apersson850
apersson850: En elpatron värmer lika bra, så länge den är hel. Men en gammal är kanske nästan genomkorroderad i slingorna. Gör som bilprovningen, knacka lite lätt på den med en hammare innan du sätter in den igen. Det ska slingorna tåla, om de är friska.
6 svar · 2,2k läst
apersson850
apersson850: Varför menar du att parallell är bättre om man har varmvattnet i tanken?
7 svar · 2,1k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=31392/0]Värmepumpar[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 652 läst
C
CarMan: [citat] Nöj dig med standard och lägg eventuella besparingar på isolering istället. http://www.ebd.lth.se/avd%20ebd/main/Gothenburg/Folder_Lindas_SVE.pdf http://www.medact.se/t_byggen/artikel_detalj.asp?Artikel_Kod=338&Sid_kod=byggen mvh rogge[/quote] Jag komentera den där artickeln i annannan tråd, man kan göra en kort grej här med. läs articken så märker du att dom inte hållar
8 svar · 505 läst
A
abel48: ok tackar för hjälpen. Då får det nog bli en rund tank med 90mm isolering. MVH Anders
6 svar · 950 läst
Ingenjören
Ingenjören: I vårt kök har vi en radiator (el, 800W) under fönstret som enbart används de absolut kallaste dagarna på året sedan vi skaffat luftvärmepump. I samband med förestående köksrenovering skulle jag vilja ersätta denna radiator med något annat för att kunna sätta bänkskåp och bänkskiva under detta fönster. De alternativ jag har kommit på är el-golvvärme, kickspace
0 svar · 3,0k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Kolla in www.solentek.se Dom verkar ha koll
10 svar · 3,3k läst
E
EmmaDennis: Ja, det är den pannan... Jag hoppas att allt ska fungera i den, det verkar så iaf... Men som sagt nåt felar... annas får jag väl ringa gaseres imorgon...
5 svar · 4,9k läst
M
mith: Hej En fråga har du beställt din panna via Trebema? Intressant att höra vilken leveranstid som man kan räkna med? Om jag får rätt pris så ska jag också slå till på en v33 m pellets uttag på vänster sida. Vad gäller utrymme så tycker jag att du anger ganska generösa utrymmen kring pannan om jag förstått dig rätt. Själv så kommer min panna till en början att placeras i ett
7 svar · 1,3k läst
Fasting65
Fasting65: Här är boken för dig: "Eldstäder", 91-7988-271-4 http://www.byggforlaget.se/presentation.php?id=6143 Har precis köpt den. Där har du massor med inspirationsbilder. Sen kan jag rekommendera Libers skolbok för byggyrket. "Öppna spisar" Isbn: 91-47-01268-4. Där får du veta en massa praktiska grejor hur du bygger spisen. Den har dock inga flashiga bilder. Vi ska bygga en spis, och kommer
1 svar · 3,1k läst
K
Ken: Om man skruvar ner termostaterna till 15, kommer då pumpen att märka att det inte behövs så mycket värme och inte använda elpatronen eller går den bara blint på utegivaren? Hur känner pumpen av värmebehovet i huset egentligen? (kan ju inte bara vara utegivaren), om alla rumstermostaterna stryper golvslingorna så måste väl pumpen märka detta och inte jobba så mycket... Innegivare i
3 svar · 2,7k läst
J
jols: Är det någon som vet något om uppvärmningskostnader för golvvärme jämfört med vanliga element? Vilket är bäst - platta med värme eller torpargrund?
0 svar · 699 läst
T
Takten: Tänkte installera frånluftsvärmepump med golvvärme i mitt nybyggda fritidshus och även sätta in en braskamin av något slag. Hur går det med att ha golvvärme och braskamin???
