Värme allmänt
apersson850: Elda med blöt ved ska man ju aldrig göra.
Mau: [citat] Hoho, gratis sprit bara sådär? Det händer inte varje dag. :D Varför olycklig? Jo för att efter 3 år med vår 495:a så inser jag mer och mer att den var ett felköp och spiken i kistan kom väl när jag började läsa här och insåg att vi borde haft sisådär 7 snarare än 4 kW i pumpen. Sen är jag, som sagt, otroligt besviken på styrprogrammet som jag anser är skrivet av en
Topaz: Det var intressanta siffror. Jag tycker 750 liter ack låter OK, det tar för lång tid att värma mer än så med en kökspanna. Mitt råd är att du främst ska titta på effekt, verkningsgrad, vedvolym och vedlängd när du ska bestämma dig. Kvalitet är naturligtvis viktigt men det är svårt att bedömma. Det borde komma en rättelse i nästa R&R om dom skrivit ned wamslerns effekt
apersson850: Om den fungerar bör den väl vara värd 600 kronor. Har du termostatventiler på dina element? Om du har det är det inte lika stort behov av innegivare. Mina föräldrar har bara utegivare, utan termostatventiler, och det fungerar bra, det också. Ganska öppen planlösning, förstås, så det gör ju att ev. skillnader har lättare att jämna ut sig mellan rummen.
zoviey: Har haft problem ett tag med att jag inte får upp rökgastempen ordentligt, kommer bara upp till 150grader med alla turbulatorer ute i läge 100%. Pelletsen blir bara svarta och förbränns inte ordentligt, vad kan det bero på???
rogge_vvs_pl: Nivell System är kompatibelt med de flesta golvvärmesystemen där flertalet har sina egna lösningar på golvuppbyggnader med reglar och ovanpåliggande skivor etc. Här bör beaktas dels den värmeförlust som en mindre isolertjocklek i bjälklaget innebär, samt även det förhållandet att Nivell System undertrycksventilation tar rumsluften via underliggande hålrum och för luften ut i det
rogge_vvs_pl: http://www.freewebs.com/blueshafter/heatingcentral.htm Här verkar finnas en som har eldat med ved och pellets i den pannan. För övrigt är det en hyfsad vedpanna, så är den inte för gammal eller dyr så kan du väl pröva. mvh rogge
apersson850: Jag har precis installerat en Atmos DC35SF (jag tror det är samma sorts panna, bara nyare tillverkningsdatum). Mitt hus fungerar utmärkt på självcirkulation, eller rättare sagt det gjorde det med den gamla pannan. Nu har jag inte hunnit prova ännu, men tanken är att det ska vara något liknande. Atmos DC35SF går att elda utan el. Det blir ju på självdrag, så man får ha en rimlig
apersson850: Jag känner ingen som har det så, men jag har hört talas om metoden. Det ska tydligen gå utmärkt, sägs det. Men materialvalet måste man naturligtvis tänka på.
pellefant: trevlig kakelfirma som "ger" bort golvvärmen. kan jag få deras telenummer så kan jag ringa och få några slingor jag med ;) det är väl sällan som någon firma ger bort något om dom inte tjänat in gåvan på att sälja nåt annat monterade uttag i ett hus, dom hade själv köpt billiga uttag med skruvanslutning. förklarade att dom där uttagen tog mycket längre tid att montera än dom
magnusbjork: Läget är under kontroll när det gäller de ingjutna golvvärmerören, de har en tunn "plastmantel" på utsidan av kopparn. De monterades som färdigt "tillkapade" längder per slinga med schrader ventiler i ändarna och böjdes i ett mönster som passade rummen. Just nu har de ca. 10 bar kväve inuti. Denna gas är inuti rören enbart under monteringen, då håller de bättre att böjas och
Bob_the_builder: Ja, det finns färdigfrästa spånskivor för 16 alt 17 mm slang. För själva spånskivan rör sig merkostnaden om minst 100 procent, men är ytan inte så stor kanske det kvittar?
nypan: ::)Håller på att bygga en 1 1/2planare. Skall troligtvis lägga golv-värme på övre plan. Har någon koll på hur mycket dyrare det är att lägga golvvärme på över plan än att köra radioatorer (golvyta 80m2)? Hur mycket isolering behövs det i bjälklaget ? (tanken är att att lägga urfrästa golvspån ovanpå bjälklaget)? Tacksam för några råd!
2an: [citat] Thermia behöver bara 120 mm även om skorsten är 3 meter hög.. Har du en riktigt effektiv ppelletspanna så bör nog inte röret va just mer än 120 då rökgastempen är mkt låga i dom nya pannorna.. Med en grövre pipa så blir det lägre rökgashastighet som gör att rökgaserna kyls mer med risk för kondens som följd..
