Hej!

Fick tips/råd av en elektriker jag känner att jag skulle lägga ett golvvärmenät över den vattenburna golvvärmen i mina båda badrum. Detta för att få komfortvärme i golven på den varma delen av året då värmepumpen bara går för att göra varmvatten.

Alltså vattenburen golvärme i hela huset när det är kallt ute, och elburen golvärme i badrummen när det är varmt ute, men man ändå vill ha det lite mysvarmt om tårna efter duschen...

Vad tror ni om den idén?

/Jonas

så har jag gjort på flera ställen............kanon bra säger dom som har de

Jag har propagerat för detta i några inlägg. Kostnaden för att också smacka in en elkabel är försumbar i sammanhanget. I vart fall om man köper Kima kabel på rinkaby.se och lägger den själv. Om man lägger in en elkabel så kan man i framtiden välja om man vill köra på el under sommaren eller inte. Jag har gjort så i tre rum och det funkar felfritt. Köper man ett fullpriskit till löjligt högt pris i byggvaruhandeln och tar dit en elektriker och nån som ska spackla osv så kan det i o f bli en slant.

Vilken kabel har du lagt?

Vilken värmeeffekt behövs för komfortvärme?

/Jonas

Om du bygger nytt skulle jag sätta in en extra shuntgrupp som du kör för sommardrift. På den gruppen lägger du sen badrummen och ev. källare eller tvättstuga där du vill ha lite extra stödvärme sommartid.

Om detta är billigare än en extra elslinga vet jag inte, men livslängden är längre, och känslan av vp-värme är ju lite bättre än elvärme. ;D

Wigert skrev:
Om du bygger nytt skulle jag sätta in en extra shuntgrupp som du kör för sommardrift. På den gruppen lägger du sen badrummen och ev. källare eller tvättstuga där du vill ha lite extra stödvärme sommartid.

Om detta är billigare än en extra elslinga vet jag inte, men livslängden är längre, och känslan av vp-värme är ju lite bättre än elvärme. ;D
Varför en speciell fördelare för detta? Det räcker ju gott med att bara stänga ventilerna på dom slingor man inte vill ha varmvatten i? Antingen manuellt eller via styrdonen.

MathiasS skrev:
Varför en speciell fördelare för detta? Det räcker ju gott med att bara stänga ventilerna på dom slingor man inte vill ha varmvatten i? Antingen manuellt eller via styrdonen.
Jag missade att det var golvvärme i hela huset. Kanske för att jag vill ha det själv, men sitter med radiatorer.....

Är det inte en nackdel att värmepumpen måste producera elementvatten även på sommaren endast för att värma 18 kvm golv.

/Jonas

Alltså, mitt inlägg baserades givetvis på att det inte var möjligt, praktiskt eller ekonomiskt, att köra vattenvärme även på sommaren. Om det går att köra vattenvärme i golvet separat på vissa slingor under sommaren så saknas det givetvis anledning att lägga in en elkabel. I mitt och i många andra fall handlar det om att i efterhand komplettera ett hus som har vattenburen radiatorvärme med vattenburna golvvärmeslingor i vissa rum (badrum, hall, källare etc) - och i dessa fall menar jag att man självklart skall lägga i en elkabel samtidigt som man spacklar golvet.

Jonas_H skrev:
Är det inte en nackdel att värmepumpen måste producera elementvatten även på sommaren endast för att värma 18 kvm golv.

/Jonas

Pumpen går ju ändå så jag ser inget större problem med att hållvärma några hundra liter vatten ett par grader över rumstempen för att ha det mysigt om fötterna. Utan acktank (volymförstorande) är det dock inte säkert att det går pga vattenvolymen blir för liten (och returtempen för hög).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.