5 552 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
bygga om oljetank till ackumulator tank
Hej!
Vi har en gammal kombipannan som vi nu eldar med ved för uppvarmning (grattis ved). Vi har inga ackumulator tankar så systemet är ganska ineffektiv.
Det som vi fundera på nu är att köpa 2st 750L ackumulator tankar. Vi har en oljetank 3000L som vi funderade på att ta bort för att skaffa mer utrymme (det är ju ingen ide att köpa olja nu för tiden).
Men det som jag undrade var om det går att bygga om en oljetank till en ackumulator tank. Jag har sökt på nätat och hittat en bok man kan köpa har http://www.tenico.nu/oljeack.htm så det finns tydligen folk som gör det.
Har nån gjort en sådan ombyggnad? Blev det bra? Finns det några nackdelar?
tack för hjälpen,
Hamish
Vi har en gammal kombipannan som vi nu eldar med ved för uppvarmning (grattis ved). Vi har inga ackumulator tankar så systemet är ganska ineffektiv.
Det som vi fundera på nu är att köpa 2st 750L ackumulator tankar. Vi har en oljetank 3000L som vi funderade på att ta bort för att skaffa mer utrymme (det är ju ingen ide att köpa olja nu för tiden).
Men det som jag undrade var om det går att bygga om en oljetank till en ackumulator tank. Jag har sökt på nätat och hittat en bok man kan köpa har http://www.tenico.nu/oljeack.htm så det finns tydligen folk som gör det.
Har nån gjort en sådan ombyggnad? Blev det bra? Finns det några nackdelar?
tack för hjälpen,
Hamish
Borde inte en enkel ombyggnad som garanterar att tanken inte utsätts för övertryck vara att fylla den med vatten och sedan lägga i en lång kopparledning som värmeväxlar mellan värmesystemet och det accumulerande vattnet? Det trista med det borde vara att man helst vill ha olika slingor eller flödesriktning för att ladda respektiva ladda ur tanken.
Edit: Suck, följ länken, mitt inlägg tillförde inget nytt.
Edit: Suck, följ länken, mitt inlägg tillförde inget nytt.
Som skrivits,dålig ide i en gammal kombipanna,vad är det för panna?
Har du tänkt fortsatt med ved??
kommer du fortsättningsvis att kunna skaffa gratis ved?
Stort hus?
tänker du ja i dessa alternativ kanske det vore en ide med en helt ny vedanläggning med acctankar samt en miljögodkänd ved panna!
Jag själv bor i jämtland,eget hus byggt 1957.vattenburen värme.
När vi tog över detta hus efter mina föräldrar fanns bara en relativt ny kombipanna,en diom el o ved 25kw årsmodell 90-91.Jag har monterat 2st 500l acctankar samt laddomat 4030 med återladdning av det accumelerade varma vattnet till pannan.Detta är givetvis inte det optimala systemet,hellst skulle jag vilja ha en solo innova från baxi med 3000l accat vatten.
Men det kostar....
ved köper jag billigt,då i form av 3m björk.
går ett lastbilslass per år= ca 4500 med motorsågskedjor,olja samt bränsle inräknat.Arbetet är ju gratis,men med motion som tillskott!
Är din panna relativt ny kanske det vore ett alternativ med 2st 750l tankar samt en laddomat enligt ovan,förmodar att du har vvberedare i pannan?
Jag gjorde alla lödningar samt installationer själv,kom då ner till en kostnad av ca 17000kr MEN då handlade jag till 25%rabatt.
tycker nog du bör hitta en rörkrökare som du får handla lite billigare av,då påslagen i vvs branscen ligger på 300% eller mera!Joo det är sant!!har en kompis som har egen firma numera så jag vet hur prissättningen ser ut!!
lennart
Har du tänkt fortsatt med ved??
kommer du fortsättningsvis att kunna skaffa gratis ved?
Stort hus?
tänker du ja i dessa alternativ kanske det vore en ide med en helt ny vedanläggning med acctankar samt en miljögodkänd ved panna!
Jag själv bor i jämtland,eget hus byggt 1957.vattenburen värme.
När vi tog över detta hus efter mina föräldrar fanns bara en relativt ny kombipanna,en diom el o ved 25kw årsmodell 90-91.Jag har monterat 2st 500l acctankar samt laddomat 4030 med återladdning av det accumelerade varma vattnet till pannan.Detta är givetvis inte det optimala systemet,hellst skulle jag vilja ha en solo innova från baxi med 3000l accat vatten.
Men det kostar....
ved köper jag billigt,då i form av 3m björk.
går ett lastbilslass per år= ca 4500 med motorsågskedjor,olja samt bränsle inräknat.Arbetet är ju gratis,men med motion som tillskott!
Är din panna relativt ny kanske det vore ett alternativ med 2st 750l tankar samt en laddomat enligt ovan,förmodar att du har vvberedare i pannan?
Jag gjorde alla lödningar samt installationer själv,kom då ner till en kostnad av ca 17000kr MEN då handlade jag till 25%rabatt.
tycker nog du bör hitta en rörkrökare som du får handla lite billigare av,då påslagen i vvs branscen ligger på 300% eller mera!Joo det är sant!!har en kompis som har egen firma numera så jag vet hur prissättningen ser ut!!
lennart
Hej!
Skaffa en beg. vedförugn till kombipannan , den är
mycket effektivare att elda i än kombipannan ,
enligt tester jag sett har förugnar också bra
miljövärden .
Jag har själv en gammal kombipanna CTC265 +
förugn+1500l ack. funkar bra!
mvh/sae
Skaffa en beg. vedförugn till kombipannan , den är
mycket effektivare att elda i än kombipannan ,
enligt tester jag sett har förugnar också bra
miljövärden .
Jag har själv en gammal kombipanna CTC265 +
förugn+1500l ack. funkar bra!
mvh/sae
Klicka här för att svara