Charli: Japp, kass sotare. Nytt försök på måndag. med ny sotare vill säga :-) Tack igen för era svar. Kanon att byggahus finns :-)
apersson850: När jag bytte panna körde jag elektriskt första dagen, eftersom den nymurade skorstenen måste få en chans att bränna färdigt först. Med 6 kW elpatron, som skulle värma övre delen av en 750 liters acktank, tog det ungefär fyra timmar att komma från 5ºC till 55ºC. Detta med shunten stängd, så att vi skulle få lite varmvatten först (behövde duscha). Efter detta shuntade jag på
ByggaNytt: Jöses vilken dag :o Hoppas att dina VP:dagar kommer att vara betydligt lugnare framöver.... Min borrare drog också ett par historier som han hade varit med om. Tex. hade han en gång fäst tryckluftsslangen vid ett staket helt provisoriskt. Kompressorn och borriggen tuffade på för fullt, då lossnade kopplingen till slangen :o tog med sig staketet högt upp i luften och på vägen slogs
synpunkter: En sak är var det är teoretiskt bäst att ha innedelen. En annan sak är var man vill ha den. Jag tänker på estetiska frågor, ljud och blåst. Ofast går det inte ha hitta en i alla avseende optimal placering. Jag rekommenderar att ha den i ett rum där man vistas så lite som möjligt, hall eller genomgångsrum. Inte kök eller vardagsrum.
CarMan: [citat] Hmm, det är bara 3 meter rör inkluderat i offerten. Allt däröver kostar 700:-/m. Menar du att även om jag bara har 0,5 m till berget skall det ner 5,5 meter i berget?[/quote] ja, om man ska följa dom föreskrifter som finns. sen om dom har bakat in de i priset & bara visar det dom behöver lägga på eller ej, få du nog fråga borrfiman
pellefant: ja se där :) fast jag är elektriker kan jag inte komma ihåg att jag sett det, man lär sej alltid nåt nytt :)
El_-micke: det borde vilken kylnisse som klara av,,,,,,,,,,,kolla gas o lite temperaturer eller det är kanske mer du vill ha gjort
Mattias L.: Ojojoj Carman vad du sågar upplägget med termostater i inlägg efter inlägg. Jag förstår inte fördelen med det du föreslår, om man har väl fungerande termostater hävdar jag att man har jämn temperatur. Termostaterna tar hänsyn till yttre påverkan såsom maskiner, solljus och vind osv. detta rum för rum eller t.om. delar av rum. Detta kan du aldrig göra med utomhusgivare. Jag kan
martar: Jag kör bulk och tycker att det varierar en hel del mellan leveranserna. Det beror på att de blåser om pelletsen för att kunna optimera leveranserna. Det där skall man påpeka för leverantören så att de skärper sig. En undermatad brännare brukar inte ha problem med finfraktioner. Jag kör Ecotec A3 och har aldrig haft driftproblem (snart två år har jag kört). Har ett hus på 240 kvm
glx: Finns det någon som har byggt något av följande från Tecnicos byggbeskrivningar. : Ackumulatortank. : Värmeväxlare till kökskamin. : Koaxialvärmeväxlare. Det vore kul att veta eftersom jag har funderat på samtliga byggbeskrivningar. Det jag är mest intresserad av att veta är om det blir någon större verkningsgrad på värmeväxlarna i första hand. Håller på att konvertera huset
ejwbegysv: Värmeloggsen har även jag testat.. vad jag fick det till så är det 188kwh i fyra paket som man köper för 100spänn... 30% av detta går väl ut i skorstenen tyvärr.. Kan inte bestämma mig om jag ska köpa ved eller köpa en bunt med loggs och elda med (stödvärme vid kallare än -10grader). Jag tycker dom är lätta att tända.. in med några små tändbrickor så blir det bra fart.
ByggaNytt: Va! Har du ingen fjärrstyrning ;) Huset måste ju självklart vara hyfsat tätt (tak, fönster/dörr) först så att inte värmen bara försvinner men sen så dunkar du på den stoora byggfläkten! Du kommer att märka stor skillnad på värmen inomhus när du har plastat och framför allt isolerat men det är ändock bra att börja torka ur den byggfukt som alltid finns i ett nybyggt hus.
Abuquir: Jag har kopplat in en "www.kakelungspannan.se" till våran Comfortzone. Jag har dockat kakelugnen till en 300 liters tank med 2 slingor i, den ena slingan för golvvärmen och den andra för tappvarmvattnet. Temperaturen i toppen på kakelugnen blir ca: 50-60 grader. Temperaturen i 300 liters tanken ligger på ca: 40-50 grader och ut till golvvärmen är det ca: 30-37 grader (med en
Idas_pappa: [citat] Tror att du kan ha rätt där.. läste nog lite galet misstänker jag. 16 grader är den undre gräns jag läst mig till hittills. Har man en rumstermostat till L/L-pumpar eller? Isåfall skulle man ju kunna laborera med placeringen av denna kanske? Sätter man den nära innedelen så borde ju den bara hålla 16 grader närmast själva utblåset. För en sån där rackare stänger väl av