F
FrittDrag: Låter som ett bra förslag, men som någon sa tidigare i tråden handlar det inte om så stor effekt. Och då alltså inte så stor besparring. Det går att få ut mer effekt ur en "vanlig" luft/luft värmepump.
4 svar · 6,6k läst
MathiasS
MathiasS: Knäppningar brukar kunna lösa sig med en liten "catchtank" - ett litet kärl på 15-20 liter som man hänger på röret efter pumpen ut mot radiatorerna. Med denna så blandas vattnet ut lite innan det åker vidare och temperaturförändringen sker långsammare.
3 svar · 1,7k läst
C
CarMan: [citat] du räknar fel när du räknar cop, du har räknat in hushålls elen som en uppvärmningskostnad. Och du har rätt få instalatörer kollar upp husets radiatorsystem, för att se om det är lämpat för värmepumps drift. Jag gissar också på att dom som är misnöjda har fått en inkompitent instalatör. många vet inte heller hur man justerar in anläggningen vilkat alltid måste
20 svar · 4,8k läst
pappskallen
pappskallen: www.sigro.se
2 svar · 3,7k läst
G
gaia: [citat] Det finns en rökrör inne i den vattentanken och det är rökgaser som värmer vatten ;). Det set ut som rör-i-rör tank med vatten i den ytre cylindern. Denna badugn värmer vatten och badrummet eftersom det finns ingen isolering ovanpå  :). Själva eldstaden brukar vara liten och det tar en stund innan man får varmt vatten från kranen. Diameter ca 50cm och högt upp till taket.
4 svar · 3,6k läst
T
Tirre: Bygger om köket som jag vill utnyttja till max. Hur gör man med fläkten. Kolfilter är ett måste pga fläktsystemet. Den nuvarande har ett hål upptill där luften går ur, men då går det ju inte att ha ett skåp uppepå. Och det vill jag. Finns det kolfilterfläktar som blåser ut luften framtill så att man kan ha skåp ovan? Eller är det bara till att sätta upp skåpet och dra ett rör
0 svar · 942 läst
bempe
bempe: Denna väntan......jag vet vad du menar! Kopplade kommunalt vatten i Jan/Feb nångång.Efter en vecka kom rörläggaren med vattenmätaren. Man hade precis börjat glädja ;D sig åt att de verkade ha "glömt" att fakturera anslutningsavgiften när.... I mitten på JULI kom räkningen på 18703:- Det sjuka är att det som ingår i den avgiften förutom några knapptryckningar på deras
1 svar · 3,3k läst
L
louise-malmsten: antingen är den väldigt bra och man vill hålla det för sej själv eller funkar den inte så bra ! tyst som i skogen! ::)
1 svar · 2,0k läst
S
SkaneErik: [citat] Nja, PAX har även en modell som är extra kraftig, för montage mot långa kanaler med mycket böjar etc. 900 serien är det, förresten.
2 svar · 3,1k läst
B
Bigfoot: 80-spiro låter klent. Räkna med 100 eller 125 till enskilda don och 160 eller 200 till samlingskanaler i en normal villa. Du har egentligen tre typer av ljudkällor: Aggregatet. Fixas genom att välja ett tyst aggregat och don med bra ljuddämpning. Eventuellt extra ljuddämpare, men det går inte att dämpa hur mycket som helst. Egenljud från kanaler, spjäll m.m. Inget större problem i en
4 svar · 6,0k läst
E
El_-micke: ta dit en brunnsborrare som spolar rent i borran..........eller höj upp pumpen några meter om det fnns vatten till det
1 svar · 10,0k läst
A
anders600: Jag tackar också för informationen! :D Som nybliven husägare med fjärrvärme så är det ju mycket man undrar! Tack för bra svar!
17 svar · 18,8k läst
MathiasS
MathiasS: Vill du lägga lite tid på detta och reda ut det noggrans så gör du såhär: Ring till Wirsbo och tala om hur, var och när du vill ha golvvärme - dom skickar dig en materialspec. Denna spec tar du sedan och surfar in till www.rinkabyror.se och knappar in alla dessa saker i kundvagnen - voila, priset är klart!
