hej alla underbara husbyggare/ägare:-)

vi har nyligen köpt hus och det är något som irriterar mig nåt så innibäng..... i duchen så är trycker såå svagt/dåligt - det tar så lång tid att skölja ur håret mm. det känns som om jag springer och jagar vattenstrålarna nästan *s* - vad kan detta bero på? och kan man göra nåt åt det?

även vattentempraturen är så dålig, jag gillar heta bad men det blir aldrig över 38 grader i vattnet - det är skönt i 2 minuter sen känns det ljummet...

vi har borrad brunn som ligger på grannens tomt 50 meter från huset - den ska vara väldigt djup och med mycket vatten!? har vi hört... :P
vi har en rätt så ny varmvatten beredare...

help me....

38 grader? vid max värme ska det vara mins 50 grader..
har blandaren pajjat? dåligt tryck... sitter det någon snål munstycke installerat i duchen handtaget?

har ni varmvatten beredare (vvb) eller värmeväxlare(vvx)?

varmvattenberederare... kan det vara blandaren?! så enkelt.. inte rören typ... :'(
aha...

vilken temp har du i dom andra blandarna/kranarna?

är det en inbyggd termostat (brukar vara det i duch) i blandaren i duchen så kan det ju vara att den har kalkat fast..

Men om du har varmare änn 38 grader i någonannan kran typ upp åt 50 grader eller mer så fungerar ju VVB rören också.. antingen kommer det varmt vatten eller kallt vatten.. Det skulle kunna vara så att VVB ger ut för kallt vatten men då skulle det ju vara kallt i alla kranar..

Jag hade också det trubblet. Visade sig vara otroligt lätt justerat i blandaren (FMM), där jag helt enkelt ändrade maxläget gm att justera lite brickor bakom det losskruvade värmevredet. Stod i blandarens instruktionsbok hur man gjorde.

Eller blandningsventilen om det är fesljummet i alla kranar!

Varning!
Om du inte har mera än 38 grader i VARMVATTENBEREDAREN lever du lite farligt.
Risken för lgionella bakterier är hög, speciellt om vattnet står stilla för länge någonstans i systemet (i en duschslang t.ex.).
Du måste ha minst 55 grader i beredaren, gärna 65 för att inte legionella bakterierna skall växa till och ev. orsaka en allvarlig infektion i lungorna.

LEGIONELLA bakterier skall det vara!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.