7 869 läst ·
14 svar
8k läst
14 svar
Effektivare anläggning?
Hej!
Jag är ute efter att effektivisera mitt värmesystem, men har ingen aning om hur.
Efter åtskilliga timmars läsande i forumet och på internet,
har allt bara blivit ännu mera rörigt.
Ny panna, förugn eller backup med elpatron?
Effekt på panna och storlek på tankar?
Förutsättningar:
- Hus 230 KVM i två plan.
- Tilläggsisolerat vägg och vind.
- Vattenburet system.
- TMV Kombi Panna Alpha 199? (vet inte effekt och storlek),
- Eldar endast med ved.
- Ackumulator 2x500 liter
- Nyligen glidgjuten skorsten
Problem:
Vid temperaturer under noll, måste jag fylla pannan varannan timme,
för att hålla huset uppvärmt.
Det bir då ingen värme över till tankarna.
Och för att få varmvatten på morgonen måste jag antingen ställa klockan och
gå ner i pannrummet på natten eller stänga värmen
när jag går och lägger mig på kvällen.
Detta är en procedur som jag börjar tröttna på.
Önskan:
Jag skulle villja ha ett effektivt system som är bättre
anpassat till mitt hus, till en rimlig kostnad.
Jag skulle också villja ha en bekvämare lösning,
där jag slipper fylla på med ved varannan timme.
Eftersom jag har tillgång till billig ved är alternativa
brännslen inte intressant.
Jag skulle bli ytterst tacksam om någon ville bringa lite klarhet och
ge något förslag till en lösning på mitt problem...
Jag är ute efter att effektivisera mitt värmesystem, men har ingen aning om hur.
Efter åtskilliga timmars läsande i forumet och på internet,
har allt bara blivit ännu mera rörigt.
Ny panna, förugn eller backup med elpatron?
Effekt på panna och storlek på tankar?
Förutsättningar:
- Hus 230 KVM i två plan.
- Tilläggsisolerat vägg och vind.
- Vattenburet system.
- TMV Kombi Panna Alpha 199? (vet inte effekt och storlek),
- Eldar endast med ved.
- Ackumulator 2x500 liter
- Nyligen glidgjuten skorsten
Problem:
Vid temperaturer under noll, måste jag fylla pannan varannan timme,
för att hålla huset uppvärmt.
Det bir då ingen värme över till tankarna.
Och för att få varmvatten på morgonen måste jag antingen ställa klockan och
gå ner i pannrummet på natten eller stänga värmen
när jag går och lägger mig på kvällen.
Detta är en procedur som jag börjar tröttna på.
Önskan:
Jag skulle villja ha ett effektivt system som är bättre
anpassat till mitt hus, till en rimlig kostnad.
Jag skulle också villja ha en bekvämare lösning,
där jag slipper fylla på med ved varannan timme.
Eftersom jag har tillgång till billig ved är alternativa
brännslen inte intressant.
Jag skulle bli ytterst tacksam om någon ville bringa lite klarhet och
ge något förslag till en lösning på mitt problem...
Jag blir fundersam.
Du har stora problem.
Jag ser några tänkbara orsaker till ditt otroligt höga energibehov.
Du har stora problem.
Jag ser några tänkbara orsaker till ditt otroligt höga energibehov.
Hur mycket ved gör du av med på ett år?
ja någonting, ja flera saker, är käpprätt åt .....
pannan i sig är ju inte den bästa, likaså ackvolymen, men antingen värmer du grundvattnet eller kråkorna eller du har haft en röris som inte vet vad han sysslat med
för att nu börja nysta någonstans
har du någon siffra på årliga förbrukning ved, el, tidigare olja etc
hur mycket ved får man in i pannan?
pannan i sig är ju inte den bästa, likaså ackvolymen, men antingen värmer du grundvattnet eller kråkorna eller du har haft en röris som inte vet vad han sysslat med
för att nu börja nysta någonstans
har du någon siffra på årliga förbrukning ved, el, tidigare olja etc
hur mycket ved får man in i pannan?