1 svar · 2,1k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Det är nästan lite tragikomiskt.... Tidigare så var man experter på att speca hålen utan att prata alls om aktivt djup. Man borrade X meter oavsett hur användbart hålet var. Detta är ju en annan variant som förvisso ger ett garanterat resultat, men till en osäkrare kostnad. Undrar när man ska gå hela vägen och leverera en borra till en FAST kostnad med ett specat aktivt djup?
4 svar · 2,1k läst
S
sask: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=A-hus;action=display;num=1127592069;start=0]Hantverkare[/link] av MathiasS.
0 svar · 916 läst
T
thrax: Jag ska sätta in en kamin i huset. Problemet är bara att jag vill ha en skorsten som ser ut som en "riktig", dvs ingen plåthuv. Problemet är bara att vi får bara plats med en plåtskorsten som ställs ovanpå kaminen. Tror ni att man skulle kunna bygga ett chakt genom yttertaket, klä med leca och sedan putsa. Och alltså låta stålpipan gå innuti? /Thrax
0 svar · 907 läst
2
2an: [quote author=Ranchn link=board=VVS;num=1126638029;start=0#3 date=09/14/05 kl 22:32:12] På automatiken som är "helautomatisk" finns där en justering som man skall reglera framledningstempen med. Varför detta vred och vad borde denna vara på? [quote] Om du har golvvärme t.ex är det bra om det inte blir 80 grader om fötterna.. ;) Men det är om du sänker tempen t.ex över en helg o sen
3 svar · 3,0k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Jag menar den klassiska Jet-frysen som är standardutrustning på större rörfirmor.
6 svar · 5,7k läst
V
vaniljvodka: Ja, Använd gängtape du (eller lin om du har det)
1 svar · 2,4k läst
C
CarMan: aktivt djup är den längd som är i berk som ligger under grundvatten nivån. din grundvattennivå ligger inte på 90m du har en brun på 90m för att inte brunnen ska sina om du tar mycke vatten, om vattnet riner till sakta så måsta du har en djup brun för att den inte ska bli torr. har du berg nästan direkt så vet du att det inte går åt så många foderrör, det är dom som är dyra. om
1 svar · 3,9k läst
S
svanter: Tack för svar! Verkar överkomligt. :)
3 svar · 9,0k läst
MathiasS
MathiasS: här finns ett till http://www.beulco.se/berakning/beulco_exp_4_4.xls
9 svar · 4,0k läst
V
vaniljvodka: Tröttnade på det här problemet för ett par år sedan, gick och köpte mig en sortimentask o sedan iväg till rörmokarn med några winerbröd. Fick en halv spackelhink med "skrot" Nu för tiden använder jag rörkopplingar av ett enda märke när jag drar rör (Vatette)
4 svar · 7,5k läst
2
2an: [citat] Inte helt omöjligt.. ;)
14 svar · 24,3k läst
Wigert
Wigert: Dyra, stora och dåliga stämmer väl på tröskelkonvektorer. Om rummet är så litet skulle jag lägga in golvvärme av något slag. Din extrakostnad är försumbar.
3 svar · 8,3k läst
T
thrax: Bra synpunkt. /Thrax
2 svar · 3,5k läst
snuttjulle
snuttjulle: Se där ;) Man lär sig något varje dag. :D
3 svar · 3,2k läst
Z
zingo: Har ett torp med djupborrad brunn och "rostigt" vatten. Slangar är indragna till köket men ingen pump finns. Har planer på att kunna ha varmvatten och dusch bakom köket. Men vilken typ av pump passar bäst? Det lär inte gå åt mycket vatten.
0 svar · 3,7k läst
P
Pedda_P: Finns det kommunalt vatten sa du? Då skall du väl inte behöva borra någon brunn, däremot - om jag förstått dig rätt - behöver du anlägga ett avlopp. Då får du snacka med miljö/hälsa i din kommun för att få reda vad du måste fixa, antagligen rör det sig om att gräva ner en trekammarbrunn + infiltrationsbädd, cirka 50 tusen för detta har vi fått prisuppgift på (sen tillkommer
1 svar · 3,7k läst
I
V33
Isacsson: [citat] 28 bara
15 svar · 1,3k läst
I
V33
15 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.