Värme allmänt
MP: På min panna så finns det inga uttag för dykhylsa (vad jag kan se). Hur löser man det då när man vill montera in en SYR-ventil.
mats_b: Så tänker jag också, men samtidigt så har jag ingen bra känsla för vad en realistisk framledningstemperatur är för att åstadkomma fullgod uppvärmning via golvvärmen, jämfört vad man kan förvänta sig av radiatorer. Virsbo accepterar golvvärme under golv upp till 35 mm tjocka, men de är ju inte nischade på värmepumpar heller.
MathiasS: [citat] Hmm... det var inte bara försäkringsbolaget - jag pratade även med grosist och leverantör - vem minns jag inte längre. EDIT: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1109749819;start=15#15 Jag kan dock bara redovisa vad andra säger - själv har jag ingen aning.
OlaF: Japp *inte*. Ledsen för felskrivningen. Jag tänkte faktiskt på konsol själv och det kanske inte är en så dum idé. Fördelarna med golvmodellen är att de verkar tystare. I Råd&Rön (Dec 2004 tror jag) blev just Daikins golvmodell tystast i test. Dessutom är de lättare att rengöra. Nackdelar? Tja, verkar litet dyrare och ha mindre lull-lull. Jag vet inte riktigt hur bra t.ex.
roke:
har jag lärt mig att fiberpackningarna (som tjänstgör som läck/översvämningsskydd) i toppen på avluftare ska tas bort om avluftaren monteras ute där det finns risk att regnvatten eller snö gör att packningarna sväller och på så vis förstör avluftningsfunktionen. (värt att tänka på om avluftare monteras ute på tex solfångare)
rogge_vvs_pl: Ahlsells A-press 130°C konturnerlig drift, MA-press 120°C konturnerlig drift, båda dessa 150°C kortare tid. Funkar vid solvärme om du inte har vacumrör då är det lödning eller klämringkoppling som gäller. Eller/och det finns utbytesringar till MA-press som tål 200°C. Mvh Rogge
Mattias L.: Min tank som inte var nergrävd fick jag kolla med tumstock, varje cm var 20 liter. Kändes precis som att kolla oljan i bilen ;)
CarMan: [citat] helt utan tvekan trorjag det kan finnas flera smutsfilter hoss nån av mina lokala rörisar, men nu var jag intreserad av den som är monterad i en kulventil, & i mina ögon är det en ovanlig pryl, vad trorni är det en ovanlig pryl eller hittar man den lätt hoss en välsorterad rörfirma.
Per-Erik: Finns dom som har... http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=1341
roli: Koppar direkt mot betong är ingen bra kombination. Kopparn kommer att "ätas upp" av betongen . Det är därför som man använder prisol och plusprisol i kombination med ingjutning i betong. Låt isoleringen på dessa rör sticka upp några centimeter över betongytan så att man inte får kontakt mellan koppar och betong.
tynnis: Min fru fryser jättemycket nu på mornarna och vill att jag skall elda i kaminen när jag går upp vi har ju bara 22grader :P
fjonsson: På många expansionskärl finns en ventil i botten. Kommer det vatten ur den är blåsan trasig. Där skall vara lufttryck...
MathiasS: Ok, jag tackar för svaren. För en röris är väl denna koppling toppenbra, för en privatperson är det bara skitjobbigt att få tag i nya klämdelar när man ska återanvända kopplingen (eller har skruvat fast den på fel ställe ::)).....
rogge_vvs_pl: Jag hade haft ett systemtryck på 1 bar vid 70°C i ditt fall med ett kärl som är förtryckt till 0,5 bar. Då passar även en säkerhetsventil på 1,5 bar bra. Om du vill läsa lite mera teori och åsikter så se länk. http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1127044648 Mvh Rogge
rogge_vvs_pl: [citat] Den vanligaste storleken är den som passar till just ditt hål, det beror på djup, håldiameter, strömförsörjning mm http://www.grundfos.com/web/homese.nsf Klicka länk, längst ner vänster produktprogram, välj privat vattenförsörjning. välj 3" undervattenspumpar SQ SQE. Mvh Rogge
Johan Gunverth: Börja med ditt statsbyggnadskontor, men var medveten om att Länsstyrelsen ligger och lurar med ev. invändningar. Skyddsrum, avloppstunnlar, vattentäkter m.m. Finns fler trådar om detta.
