5 579 läst ·
12 svar
6k läst
12 svar
Vad är detta?? (bild)
Tänkte passa på att byta ut så mycket av vattenrören som möjligt när jag ändå ska dra om ca 90% iaf på grund av om byggnad. När jag då gick och kollade vid vattenmätaren så ser jag en klump som jag inte vet om den gör någon nytta. Någon som vet vad det är?? Det är klumpen till höger om avstängningen innan järnröret börjar. Kan ju bara vara en gamal skarv eller nått men känns lite jobbigt om den skulle göra nytta.

Låter bra det.
Vad ska man ha för typ av avstängning nuförtiden om man nu ändå ska byta fram till mätaren?
Jag ska precis till att göra samma jobb. Lite att tänka på om du byter ut mätarkonsollen också:
1. Prata med Vattenverket i god tid. Dom vill gärna titta hur du tänker montera det nya fästet (även om du monterar på samma ställe). Därefter fixar dom en arbetsorder på avstängningen i gatan (ink demontering och återmontage av mätaren). Du vill INTE stänga av i gatan (eller om du har en avstängning strax innanför tomtgräns) själv. Går ventilen sönder så är du rökt, bättre att Vv står för den kostnaden.
2. Beroende på var du bor så kräver Vv en kontrollerbar backventil, så gör du om detta skall du sätta dit en sådan som någon påpekade.
3. Jag valde en komplett installationsats från Beulco. Där är det en sats i serien 6111 du vill ha ser det ut som:
http://www.beulco.se/action.lasso?-...e=detalj.html&-recordID=33030&-search
Alternativa fabrikat funkar säkert minst lika bra.
1. Prata med Vattenverket i god tid. Dom vill gärna titta hur du tänker montera det nya fästet (även om du monterar på samma ställe). Därefter fixar dom en arbetsorder på avstängningen i gatan (ink demontering och återmontage av mätaren). Du vill INTE stänga av i gatan (eller om du har en avstängning strax innanför tomtgräns) själv. Går ventilen sönder så är du rökt, bättre att Vv står för den kostnaden.
2. Beroende på var du bor så kräver Vv en kontrollerbar backventil, så gör du om detta skall du sätta dit en sådan som någon påpekade.
3. Jag valde en komplett installationsats från Beulco. Där är det en sats i serien 6111 du vill ha ser det ut som:
http://www.beulco.se/action.lasso?-...e=detalj.html&-recordID=33030&-search
Alternativa fabrikat funkar säkert minst lika bra.
Aj då vilken tur att man inte bara river då.
Tänkte bara byta fram till mätaren då jag inte vill lägga jobb på delen som kommer in i huset just nu. Den smällen får man ta den dan vv bestämmer sig för att byta rör i gatan. (kommer säkert när man har som minst pengar). Men då vet man iaf att en backventil bör man ha och någon typ att kulventil som avstängning är dagens standard.
Tänkte bara byta fram till mätaren då jag inte vill lägga jobb på delen som kommer in i huset just nu. Den smällen får man ta den dan vv bestämmer sig för att byta rör i gatan. (kommer säkert när man har som minst pengar). Men då vet man iaf att en backventil bör man ha och någon typ att kulventil som avstängning är dagens standard.
Ja eller egentligen så krävs det alltid på inkommande kallvatten enligt standard SS-EN 1717 som trädde i kraft 200-12-15.
Det skall vara Skyddsdon typ EA (Kontrollerbar backventil) för vätskekategori 1
Har du koll på vad som menas med kontrollerbar? Jag har inte fattat hur man skall kunna "kontrollera" denna som kom med Beulcosatsen, men den är "kontrollerbar".Pasta skrev:
Jäklar vilka gamla lagar det finns föresten...
Finns det en propp på undersidan av ventilen?
Om du stänger inkommande vatten och lossar på proppen så skall inget vatten rinna ut.
Proppen bör sitta mellan inkommande avstängningsventil och backmenbranet.
/Patrik
Håller med mathiasS, i synnerhet angående punkt 1.
Vattenverket ville komma och byta mätare, men avstod när han såg statusen på rören intill. Alla vattenrör var bytta utom runt mätaren, av förra ägaren.
En VVS-kille tillkallades, jag letade rätt på servisavstängningen under staketet. VVS-killen stängde av vattnet, bytte rör och kranar, skarvade och donade.
När han skulle öppna serviskranen vid tomtgränsen igen sa det bara "knak", och sedan gick det väldigt lätt... sedan ringde han...
Strax kom kommunens folk med grävare, lastbil osv. Hål i gatan. De hade att göra resten av dagen...och efter en tid kom asfaltläggarna och lappade. Då var man glad att det inte var jag som vred sönder kranen ;D
Vattenverket ville komma och byta mätare, men avstod när han såg statusen på rören intill. Alla vattenrör var bytta utom runt mätaren, av förra ägaren.
En VVS-kille tillkallades, jag letade rätt på servisavstängningen under staketet. VVS-killen stängde av vattnet, bytte rör och kranar, skarvade och donade.
När han skulle öppna serviskranen vid tomtgränsen igen sa det bara "knak", och sedan gick det väldigt lätt... sedan ringde han...
Strax kom kommunens folk med grävare, lastbil osv. Hål i gatan. De hade att göra resten av dagen...och efter en tid kom asfaltläggarna och lappade. Då var man glad att det inte var jag som vred sönder kranen ;D
Om du ändå envisas med att fixa rubbet själv kan det vara vettigt att kolla om du överhuvudtaget får lov att göra det! I min stad får bara kommunen resp ett antal utsedda VVS-företag rota i rör utanför tomtgräns.
Är oxå fundersam hur man får tag på en lös sådan kontrolerbar backventil. För att köpa en hel satts bara för att man behöver en sådan känns lite overkill. Kollat på sigro och rinkaby utan att hittat. De verkar bara ha "vanliga" backventiler.
Klicka här för att svara