11 229 läst ·
13 svar
11k läst
13 svar
Vedspis - spjällinställning?
Halloj, jag har sedan en tid vedspis - Kockums "V-Kock" (Tre plattor och ugn). Mer eller mindre intuitivt har jag väl lärt mig elda, men lite teori skulle inte skada.
Det gäller i första hand spjällen och ventilen på luckan. Ved och allmän förbränningsteori kan jag nog.
Det finns alltså ett rött vred till ett spjäll och ett svart till ett annat.
Någon med erfarenhet av denna spis eller annan med två spjäll? För en gångs skull har jag inte lyckats hitta mycket info på nätet...
Det gäller i första hand spjällen och ventilen på luckan. Ved och allmän förbränningsteori kan jag nog.
Det finns alltså ett rött vred till ett spjäll och ett svart till ett annat.
Någon med erfarenhet av denna spis eller annan med två spjäll? För en gångs skull har jag inte lyckats hitta mycket info på nätet...
Det börde det göra, enligt min gissning. Kolla om spisen inte blev ombyggd/förenklat då man inte använde själva ugnen så flitigt? Finns några spjäll kvar som är koplade till vreden?tullmejs skrev:
Det kanske hade varit någon anordning till att skaka själva rosten och rensa den från askan?
gaia
Hej,på våran Tirolia(FH 76.1) har vi ett tändningsspjäll,ett sekundärluftspjäll,en primärluftregulator (som sitter på "askluckan") samt ett reglage för skakning av rosten.Tändningsspjället drar vi ut när vi tänder brasan,sekundärluftspjället har vi öppet hela tiden då vi bara eldar med ved,enl.instr.bok.Reglaget på askluckan brukar vi inte ändra på,vi brukar elda med öppen lucka tills termometern på ugnsluckan visar 150 grader och sen stänga askluckan,funkar bra.Reglaget för skakning av rosten är det sällan vi använder,vi har en liten kratta som vi rakar ned askan med istället.
Det börde det göra, enligt min gissning. Kolla om spisen inte blev ombyggd/förenklat då man inte använde själva ugnen så flitigt? Finns några spjäll kvar som är koplade till vreden?gaia skrev:
Det kanske hade varit någon anordning till att skaka själva rosten och rensa den från askan?
gaia[/quote]
Nej, askskakare finns också, de två (sekundär-)spjällen är märkta ö-s (öppet-stängt). Ja, det är inte uteslutet, ändå, att det har med värmefördelningen att göra. Inte minst för att det är svårt att förstå vad det annars kan vara! Jag får göra förnyade experiment
Intressant, så kanske det är. Det skulle kunna stämma, i så fall gör jag ungefär som du; ett spjäll har jag öppet tills det tar sig, sedan stängt, det andra (sekundärluftspjäll kantänka) är alltid öppet. Vad säger instruktionsboken om när detta spjäll inte ska vara öppet?galento skrev:Hej,på våran Tirolia(FH 76.1) har vi ett tändningsspjäll,ett sekundärluftspjäll,en primärluftregulator (som sitter på "askluckan") samt ett reglage för skakning av rosten.Tändningsspjället drar vi ut när vi tänder brasan,sekundärluftspjället har vi öppet hela tiden då vi bara eldar med ved,enl.instr.bok.Reglaget på askluckan brukar vi inte ändra på,vi brukar elda med öppen lucka tills termometern på ugnsluckan visar 150 grader och sen stänga askluckan,funkar bra.Reglaget för skakning av rosten är det sällan vi använder,vi har en liten kratta som vi rakar ned askan med istället.
Ok tullmejs,jag citerar boken:Spisen är utrustad med ett sekundärluftspjäll.Genom tillförseln av sekundärluft sker en efterförbränning av fortfarande brännbara partiklar i de heta avgaserna.Sekundärluftspjället hålles öppet vid eldning med bränslen som brinner med långa lågor t.ex ved och torv.Sekundärluftspjället hålles stängt vid eldning med bränslen som brinner med korta lågor t.ex koks.
Hoppas detta kan hjälpa dej.Genom att öppna tändningsspjället leds avgaserna förbi rökkanalerna i spisen och direkt in i rökröret.
M.v.h Galento.
Hoppas detta kan hjälpa dej.Genom att öppna tändningsspjället leds avgaserna förbi rökkanalerna i spisen och direkt in i rökröret.
M.v.h Galento.
På vissa spisar finns spjäll för "sommar" och "vinter" ofta benämt Ö & S
Dvs "sommarläget" används när man enbart vill ha värme till plattorna (matlagning?) och inte värme. I det läget går rökgaserna via plattorna och raka spåret ut i skorstenen.
I "vinterläge" går gaserna först förbi plattorna och sedan den långa vägen genom spisen (för maximal värmeavledning) innan de når skorstenen.
Dvs "sommarläget" används när man enbart vill ha värme till plattorna (matlagning?) och inte värme. I det läget går rökgaserna via plattorna och raka spåret ut i skorstenen.
I "vinterläge" går gaserna först förbi plattorna och sedan den långa vägen genom spisen (för maximal värmeavledning) innan de når skorstenen.
Minns inte vad det var för betäckning på den vedspisen vi hade i ett tidigare boende, men det var en stor spis med plattor och ugn från 40-talet. Dock var vreden tämligen intuitiva, ett satt nämligen där röken gick in i skorstenen, alltså närmas ett spjäll, samt ett satt på askluckan. Kan det vara så det är även på din spis?
Ubbe: det låter som en möjlighet, det borde man kunna kolla om det verkar stämma. Bäst förklaring hittills 
Ylven: Nä, båda vreden sitter ovanpå och är likadana (det ena är svart och det andra rött), och man känner att de går till spjäll. Utöver dem finns ett reglerbart luftintag på askluckan.
Ylven: Nä, båda vreden sitter ovanpå och är likadana (det ena är svart och det andra rött), och man känner att de går till spjäll. Utöver dem finns ett reglerbart luftintag på askluckan.
Hej tullmejs,är det en sådan spis Du/Ni har ?http://www.bagordon.com/images/kockspis40tal.jpg
Denna har tändningspjäll.
Denna har tändningspjäll.
Klicka här för att svara