Min sambo råkade ut för en mindre trevlig sak igår:
När hon hade fyllt upp vedmagasinet efter den första tändbrasan, gick övre vedluckan inte att stänga!

Torr barrved tar sig riktigt snabbt så det var en mindre trevlig upplevelse som kunde ha slutat illa, om inte hon tagit till vattenslangen.

Felet berodde på att en sprint i påfyllningsluckan hade vandrat uppåt och halvt om halvt hakat ur nedre gångjärnet, som då hade vikt sig tillräckligt för att göra det omöjligt att stänga vedluckan.

Kolla så att era sprintar inte har börjat vandra uppåt!
Och smörj dem - något som de enligt Atmos numera gör på fabriken..

Då det "händer så sällan" så finns samma konstruktion kvar idag. Saxpinne, spårryttare osv verkar inte ha kommit ifråga.

Om jag ska klaga lite mer så sprakade det ifrån pannan när jag kom hem - inte vedknaster, men elknaster(all vattenånga) - som slutade då jag drog ur sladden till den avstängda pannan. :-[

Atmos sa dock att just detta inte var några problem då min panna hade andra kvalitetsproblem och började läcka vatten, så de hade ett lager av begagnade kretskort som de lagt undan då även de brukade gå sönder, men annars så rekommenderade han att skippa elektroniken helt och sätta dit en enklare reglering.

"-Men de nya pannorna är är en annan konstruktion, det var bara den här pannan som det var problem med vattenläckage och den tar vi givetvis inte in mer (Såldes ~95-98, med en annan konstruktionsprincip - saknade visst vattenflöde runt övre delen av vedmagasinet, och de stora temperaturskiftningarna orsakar sedan vattenläckage i den regionen)

Jaja, dags att börja ögna igenom den gamla monstertråden om "ny vedpanna" igen och hålla utkik efter vattenläckage på min 7år gamla vedpanna.

Har oxå en Atmos 40kW årsmod 2004.
Jag har fel på styrningen till laddomaten, pumpen
startar direkt när fläkten går igång. Ska felanmäla detta
inom kort, mycket som man ska hinna med på ett nybygge.

Som vanligt. En fattig ska inte köpa billigt...
Kanske skulle lagt till 15.000 och köpt en baxi....

/Thrax

Oj då ... och här sitter jag också med samma model :o
än så länge inga bekymmer :-/
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.