en isokern mantelskorsten 8,5 meter. Med tre pipor 20 13 13 cm, 24600:- Man gör hål för eldstaden efte montering, när man vill ansluta tex. en kamin. Skall lägga i ett rör för spisfläkten också.
1 svar · 3,0k läst
G
guran1: Vet någon vad Thermias nya luft/vattenpump kan kosta? Har skickat fråga till dem men ej fått svar. Ner till minus 20 är bra för en sådan. Guran1
0 svar · 3,7k läst
morsan
morsan: Kan det här vara något? http://www.viacon.se/prod//dagvatten.asp eller något här http://www.viacon.se/prod//dagvatten.asp
1 svar · 3,0k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Nja, det stämmer nästan. Utan extra och kraftigare cirkpumpar brukar man nog säga att 100meter är lagom för 20mm slang, och det går åt 4meter per kvm. Finns det behov av längre slingor går det att hantera - prata med leverantören av golvvärmeprylarna så kan dom räkna ut vad du behöver.
5 svar · 4,1k läst
M
Mikael_D: Vi ska bygga ett hus där grunden kommer att pålas. Byggnadsinspektörerna på kommunen har pratat om att alla rör under huset ska sitta fast i plattan och vid vägglivet ska de anslutas med en teleskopanslutning. Dessa åtgärder ska göras för att inte rören under huset ska lossna om det blir sättningar i marken, eftersom huset står fast på sina pålar. Är det någon som har koll på
0 svar · 3,3k läst
spocks_beard
spocks_beard: Vi sitter i samma sits med galvade järnrör för tappvatten och gjutjärnsrör för avlopp. Vår "lokala" byggare sa att de rör som ligger i backen (avloppet) håller så länge jag lever, alltså kanske 50 år till.... Det är de bitar av avloppet ovanför mark som tar stryk, enl. honom. Vad gäller tappvattenrören så är det ju så att det är kallvatten-rören som rostar sönder först
6 svar · 15,0k läst
spocks_beard
spocks_beard: Ja, eller flytande kväve :D
2 svar · 4,2k läst
E
Eld: Det finns minipumpstationer som man kan montera i tex ett toalettrum. Tex: http://www.debe.se/Sid38.PDF Se på Compli 400. Jag har sett ännu mindre varianter.
2 svar · 2,8k läst
J
joakim66: Hej Har gjort en tillbyggnad på ett året-runt anpassat fritidshus. Undrar dock om taket är tillräckligt ventilerat. Byggaren säger att han har gjort en ventilationsspalt som löper genom taknocken. Nocken är alltså "öppen". Han påstår därför att det är onödigt att såga ut och montera "ventilationsgaller" på taket under läkt och takpannor. Jag tycker att det inte kunde skada men
0 svar · 2,2k läst
C
CarMan: mina golv är också gjutna i 2 skikt, o övre skiktet liger det vatten & elrör
10 svar · 12,0k läst
knatte
knatte: Den hydrauliska diametern bestämmer tryckfallet.....dvs omkretsen är lika med diametern gånger pi......samma diameter ger i princip samma tryckfall
5 svar · 3,7k läst
4integration
4integration: Duger en fuktmätare från Jula (http://jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=940503188&pf_id=SE-158881) för att kolla den RF i betong?
0 svar · 1,9k läst
B
brasse: [citat] Det ska vara så man kan arbeta framför den (och bredvid, över osv), gäller sotning, service, reparationer mm, vad det gäller så sotning borde en meter åt varje håll där det finns luckor vara OK.
2 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.