mattiasp: [citat] Nja, sambandet mellan höjd och tryck är ganska enkelt: p=h*rå*g Om vi antar vattnets temperatur vid 30 grader C till 995,64 kg/kubikmeter, så blir trycket vid 5 meter 5*995,64*9,82=48886 Pa. Det blir 0,48886 bar. Hälsn. Hr messerwisser
yonna: ... Geo är intressant ... jag vill se fler alternativ ::)
CarMan: [citat] ja dom kanske fuskar lika mycke dom. men det står ju också längre ned på sidan vad som gäller (gäller också comfortzone, dom har också redovisat) men det är bara Comfortzone som är så fräcka o påpekar at andra inte visar COP med pumpar, för att sedan göra istortsett samasak själva. hade dom skippat den där textraden så hade dom uppfatats från min sida som mer seriösa.
gnagar_putte: Hmmm.... Tror det är frånluft från bastun som går via skorstenen. Den andra delen av trumman är för tilluft till bastun. In och utgång verkligen nära varandra i bastun, knappast smart va'? Mitt hus är byggt 1965, enplan med källare 115 +115 kvm. Väldigt flackt, pappbeklätt tak. Har i dag FVP från Elektro Standard (nuvarande IVT). Årsmodell -98. FVP:n står i källaren, har sitt
Lurvnos: Vid lackering är både olje- och vattenavskiljare två bra ideer, men ska du köra nåt tryckluftsverktyg ska man väl ha en dimsmörjare tror jag. Och inte använda samma slang efter avskiljarna/dimsmörjaren till lackering och övrigt, då det blir oljefilm i slangen. Om slangen är lång från regulatorn till sprutpistolen blir det väl en viss tryckförlust, kanske får du dra på nåt hekto
Thor: En lite update, verkar vara Trasigblåsa i kärlet. Kollade trycket i det i går hade 0bar fyllde 0,5bar körde på som vanligt och kollade idag 0 igen!! Verkar bara vara att köpa ett nytt....Var köper man ett sånt till bra pris?
CarMan: Jag skulle personligen inte dela på nått. ni kanske kan borra samtidigt & fixa bra pris på det viset. runt 200m brukar vara max för vad dom klarar av att borra. klarar ni er med en sån borra? iannat fall så blir det ju ialla fall 2 borrhål. den så vet jag inte hur ni tänkt att koppla ihoppp det hela? du vill väll inte få sänkt verkningsgrad för at grannens pump går samtidigt som
gogu: Man brukar ha en egen shuntgrupp med cirk pump enbart för golvvärmen eftersom en vanlig cirk pump inte orkar med pga dom långa slingorna i golvvärmen. Se tex http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirsbo/swe/Presentation/Website/Broschyrer/Onlinex_Golvvxrme/5_40_021016.pdf Med en sån så duger nog ovanstående panna men ett expansionskärl av något slag måste du ha för att vattnet ska kunna
bygglasse: Behöver lösa värmefrågan längs med ett långt 7.5 m skjutfönsterparti i sommarstugan. Finns det en liknande radiator men som oljebaserad elradiator för montering i golv som denna från Epecon: http://www.epecon.se/upload/files/Proj.bok%20Under%206_4.pdf alternativt: denna modell Radius hos Hudevad? http://www.hudevad.com/ Hittar inget på webben. /Lasse
2an: [citat] Förmodligen kommer rökgas tempen bli ändå högre utan motdragslucka på rökröret i vinter då draget blir högre... Många gånger så är draget dubbelt så mycket som panntillverkarna rekomenderar o då blir verkningsgraden inte nå vidare.. Men du kanske menade dragbegränsare på tilluften till pannanseldstad??
Yondalar: omöjligt att svara på men lägg på 150-200 till i tak! sen tror jag att enkla elelement blir svårslaget, tyvärr ventilation? men igen, och vad som avgör vad/hur svara på din fråga, hur ser uppvärmning o vent ut i övriga huset ut? går det att haka på där?