Max effekten vid vedeldning 20 kW medeleffekten är 15 kW o olja 22 kW på alpha combi..
Hur har du det med draget i skosten??
När jag testade elda med ved utan rökgasfläkt o mycket dåligt drag tog det 5 timmar att ladda 500 l acken från 50-90 grader då det va -10 ute... Efter rökgas fläkten o motdragsluckan va monterade tog det 2 timmar att ladda tanken..
Du bör ha 25 pa drag för att få någon effekt ur den pannan.. Men den är för liten ändå för att få hyfsat bekvämt system för vedeldning.. 55 liter vedutrymme är inte mycket att komma med då det blir kallt ute..
Hur har du det med draget i skosten??
När jag testade elda med ved utan rökgasfläkt o mycket dåligt drag tog det 5 timmar att ladda 500 l acken från 50-90 grader då det va -10 ute... Efter rökgas fläkten o motdragsluckan va monterade tog det 2 timmar att ladda tanken..
Du bör ha 25 pa drag för att få någon effekt ur den pannan.. Men den är för liten ändå för att få hyfsat bekvämt system för vedeldning.. 55 liter vedutrymme är inte mycket att komma med då det blir kallt ute..
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Några svar...
Hur kontrollerar man att isoleringen på vinden är tillräcklig?
Ingen aning.
Nästan 40 meter per år...
20 grader
50x50x25cm minus utrymme för gasförbränning.
Hur kontrollerar man att isoleringen på vinden är tillräcklig?
jo, men han fyller varannan timme
verkningsgrad < 20% ? (ofullst förbr o hög rökgastemp) men det finns flera tokigheter
en mindre tokighet
kanske VVB i pannan (som ni märker att jag kan ej pannan o har ej orkat kolla) och ett jäkla tjuvdrag gm pannan mellan eldningarna
jag tror att kopplingen av acken också är fel
en fylld ack hur länge räcker den?
verkningsgrad < 20% ? (ofullst förbr o hög rökgastemp) men det finns flera tokigheter
en mindre tokighet
kanske VVB i pannan (som ni märker att jag kan ej pannan o har ej orkat kolla) och ett jäkla tjuvdrag gm pannan mellan eldningarna
jag tror att kopplingen av acken också är fel
en fylld ack hur länge räcker den?
Är din panna en gammal överförbränningspanna så tror jag att det bästa och första blir att se över om du kan modifiera den eller byta till en bättre panna.
Säg att du idag kanske har en verkningsgrad på 40%?
Man kan minst dubblera verkningsgraden med rätt utrustning och rätt handhavande.
Om ved är ditt alternativ skulle jag råda till att lägga krut på att få en så bra panna som möjligt.
Det kostar ioförsig men du har ju accar och allt annat.
Skaffa en shuntstyrning och justera in radiator systemet om du inte redan har gjort det.
(Och som Yondalar sa, ta reda på om ditt system är rätt kopplat)
Säg att du idag kanske har en verkningsgrad på 40%?
Man kan minst dubblera verkningsgraden med rätt utrustning och rätt handhavande.
Om ved är ditt alternativ skulle jag råda till att lägga krut på att få en så bra panna som möjligt.
Det kostar ioförsig men du har ju accar och allt annat.
Skaffa en shuntstyrning och justera in radiator systemet om du inte redan har gjort det.
(Och som Yondalar sa, ta reda på om ditt system är rätt kopplat)
Det var ju en kombipanna så då borde den väl se ut så här: http://www.nibe.se/vvs/produkter/pannor/kombi/alphacombi.htm
TMV är numera uppköpta av Nibe.
Men veddelen ser ur som det som poiu skickade länk till. Har själv en sådan panna, fast pelletsanpassad och utan keramik.
