Värme allmänt
apersson850: Såg just i dagens tidning att Nibe söker en truckreparatör. Det stod i annonsen att de har 80 truckar i Markaryd. Sen kan ni ju uppskatta själva hur stort det är. Jag har inte varit där på evigheter, men på den tiden då min far eldade med Nibe Optimal var jag på Nibe en gång var eller varanna månad, eller så, för att hämta reservdelar... Fast Nibes pannor numera är väl inte Nibe,
Mau: [citat] Ska kolla luften, även om jag får erkänna att jag inte riktigt tror på det eftersom elementen blir varma. Men, nå, det är inte så mycket jobb. ;) Har du lust att kolla vilken mjukvaruversionen på din pump, för jag tycker nästan vår blivit knäppare sen de bytte styrdator och vi fick version 2.30 i stället för 1.00 (som iofs hade sina egenheter...). Du får gå över i
Pasta: Att räkna på hur mycket man sparar på nättsänkning är inte lätt, det är inte bara husets isolering som ger hur snabbt temperaturen inne sjunker när man stänger av värmen, konstruktionens vikt spelar stor roll. I en tung sten byggnad finns ingen anledning att ha nattsänkning på grund av byggnadens värmeinnehåll. I en lätt byggnad med höga u-värden och frånluftsventilation sparar
sae: Hej! Att jag valt att bygga enrörs beror på att det är en källare , två första radiatorerna sitter i tvättstugan/extra dusch först på slingan , bara där vi behöver värme ca. 20gr. övriga utrymmen får bli vad det blir kanske ca. 12-14gr. mvh/sae
apersson850: Jag minns inte vad inkopplingspaketet kostade. Bruttopriset finns på deras websida, ser jag nu. 8400:- Titta på http://www.atmos.se Här finns ett drygt ett år gammalt pris på komplett anläggning. Titta nederst. Min panna är en modell större, tankarna 750 liter och så har jag ju solpaneler också.
spikers_corner: Nu låter jag väl negativ, men bara för att utrymmet inte är uppvärmt så slipper man inte kondens men automatik. Se bara ett plåttak på hösten. Om plasten är kall och det kan komma dit luft som är varmare , så finns det nog risk för kondens. T ex på sommaren då uteluften är varm och fuktrik och marken är lite kallare. Men sedan kanske man kan lösa detta på något vis, coh
Tomas_Sundberg: Är du osäker på dina radiatorers funktionalitet - så tycker jag att du tar dit en rörmokare eller annan sakkunnig som går igenom dem med dig: hur du luftar, ställer in, eventuella åtgärder som krävs, etc. Den kostnaden har du igen flerfalt om du skulle göra fel.
Jkullberg: Jag gissar att det sitter i ryggen på dom gamla rävarna. Vad jag förstått så måste man sätta på den varma sidan då man använder öppen expansion , jag tror detta hänger i. Och därför väljer många att forsätta med det även för sluten expansion. /Johan
CarMan: vad har du för uppvärmnings system? hur många radiatorer tänkte du ha på varje 15 rör?
betula: Ja pumpen är klen, skåpet den sitter i ser ut som ett litet apparatskåp. Det är ett system byggt för underhållsvärme eller uppvärmning av fritidshus med gissningsvis 50 m borrhål. Visst vore det bra med tilläggsisolering och nya fönster men värmen från bergvärmepumpen kan väl inte räcka i alla fall?
apersson850: Mycket möjligt, jag springer och släpper ut luft titt och tätt. Jag har avluftare på toppen på alla tankarna. Där vill det gärna pysa lite, några gånger i veckan. Vid ett tillfälle (när jag testade läge 3) började det gurgla i laddpumpen också, så då var där ju garanterat luft. Jag stannande den, satte ner den i läge 1 och körde igen. Verkar som om den lyckades skicka bort det
mulpac: [citat] Det är ju sant. Sitter kärlet längst ner i systemet och man förtrycker det till 0.5 bar övertryck, alltså 1.5 bar absolut tryck, blir trycket ungefär 2 bar när halva kärlet är fyllt. Sitter det längst upp och är förtryckt till 0 bar övertryck (lite för lågt i praktiken) stiger trycket bara 1 bar när halva kärlet är fyllt.
BAS: Plaströren leder inte värme lika bra som koppar, det räcker ändå för kondens. Om de är ingjutna i betong är det inga problem. Problem uppstår då de kalla rören går genom träväggar som blir fuktskadade av kondensvattnet.
tony_westling: Hej Vi har precis byggt nytt och blev också tvingade att ansluta oss till fjärrvärme. Vi installerade ett FTX-system (VM2 från VillaVent) och det har fungerat bra. Några grannar installerade en lite luft/vatten-pump för att (framför allt) billigt värma upp tappvatten. De största fördelarna (vad vi tyckte) med FTX:en var att slippa de kallluftinsläppen i varje rum och dessutom få lite
apersson850: Det låter ju ännu förnuftigare. I så fall sitter min precis rätt. Strax över och nära pannan. Verkar som om rörmokarn visste vad han gjorde!
Immobil: [citat] ::) Då har du ett bra läge att slipa dina skridsko. ;D
Mau: Nu har jag experimenterat lite. Med några grader under fryspunkten utomhus så föll temperaturen med ca 8 grader på en timme och en kvart när jag stängde av elementen. När jag sen slog på elementen igen så kom temperaturen upp till rätt nivå igen på ca 2 timmar. Ett vilt överslag får mig att tro att vi, vid temperaturer runt nollan, borde kunna spara sisådär en tredjedel av
CarMan: det är ju 70 + 30 kvadrat & genom att det är 2 separata byggnader så har man mer värmeförlyster än om det vore en på 100 kvadrat ! lägg 300 i botten & 500 på vinden, sen kan du ha 240 i väggarna
Strixx: Jag fick svar i dag av säljaren... Eller inte... Men vi bestämmde oss för att lägga klinkers där kaminen ska stå, så är problemet ur världen, och så slipper vi en ful plåt. ;D
Rimborambo: Hej! Tackar för svaret! Kände till dom men det är inte precis i närområdet..... Får väl ringa o höra kanske.
CarMan: 38500: för en Nibe 1215-5 & 40500:- för en 7kW + markslinga & instalation (varmvattenberedre ingår i denna modell
poiu: Det finns en del matnyttigt i den här länken: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=50489 Följ länken till passivhus. Ingen värme är så billig och bekväm som ingen alls. Har man ett bra söderläge kan man klara sig med minimala värmetillskott i södra Sverige. Det är inget hokuspokus utan fungerande teknik, som inte blir dyrare totalt sett. Och har man inte ett söderläge så
Erik_munster: Jägarns vilken koll ni har....då skall jag minsann skicka in en till fråga. Hur skulle Ni ha gjort om ni var i mitt läge? Situation: -Vi skall lägga nya golv i hela under våningen..totalrenovering blandat klinkers parkett. -Vi skall ha vattenburen golvärme på hela nedervåningen. -Har inga problem med att tabort golvplankorna. -Arbetskraft inga problem... Problem: -Vi vill inte bygga för
apersson850: Nä, men det var nog uträknandet av hur många m^3 som det blev sen, när det blev travat, som det skulle vara skillnad på. Av någon anledning.