B
BAS: [citat] Cirkpumpen kan sitta både på retur och framledning, spelar mindre roll. Däremot ska en värmepump sitta på returen för att kunna jobba med så kallt vatten som möjligt.
7 svar · 8,3k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=20871/0]Hantverkare & entreprenörer[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 1,2k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted3/0]Hantverkare & entreprenörer[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 1,1k läst
Boris
Boris: Liten epilog på höjdhistorien.... Har pratat med sotarmästaren som gör gällande, att ÄVEN om husen är sammanbyggda, och därigenom kallas för en byggnad, så gäller det bara garagets nock! Detta därför att Pellets har en mindre spridningsrisk (glöd-sot-värme...etc.) Som grädde på moset har jag även pratat med den på komunen ansvarige för byggändringar, som säger att det inte
10 svar · 5,9k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Ja, jag tänker ju inte säga skit i det och sen kommer du och hälsar på en sen kväll om 3 år när du har fått ett fett läckage.... :P Gjorde nåt liknande [bild] när jag la slang och det vara bara att riva upp och byta! Allvarligt talat så är den merkostanden ingenting mot vad du kan ev. få i framtiden även om jag inte tror att det är någon fara.. men jag vill fortfarande inte ha
1 svar · 4,3k läst
·
T
Tson: Man tackar!! ;D. Då sparar man några kronor när man tager vad man haver.
2 svar · 1,7k läst
P
Peter_K: Kom precis hem från bauhaus och de var nästan halva priset mot de stora märkena som Rinkaby och flera andra säljer. Riktig djungel det där med radiatorer ::)
3 svar · 2,5k läst
2
2an: Jodå jag kör med en thermia bequem 20D mot acktank funkar fint så de är bara en extra utgift då det ej är standard med ackstyrning.. :) Tror jag va första kund som fick köpa ackstyrningen för 385:- men nu är det standard.. Bara en tempgivare som stoppas under isoleringen på acktanken.. Sen är de bara att välja start/stopp temp.. Själv kör jag start 50° stopp 77° med
3 svar · 2,3k läst
apersson850
apersson850: Fantastico! Kåpan är typisk för Värmebaronen.
44 svar · 11,9k läst
gadeberg
gadeberg: Det var en Vedunic jag kollade på. på 25-45kw
5 svar · 770 läst
M
Myrin: Hej Vi är lite sugna på varmt badrumsgolv även på sommaren. I huset finns i dagsläget en bergvärmepanna samt ett radiatorsystem. Min tanke var att använda de gamla rören från elementet i badrummet och koppla in på golvvärmesystemet som jag skall lägga. För att få varmt golv på sommaren så funderar jag på wirsbos el-push 12. Hur mycket dyrare är den? Krävs det några
0 svar · 1,5k läst
2
2an: [citat] Här är det helt klart chaffisen som gjort bort sej.. >:( 2,8 ton pellets tar ca 10-12 minuter att blåsa in alltså dubbelt så lång tid som i de nämda fallet.. Enligt min lev/chaffis så får dom blåsa med max 0,3 bar men då dom blåser foder har dom betydligt högre tryck.. Minst det dubbla.. Sen om kunden i detta fall va den sista på bilen så gäller det att chaffisen
2 svar · 1,2k läst
S
synpunkter: En fråga till nån som vet.... Gammalt hus i tre plan. På plan 1 (källarplan) skall det vara golvvärme på ca 50 kvm (dras med 16 mm golvvärmerör i tre slingor). Pannan finns på detta plan. Från plan 1 går det en matningsledning till plan 3. Ledningen är pex 16 mm. Från denna matning till plan 3 skall det på plan 3 kopplas på en slinga till badrum på ca 5 kvm (12 mm golvvärmerör).
0 svar · 1,7k läst
C
CarMan: [citat] Vist försämrar du COP, när din pump får jobba mot högre vatten temp, men det kan du ju kompensera med en volymförstorare. Men om du sänker tempen på värmepumpen istället för å termostaterna när du inte är hemma så fins det mer pengar att tjäna! men det största besparingen blir nog att du inte förkortarlivslängden på pumpen om du kör utan termostater, som du beskriver
8 svar · 746 läst
pernitta
pernitta: Hej Med referens till ovanstående inlägg kan jag berätta vidare för Dig, att vi gjort iordning två rum, det ena enligt ovanstående beskrivning. I det andra där det gamla trägolvet låg på lägre nivå fräste vi 10 mm spår och höjde nivån med spånplattor tillsågade med bredden 300 - 25 mm. Härigenom har vi åstadkommit de spår som erfordras för plåt och slang. Denna senare är
2 svar · 902 läst
M
mulpac: Konvektorelement är bra eftersom luften cirkulerar ordentligt. All el man matar till elementet blir garanterat värme. Blir det onödigt hög temperatur i garaget kanske det är något fel på termostaten, annars behövs helt enkelt effekten för att hålla värmen. Finns inga vattenrör i garaget är väl risken tjälskjutningar i plattan beroende på vad som är under den. Fukt kan också bli
1 svar · 7,8k läst
D
daniellindholm: Det är nog räddningen i många fall eftersom golvvärmen på övervåningen oftast är riktigt dålig mot den ingjutna golvvärmen i nedervåningen. Vi har dock också rumstermonstater till våran golvvärme, men jag skulle säga att det är speciellt med golvvärme som en shuntautomatik skulle vara bra iom att golvvärme i platta är så pass trögt. Då är det ju bra att kunna få upp
8 svar · 3,4k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Jaha, sorry, jag fattade inte. Då blir det en vanlig luftnippel. Sufra tex in på www.sigro.se och sök på avluftning så hittar du lite pryttlar. Luftnipplarna monteras i ett vanligt t-kors + du får komplettera med halvkopplingar för PEX-slangen. Ok?
