Hej forumet.

Jag skall bygga upp en gamal fyrkantig kakelygn från 1910. Tänkde passa på att bygga den så effektivt som praktiskt möjligt. Tex skall den ha luftintag för förbränningsluft från husets utsida. Frågan är hur skall eldstaden se ut i övrigt med avsmalningar i hals etc. för att få bästa värmeutvecklingen från veden? Ideer och tips/hänvisningar är välkommna.

/Mikael

Hej,

Tack för tipsen, men jag hade redan läst rapporten. Tillbringar mycket tid även på Valters websidor. Dessa två källor är de bästa jag hittat hittills. Är det någon med fler tipps?
Har haft en del egna ideer om att förlänga de nedåtgående rökkannalerna ner i undervåningens fundament för att på så vis ta tillvara större värmemängd och fördela den bättre i en än störrre massa.

__I__
 I       I
 i f T I i
 i i  I i i
_i i  X i i_
i i      i i
U       U

Hänger ni med i den ekla illustrationen ovan. Ev skulle man ha extra spjäll för att kunna vända nedåtgående rök redan vid eldrummer (X) som i traditionel lösning. Detta vore bra för att värma upp och få fart på ugnen vid tändning. Är det någon som provat något liknande?

/Mikael

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.