TMV är numera uppköpta av Nibe.
Men veddelen ser ur som det som poiu skickade länk till. Har själv en sådan panna, fast pelletsanpassad och utan keramik.
Här kommer lite kommentarer och svar:
Det är en överförbränningspanna med varmvattenberedare.
Enda pappret jag har är en drift och skötselanvisning för TMV-Pannan Allbränslepanna Alpha 1-4.
Pannan ser ut så här: (ursäkta den gräsliga bilden)

När det gäller draget så är det inte det bästa.
När det är kallt brukar jag få elda med hela askrumsluckan något öppen.
För att få upp pannan från 40 till 80 grader tar det cirka en timme och om jag stänger shunten och skickar all värme till tankarna tar det 4-5 timmar att fylla.
Tankarna styrs av Laddomat 4030.
Laddomat PDF:
http://www.afabinfo.com/bioguiden/f...tillbehor/laddomat/laddomat_4030/lm4030_s.pdf
Det är en överförbränningspanna med varmvattenberedare.
Enda pappret jag har är en drift och skötselanvisning för TMV-Pannan Allbränslepanna Alpha 1-4.
Pannan ser ut så här: (ursäkta den gräsliga bilden)

När det gäller draget så är det inte det bästa.
När det är kallt brukar jag få elda med hela askrumsluckan något öppen.
För att få upp pannan från 40 till 80 grader tar det cirka en timme och om jag stänger shunten och skickar all värme till tankarna tar det 4-5 timmar att fylla.
Tankarna styrs av Laddomat 4030.
Laddomat PDF:
http://www.afabinfo.com/bioguiden/f...tillbehor/laddomat/laddomat_4030/lm4030_s.pdf
En kombipanna ( egentligen vilken som helst fabrikat) är konstruerad för att elda ved bara i nödläge när oljan tar slut. Den har mycket litet vedmagasin och en alltför liten värmeöverföringsyta oftast separerad ifrån oljedelen.
Ett förugn är bara en nödlösning och har du problem med drag och kapacitet redan nu så hjälper inte en förugn så mycket .... endast att du slipper gå till pannrummet så ofta
. Verkningsgraden förbättras men max till 60-70%, gissar jag.
Som det nämndes kan en fläkt på toppen vara till hjälp om skorstenen är för smal eller för kort men dom brukar inte hålla länge (3-5 säsonger?).
Nu vet jag ju inte hur ofta du sotar din panna men 1mm askbeläggning på värmeöverföringsytor sänker verkningsgraden rejält ( ca 10%). All värme paserar fritt genom skorsten och du får inte behålla så mycket i huset :'(.
Det där med dålig drag kan också bero på att det ligger mängder av askan och glanssot inbakade någonstans mellan eldstaden och skorstenen :-/. Det hände oss i en ctc-kombi som hade en liten osynlig hylla bakom bafflar där allt samlades och till slut var det total stopp. Det var mycket svårt att se och komma åt detta ställe och det förpestade vårt liv i några månader innan vi kom på att det skulle rensas där back bakom plåten också . Det gick inte att komma åt med viskan och endast med en hand kunde vi klara detta
). Snacka om lättskött och lätt tillgängligt :
. Vi fick rulla bort den tunga förugnen varenda gång pannan skulle sotas. Vi hade då ingen akumulator alls och det brann aldrig för fullt när det inte var riktigt kallt = soten la sej snabbt överallt med en tjock lag. Det fungerade perfekt när det var kallt ute men inte så bra vår och höst.
Kolla om du inte har askan på något konstig ställe som ligger och täpper till draget.
Fixa en fläkt i toppen som ökar draget ifall det är skorsten som bromsar eldningen( fläkt ca 4000kr).
Sen kan du tänka på att skaffa en förugn eller kanske ny panna.
Billig lösning är en förugn som kostar kanske 12-15 tusen :-/ och din akumulator räcker för den lösningen.