10 svar · 2,2k läst
D
danso: Brukar elda med 50/50 björk och al, men körde 3 månader med enbart al i höstas och upplevde också mer sot i tuberna. Kanske har med inställningarna att göra, ändrade aldrig spjällen då jag tyckte att förbränningen såg ut som vanligt.
1 svar · 529 läst
pellefant
pellefant: ser ut ungefär som mitt planerade system. calmar v65 i garaget tillsammans med 2m3 tankoch antingen 2 st 500 l eller en ca 1m3 tank. sen kulvert in till hus med 750 l tekniktank med vvslinga+ förvärmningsslinga för vv. anslutningar för plattvvx för solpanel. jag måste åxå på nåt sätt förmodligen ha två "system" har fått rådet att ha två paralella laddslingor i 2m3 tanken.samt
4 svar · 1,4k läst
·
H
hoppetossa: Tack FrittDrag för tipset! :D Ska kolla upp detta! Måste få säga att detta är ett suveränt forum! :D
9 svar · 927 läst
M
mulpac: Kör man full effekt på värmepumpen kan det bli mer vatten runt 0 grader eftersom luften kan innehålla mer fukt då än när det är kallare. Ibland kan det förstås vara låg luftfuktighet även vid 0. Har man så lågt effektbehov att pumpen inte går för fullt runt 0 producerar den förstås inte lika mycket vatten då. De flesta moderna luftvärmepumpar har en verkningsgrad över 1 även
4 svar · 3,2k läst
2
2an: [citat] Ja vad vet man då det är ombyggt flera ggr.. :(
11 svar · 26,9k läst
B
BJohan: [citat] Förresten har jag för mig att många kompressorhaverier hos frånluftsvärmepumpar hade att göra med propan som köldmedium som orsakade smörjningsproblem. IVT hade propan under några år, men har gått över till R134a. Nibe kör fortfarande propan och har väl då löst problemen får man anta. CE50 har R134a.
9 svar · 2,8k läst
C
CarMan: i längden tjänar du på att göra en 495 ! vad 490 & 495 kostar i inköp vet jag ej, det kan du kola med en VVS firma. Du ska ju inte betala för en 490 & ombyggnad till 495 utan du köper ju en 459 direkt vilket borde bli billigare. den extra rördragningen & fyllninga av kolektorslange tar inte så långtid, specielt inte vid nybyggnation! max 4-5 timmar. kolektorslang & sprit
3 svar · 3,3k läst
B
ByggareBob99: tak montage 45grader på plan garagetak
5 svar · 3,5k läst
C
CarMan: så här ser min anläggning ut. Har en värmepump med inbyggd varmvattenberedare, men denna andvänds inte som varmvattenberedare, utan som volymförstorare. bredvid står en extra stor dobbelmantlad varmvatenberedare, det vins mindre modeller om man har normal vattenförbrukning (själv gillar jag att ta i ordentligt i alla ändar, inget ska få påverka komforten. man ska kunna fylla
16 svar · 2,6k läst
D
dedden: Ja, detta med tilltäppt förbränningshål är nog inte bra, det gäller nog att lägga lagom stora klabbar i botten mot hålen och även på rätt sätt... Det som var kul igår var att hela högen inte brann efter någon timma, jag var nere och tittade och såg då att toppen och kanske 30cm ner av topplagret forfarande var oförbränt, det var skoj att det funka! Ett tips annars för er med
31 svar · 8,7k läst
C
CarMan: [citat] så mycke i det lilla huset, hur mycke upskattar du vara hushåls el av detta? gör du av med så stora mängde på bara 90m2 så kan du räkna hem en ytjordvärme anläggning. har du plats för 400 -500m slang på tomten? slangen får inte likka närmare än 2m från huset & måste ligga 1m mellan slingorna. Viktigt är dock att kolla om dina radiatorer är lämpliga att göra mot
5 svar · 2,4k läst
pellefant
pellefant: så fort julafton var förbi så är de ju off topic, vi får vänta till 24 december med att fortsätta ;).... (kunde inte hålla mej)
45 svar · 4,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.