Värme allmänt
spocks_beard: Ja det är värme på i tvättstugan, åtminstone på höst, vinter & vår. Då kanske jag kan låta det vara som det är :)
Regulus: Tack för tipsen, Wirsbo låter intressant, ska åka och kolla in vad dom har för något. //Jim
2an: [citat] Det är de som en 25 årig mäklare med månadslön på 80000:- inte behöver bry sej om.. (gäller i s-holm) En missad affär står tusen åter som det ser ut idag o där ligger problemet..
garagenisse: [citat] Hej! Det är en djungel det här med värmepumpar och jag har även jag fått reklamblad från dessa Imperiale. Det jag undrar är får man en likadan pump när man handlar där som när man handlar från en "seriös" firma. Dels finns det så många olika beteckningar på tex Panasonics E9DKE och sen snackas det så mycket om parallellimport och svenska anpassningar. Finns det nån
TN-Funkis: Att det saknas ventilation har nog att göra med att ditt skyddsrum är gastätt, en ganska vanligt krav förr i tiden. Om du sen fixar in friskluft måste du också fixa till evakuering, och kondensering kommer du inte ifrån som konstruktionen är nu. Däremot finns det tips från olika isoleringsfirmor på hur man kan sätta upp innerväggar och ordna med ventilation så kan du få det torrt,
moken: Min farbror som är gammal röris hade tydligen nåt hopkok som jag förhoppningsvis får låna, så det verkar lösa sej, men teorin var inte så dålig verkar det som iallafall :) Tack för alla svar
Wigert: Du kan skaffa en slang med rätt gäng i "icke-maskinändan". I och för sig kul att löda....
snart_klar: Braskaminen värmer luften på våningsplanet Frånluften värmer via frånluftvärmepumpen radiatorvattnet Radiatorerna värmer framförallt de delar där inte braskaminen kommer åt (källaren) Låter det rimligt?
TN-Funkis: Lite oroväckande - du kan känna hur varmluften kommer ut från mögelstopparen, där luften faktiskt ska sugas in, alltså helt fel väg (i brist på det andra röret) och att du kan känna med bara handen verkar tyda på att det läcker rejält upp på vinden från undervåningen = dåligt eller läckande tätskikt, alltså är då risken stor att problemet kommer tillbaka igen. "Pluggningen"
glucifer: man vill ju inte ta bort rören för att sedan upptäcka att man får sitta ock frysa på stolen....
MathiasS: Ok! Ja sedan är det 22mm cu i stammen till radiatorerna. Ev blir det väl 15mm i avsticket till respektive radiator, men ännusålänge sitter de gamla järnrören kvar där.
Gutte: Är själv i samma situation och vi kommer lägga v-buren gv. I vårat fall så kostar slang + shunt ca 3500:- medans el-slingor ca 3000:-. Problemet för oss är att vi måste fräsa spår för PEX i vårat betongbjälklag pga bygghöjden. Kostar några skivor till vinkelslipen, men känns bättre att utnyttja det v-burna systemet. Hade funderingar på att lägga både vatten och el, men vi har
Mangelito: Jag har bara olja just nu till varmvattnet. Tycker det är fint =) Gör av med ca 2,3 m^3 per år. Jag trimmar/servar brännaren varje år. Har iofs murstock som jag gärna håller levande. Jag kommer snart komplettera min anläggning med ECOAIR och varmvattenberedare, men inte innan jag har satt in två kaminer. Kommer forsätta spetsvärma med olja.
AndersG: Japp. Söker du tillbaka i forumet så hittar du flera diskussioner om detta med till-luft.
cat_stevens: Vi har inte ett enda tilluftsintag på den sidan huset, bara ett litet toafönster. Kan det funka då?
ejwbegysv: Kul med många svar på en enkel fråga.. Fuktig källare på grund av att den har stått igenbommad utan ventilation i många år, stuprör rakt ner brevid muren utan dränering, gammal igensatt dränering runt huset, läcka i taket vid ett ställe.. Nu är nästan all fukt borta.. Tack.
Mattias L.: Mitt tips är också www.mma.se ny utbytesinsats + termostat gick på 300 kr/element tog ca. 10 min per element för mej att byta och jag är verkligen total novis när det gäller liknande arbete. Fungerar alldeles galant! ;D
synpunkter: Om en ack är aktuellt kanske en Exotank VPS från Euronom skulle kunna va nåt - kolla på euronom.se. Den har en del finurligheter i sig.
Lidman: [citat] Helt riktigt. Givetvis är det alla hjälpsamma personer som gör att det blir bra. // Lidman
snart_klar: Finns man inte på nätet så finns man inte :)
CarMan: [citat] Jämför det med att ro eller paddla en båt/kanot, där man är flera som ror/paddlar. om dom paddlar i otakt så får dom ingen fart & det är tunkt.
SkaneErik: Det som är tråkigt med NIBEs beredare är ju att de antingen ansluts på 1fas eller 2fas. Om de gick att ansluta på 3fas skulle man få en jämnare belastning på husets elnät. Hur är det med ozo?
Oskar: sen om man ska envisas med silikon av estetiska skäl så kan man lämna en öppen del i bakkanten av toaletten, på så sätt luftas det och man slipper mögel.
knatte: Din "upplevelse" kan mycket väl var sann....huset är trögt termodynamisk.....den kalla natten kan hänga kvar i väggarna så att säga......ofta framkopplar man värmesystemet med utomhustemperaturen för att få framförhållning och får då en jämnare inomhustemp över dygnet
2an: [citat] Har du bara vv så du klarar dej låter dina inställningar bra..
Lurvnos: De funkar bäst i stängda utrymmen, typ vinterförvaring av husvagn, i ett stängt rum i källaren osv. En bekant klagade på frost på rutornas insida på morgonen i bilen i vintras, jag fixade en torrboll med "tippskydd" som ställdes i passagerarens fotutrymme, funkade perfekt. Kostar runt hundringen, och en refill runt 35:-
Fredrik_hobbyist: http://www.ventilationsbutiken.se 308 SEK per F5-filter, 360 SEK per F7-filter (till HERU-50/75) /Fredrik
FrittDrag: Ventex-300 är ett FTX-aggregat med tilluftsfläkt, frånluftsfläkt, plattvärmeväxlar(motströms) samt filter och ett elbatteri. Inte kanske världens bästa agregat jämfört med dom nya som kommer idag men fyller sin funktion. Kolla bara så att bägga fläktarna går, att filtera är okej samt att aggregatet inte är rostat sönder inuti (beror ofta på dåligt kondensavlopp). Sedan beror