Det har ju varit mycket snack om den Polska Pannan
Orlan på forumet. Både gott och ont har uttryckts om denna. Jag tog en chans och köpte mig en Orlan.
Tror att det var en vinstlott. Den fungerar mycket bra.
Laddade 2000L från 10 till 80 grader på två ilägg.
Om man vill ha högre temp i tankarna måste man lura
regulatorn genom att lossa tempgivaren och flytta den lite till ett något svalare ställe (mycket disskutioner om detta) annars stoppar fläkten vid 80 grader. Man kan fortfarande ha koll på tempen genom att läsa av
termometern på laddomaten så på så sätt har man forfarande koll på eldningen. Bra rökgastemp ca
230-250 grader och dessutom ganska tyst tycker jag.
Förutom laddtempen är det utan tvekan en kanonpanna. Jag är helnöjd.

//Magnus

Vilken dimension och längd har du på skorstenen?
Jag läste någonstans att de föreslog ohemult stor pipa till den pannan. ???

Jag har 180mm 6.5 meter men en bekant med samma panna har bara 110 rör och det funkar det oxå (ryker in lite vid vedpåfyllning bara) Polymex föreslog 200mm, lite i saftigaste laget låter det som.

//Magnus

Är det 25kw:aren du har? Intressant det du säger angående skorstenarna, att kravet från Polimex kanske är i överkant. Finns ju ingen fördel att ha grövre pipa än nödvändigt, speciellt om man skall sätta upp en ny skorsten.
Tror att Polimex missar en stor kundkrets just pga skorstenskravet. Även luttrade sotarnissar står förvånade.

Hur långt från skorstenen har du satt pannan? Polimex rekomenderar ju i installationsbeskrivningen 1m långt rökrör mellan panna och rakt ut från skorsten ???. Många som inte har plats med det.

Lycka till med panna//Janne

Det är en 25 kW jag har och den är placerad så nära skorstenspipan man kan komma för att spara plats.
Att det rekomenderas 1m avstånd har jag inte hört talas om men det är möjligt. Fungerar dock utmärkt
helt utan avstånd.

//Magnus

Jag köpte en 18 kw Orlan i somras. Min skorstenspipa är ca 15X25 cm och 6.5m hög, så har jag en övergång från 18 cm till 15 cm innan skorstenen och jag har inga problem med att det ryker in vid vedinlägg. Pannan står ca 35 cm från väggen.

Det jag önskar mig är att regulatorn gick till 85-90 grader istället för 80 och att fläkten alltid stängs av om panntemperaturen är mindre än 60 grader, annars har den fungerat bra hittills (Det sitter en AVR microprocessor i regulatorn så det går att skriva ett eget program som fixar "bugarna" men det är en annan historia).

/Peter

Det jag önskar mig är att regulatorn gick till 85-90 grader istället för 80 och att fläkten alltid stängs av om panntemperaturen är mindre än 60 grader
Detta med regulatorstyrningen har ju "ältats" i en annan tråd, varför inte bara skippa regulatorn och i stället köra fläkten mot en rökgastermostat. Att inte pannan kokar eller tvärtom skall väl laddutrustningen och rördimensionering vara anpassad för att fixa.

Elda upp pannan, fyll den med ved, starta fläkten. Fullt ös tills rökgastempen sjunker och termostaten stannar fläkten..

Detta med regulatorstyrningen har ju "ältats" i en annan tråd, varför inte bara skippa regulatorn och i stället köra fläkten mot en rökgastermostat.
Ja, varför inte?

Gomma skrev:
Jag köpte en 18 kw Orlan i somras. Min skorstenspipa är ca 15X25 cm och 6.5m hög, så har jag en övergång från 18 cm till 15 cm innan skorstenen och jag har inga problem med att det ryker in vid vedinlägg. Pannan står ca 35 cm från väggen.

Det jag önskar mig är att regulatorn gick till 85-90 grader istället för 80 och att fläkten alltid stängs av om panntemperaturen är mindre än 60 grader, annars har den fungerat bra hittills (Det sitter en AVR microprocessor i regulatorn så det går att skriva ett eget program som fixar "bugarna" men det är en annan historia).

/Peter

Stänger fläken av sig vid panntemp under 60 grader?
Det gör inte min. Den går för fullt till 80 grader.
Låter konstigt det skall du kolla upp.
Hade säkert fungerat att skippa regulatorn helt och bara köra på rökrörstermostat. Förklara gärna detta med AVR microprocessor. Hade hellre donat lite med regulatorn eftersom den redan finns. Var kan man läsa mer om den??

//Magnus

Fläkten stänger av sig vid 60 grader OM man nått inställd max temperaturen (tex 80 grader) någon gång under eldningen. Då stannar min fläkt när veden är slut, pannan är under 60 grader och lampan för vedbrist lyser. Jag tycker att den alltid skall stanna när temperaturen är mindre än 60 grader.

Jag öppnade regulatorn och tittade på kretskortet och på min sitter det en AVR, men jag kommer inte ihåg modelen. Titta på http://www.atmel.com/products/avr/ för att se alla AVR processorer.
Kan man bara ta reda på pin konfigurationen (viken pinne temp. givaren går till etc.) så är det inga större problem att skriva ett eget program. Jag har byggt en egen shuntregulator till shunten med en PIC processor och en shuntmotor från ESBE.

/Peter

Hej Magnus!
Kul att det fungerar bra! Nu har jag nog oxå bestämt mej för att det blir en Orlan. ;D
Vad har du för Laddomat? 72 Graders eller 78 ?

//Johan

Jag kör med den orginalmonterade på Laddomat 21 dvs 78 grader

//Magnus

Är det möjligt att hänga på en pelletsbrännare på Orlan-pannan den dag min dåliga rygg lämnar in?

Är det någon som faktiskt HAR lyckats ändra pannan så den laddar högre temperaturer?

Pelletsbrännaren får du nog fråga polymex om MEN....
det är inga problem att få 90-95 grader i tankarna. I dagsläget är det endast möjligt genom att lura tempgivaren men jag återkommer när jag kommit på ett annat sätt, helst genom att använda orginalregulatorn.

//Magnus

Ett sätt att "lura" orginalregulatorn är att koppla ett motstånd eller en potentiometer parallellt över temeraturgivarens ingång på regulatorn (tempgiveren är ett PTC-motstånd). Min visar 80 grader med det är 90 grader i pannan vilket göra att jag kan ladda med en 83 graders ventil utan problem samtidigt som pannan aldrig blir varmare än 90 grader (ingen risk för kokning).

/Peter

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.