Ska du köpa en panna så krävs det en akumulator till med en vvb inmonterad. Moderna vedpannor har oftast inga vvb inmonterade. Högre investering men bekvämmare
. Ju större tankvolym destå färre panrumbesök
.
Vi har 200m2 hus+100m2 källare, en Atmos 40 och 3000l tankar med 200l vvb. Eldar varannan dag vid små plusgrader i Skåne. Varje dag blir det vintertid. Med gamla pannan+förugn och utan akumulator brände vi också ca 40kbm/år.
gaia
Ett förugn är bara en nödlösning och har du problem med drag och kapacitet redan nu så hjälper inte en förugn så mycket .... endast att du slipper gå till pannrummet så ofta
Som det nämndes kan en fläkt på toppen vara till hjälp om skorstenen är för smal eller för kort men dom brukar inte hålla länge (3-5 säsonger?).
Nu vet jag ju inte hur ofta du sotar din panna men 1mm askbeläggning på värmeöverföringsytor sänker verkningsgraden rejält ( ca 10%). All värme paserar fritt genom skorsten och du får inte behålla så mycket i huset :'(.
Det där med dålig drag kan också bero på att det ligger mängder av askan och glanssot inbakade någonstans mellan eldstaden och skorstenen :-/. Det hände oss i en ctc-kombi som hade en liten osynlig hylla bakom bafflar där allt samlades och till slut var det total stopp. Det var mycket svårt att se och komma åt detta ställe och det förpestade vårt liv i några månader innan vi kom på att det skulle rensas där back bakom plåten också . Det gick inte att komma åt med viskan och endast med en hand kunde vi klara detta
Kolla om du inte har askan på något konstig ställe som ligger och täpper till draget.
Fixa en fläkt i toppen som ökar draget ifall det är skorsten som bromsar eldningen( fläkt ca 4000kr).
Sen kan du tänka på att skaffa en förugn eller kanske ny panna.
Billig lösning är en förugn som kostar kanske 12-15 tusen :-/ och din akumulator räcker för den lösningen.
Ska du köpa en panna så krävs det en akumulator till med en vvb inmonterad. Moderna vedpannor har oftast inga vvb inmonterade. Högre investering men bekvämmare
Vi har 200m2 hus+100m2 källare, en Atmos 40 och 3000l tankar med 200l vvb. Eldar varannan dag vid små plusgrader i Skåne. Varje dag blir det vintertid. Med gamla pannan+förugn och utan akumulator brände vi också ca 40kbm/år.
gaia
Jag tackar så hemskt mycket för alla svar 
Efter att ha läst era svar och funderat vidare har jag förstått att jag förmodligen borde byta panna och skaffa större tankar.
Nu kostar detta en slant och jag är tyvärr tvingad att se till ett billigare alternativ.
För att öka draget funderar jag därför på att skaffa en skorstensfläkt. Men jag har hört att det finns huvar som har en "dragande" effekt. Stämmer det och hur effektiva är de?
När det gäller pannan skulle kanske en förugn kunna vara lösningen. Kan man installera den på egen hand?
Har sett att det finns både förugnar och skorstensfläktar att köpa begagnat. Är detta lönsamt eller är risken för stor?
Tacksam för hjälp...
Efter att ha läst era svar och funderat vidare har jag förstått att jag förmodligen borde byta panna och skaffa större tankar.
Nu kostar detta en slant och jag är tyvärr tvingad att se till ett billigare alternativ.
För att öka draget funderar jag därför på att skaffa en skorstensfläkt. Men jag har hört att det finns huvar som har en "dragande" effekt. Stämmer det och hur effektiva är de?
När det gäller pannan skulle kanske en förugn kunna vara lösningen. Kan man installera den på egen hand?
Har sett att det finns både förugnar och skorstensfläktar att köpa begagnat. Är detta lönsamt eller är risken för stor?
Tacksam för hjälp...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden