Värme allmänt
rogge_vvs_pl: [citat] Där ser man hur man läser :-[ Mickes lösning var nog inte så dum iaf. [citat] Annars får du upp på taket, en talja och hissa. Rogge
snuttjulle: Hjälper till lite med bilder. ;) http://www.nibe.se/brasvarme/produkter/handol.htm
TN-Funkis: Gör som Poiu sa, sök också i lagtexten om OVK, lagen om ventilationskontroll, (finns på nätet) i ditt fall kan det räknas som sanitär olägenhet, under förutsättningen att du framförde klagomål medans du bodde där, då ska du ta ärendet till Hyresnämnden.
TN-Funkis: Den viktigaste detaljen i detta PLUS-inslag nämndes bara i förbigående: att systemet inte var OPTIMALT placerat, det satt i hallen i stället för vardagsrummet, och av bilderna jag såg var inte planlösningen den bästa för denna typ av uppvärmning. Personen i detta inslag hade fortfarande samma elförbrukning trots ny LVP, jag misstänker starkt att man bara skruvade upp LVP utan att
2an: Jag har försökt så gott de går men gränsen är nog nåd nu.. När vi köpte huset för 2 år sedan hade tidigare ägare 30600 kWh/år + ca 2 m3 olja då dom kört el då det va varmare än -8 grader.. :o För 9 kW elpannan klarade inte mer kyla om man ville ha +20 inne.. Det va installerad en begagnad pelletsbrännare i befintliga oljepannan några mån innan vi köpte huset.. Upptäkte att
Snuffe: Det är vid vredet innan elementet (enrörs) som styr om vattnet ska pasera genom elementet eller vidare till nästa utan att passera genom. Verkar inte vara vid själva kopplingarna. Blir väl till att tömma och fixa. :'(
sae: Hej! Skaffa en beg. vedförugn till kombipannan , den är mycket effektivare att elda i än kombipannan , enligt tester jag sett har förugnar också bra miljövärden . Jag har själv en gammal kombipanna CTC265 + förugn+1500l ack. funkar bra! mvh/sae
Per-Erik: jag tror inte man ska gå under 13 grader.. Tror du kan få problem med kondens annars.. Ang hur många Kw det kommer o dra är det nog ingen som kan svara på.. efter som vi inte har någon som helst aning om vad det brukar dra. alla hus drar ju olika.. beroende på läge och isolering, storlek på element osv.. Sänker du 1 grad sparar du 5% har jag för mig.
dedden: [citat] Ja, detta priset fick jag av Trebema (tillv av Calmar) för ett år sedan. Att de sedan skulle öka detta pris med över 100% kunde jag inte tro. Du får ta med detta i dina kalkyler "a"...
El_-micke: har du dom paralellkopplade kan du göra som dedden justera in till respektive..............
rogge_vvs_pl: Normal "reparation" av en golvvärmeslinga som inte fungerar brukar bestå av losskoppling och sedan spolning med vattentrycket. Förmodligen har du luft i slingan, genom att spola med vattentrycket åker luften med. Rogge
2an: Det blir samma typ som villavarm har.. Kolla länk http://www.villavarm.com/docs/content/unikt_golv.shtml
morsan: http://www.pax.se/index.html http://www.myson.se/ har kanalfläktar Skulle tro att http://www.fresh.se/ också har men deras hemsida är "under uppbyggnad"
2an: [citat] Du kan ju köpa oisolerat o göra det själv oxå men då bör du ha min 200 mm mineralull.. Men jag jämför bara med min borö 500 l tank som läcker ut ca 11 kWh/dygn jämfört med effektas 750 med 90 mm pur ca 3kWh/dygn.. Min tank står oxå i källaren så en del kommer ju huset till godo.. Nu gör det mindre då jag kör pellets än om jag kört el efter som det är billigare.. Men
MathiasS: Trycket i sig är ju inte intressant - det handlar ju om att konsekvenserna av en skada på tappvattensidan sannolikt blir mycket större än om värmekretsen punkteras. Tappvattnet dras ju också oftare i väggar etc där vi vill spika upp tavlor och annat elände. I golvet eller mitt i bjälklaget där vi drar värmerören är skaderisken mindre (men här jag jag dragit även värmerören
MP: Har nu löst det hela med att enbart koppla in säkerhetsventilen på pannan, expantionen kan sitta som den gjör. Allt enligt råd från några rörkrökare.
smidifix: [citat] Tack för era svar! Men jag hade en liten lucka bredvid toan. Där såg man att huvudledningarna var injuten å den förgrenade det sig med mindre rör till toa, handfat å duschen. så då ligger nog avloppet injutet oxå! Har löst det genom att låta toan sitta kvar på en vägg "snutt" på 70 cm å sen restrerande vägg flyttar jag ut så badrumet får ett L format utseende!! Men är
gluecifer: Ok, tack för råden. 1-2 bar kan det vara lämpligt ??
Lidman: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=El;action=display;num=1127591061;start=0]El[/link] av MathiasS.
thobjo: [citat] Jag planerar att gräva ner ett grovt eller flera tunna rör en bit ner i backen. De problem som jag grunnar på för tillfället är att det nog kommer att kosta mer än vad jag tror, att jag vill kunna rensa röret/rören på något sätt, samt att jag inte vet hur mycket energi som överförs från luften till röret och omgivande material per längdenhet.
berneboy: Jag har en Borö panna med elektronisk reglerutrustning Albin AQ 6000 och behöver information angående om och i så fall hur man kan ställa systemet på en konstant lägsta framledningstemperatur. Som det är nu går framledningstemperaturen ned till 20 grader. Jag vill att systemet aldrig ska gå under 35 grader. Tack på förhand.
El_-micke: det brukar vara som du beskriver ...............bara att göra likadant i tillbygget
Sne4: [citat] Du kan inte tillgodoräkna dig den prisdiffen rakt av, du måste kompensera för skillnaden i energitäthet. Etanolen är inte lika energität som eldningsoljan. Jämför de olika bränsleslagen i följande länk så ser du att det knappt lönar sig(med dagens priser alltså) http://www.nenet.nu/energiradgivare/omenergi/energiinnehall.shtml
poiu: Golvvärme kräver alltid ca 20% mer energi än andra uppvärmnings sätt, vid samma tjocklek på isoleringen. Tänk på att du riskerar att driva upp mer fukt ur marken in i eventuella övergolv om du inte gör konstruktionen rätt eller har tillräckligt med isolering under plattan. Effekt behovet blir väl istort sett det samma men med 20% högre förluster. Sen är de trög reglerade om det
Gutte: [citat] Men samtidigt, hur ofta sprutar man upp vatten i taket som för övrigt är 2.70? Dessutom är ju fläkten IP44 så den tål ju en del. Den blir ju ändå fuktig av luften den drar ut.
pandy: Hej Såg en produkt, IQTherm som reglerar temperaturen i varje rum för sig med direktverkande element. Har någon erfarenhet av denna, fungerar den så bra som de försöker beskriva den? //Anders
spocks_beard: Röris var förbi idag, självklart hade jag köpt fel kopplingar ;D Så jag köpte av honom eftersom han kör runt med halva Rinkaby i bakluckan. Det blir som du säger Magnus, att gänga på en halvkoppling, på bef. gänga på galvröret. Andra röret var 16mm som jag köpte en 16 => 12mm klämringskoppling, Skönt o slippa tänka ;D
NordiCs: Har själv köpt och installerat en Tellus 25vp. Pannan är bara förbered för pellets, men har inte införskaffat mig brännaren än då jag kör med gratis ved. Köpte panna och 2 st 750 liter (+120liter vv) acctankar, förberedda med en solvärmeslinga. Detta gick på ca 56000:- utan installation, installationen gjorde jag själv. Har en två vånings kåk med golvärme i källaren och i