0 svar · 3,1k läst
A
abel48: oj det var fina priser... Blev ju sugen på en sverige brännare, 9900:- inkl skruv. Undrar om den uppfyller utsläpps kraven, hittade inget om det på sidan. Och skulle den funka i en calmar v33 eller ctc v35? Och som pellets föråd borde man väll kunna ha ett 200L oljefat som? MVH Anders
9 svar · 3,9k läst
K
Kasch: Eller köp en Orlan-panna för ungefär samma pris som Viadrus men med en modern konstruktion. (Säger han som eldar i en kökspanna...)
6 svar · 4,9k läst
S
slowfox: [citat] Faktum är att pumpen har gått hela tiden sen installationen, dvs. även över sommaren.................... [citat] Fick faktiskt ett tips av en gammal rörmockar-räv som bytt bransch !!!!!!!!! Synd.......Såna gubbar är ju guld! Och tittar man på flödes schemat så fattar man. Man kan känna på ledningarna som går till shunten . Om den ledningen som kommer från yttermanteln är
24 svar · 8,5k läst
·
P
poiu: Om du tittat igenom inläggen de sista tre månaderna, så ser du att frågan diskuterats flitigt. Om det är något som är oklart i inläggen så "aktivera" ett gamalt inlägg.
1 svar · 1,7k läst
G
gizzmo66: Hej jag har precis köpt hus och i mitt värme system sitter det en honeywell aquatrol 210 som ska ställa värmen beroende på temperaturen ute. (som den inte gör) så mitt problem är om det är nån som mäjligen vet va det kan finnas en instruktions bok till en sån för den funkar men det blir inte rätt och jag vet inte hur man ställer in den så jag skulle vara väldigt taksam om det
0 svar · 4,1k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Det där var intressant. Varför kan man inte ha flera slutna med olika volym? Vad händer då?[/quote] Det kan jag inte svara på för det har jag inte funderat på så mycket. Däremot fick jag den uppgiften från två oberoende tillverkare av expkärl (den ena var TA, den andra minns jag inte). Dom borde veta och har ingen anledning att ljuga.
6 svar · 3,0k läst
B
BJohan: Jag skulle tippa att det räcker med 300 liter.
18 svar · 2,6k läst
R
rogge_vvs_pl: [citat] Löv? det är på vintern den hörs, sommaren går den på läge 1 och hörs inte. mvh rogge
16 svar · 13,9k läst
S
snatra: Här har det ju ännu en gång visat sig; bra lobbyister lönar sig! SVEP har tydligen bra sånna, men vedpannetillverkarna saknar det tydligen helt. Det blir väl att komplettera med en pelletsbrännare (med minsta tänkbara pelletsförråd), tur att rörisen "tvingade" på oss pelletslucka! Snart en vecka med v33 och vattenburet...
16 svar · 4,0k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Från http://www.vvs-butiken.nu/ 1.st Calmar V 33 2 st. 750 liters ack isolerade med 90 mm. pur. 1 st. shunt. 6 st. termometrar 1 st. laddomat 21 1 st. kylventilpaket. 58.760 kronor Tilläggspris för15 meter solslinga: 3.640 kronor inkl. moms. Ett bra paket. Kanske skulle varit lite mer ack tank?
1 svar · 2,2k läst
D
Draven: [citat] Hmm nej såg sen att 1m är max sen måste jag gå upp till 100mm. Kanske ha den första metern från kaminen i 64mm(70mm) sen gå upp till 100mm, det hjälper mig lite för jag har en bärande bjälke närmast som det är bättre att borra ett 70mm hål i ..
7 svar · 4,6k läst
D
davvethepirate: hej! Är det nån som vet var man kan på en principskiss till ett vvs system i villa? Planerar att bygga nytt och vill då kunna räkna på vvsen med då jag kan handla till bra priser. Ps nån som kikat på Glynweds plast rör? jävla så smidiga å fina /Jonas
0 svar · 3,0k läst
JohanOLinda
JohanOLinda: Jag har ny elpanna. Och radiatorer i resten av huset (förrutom ett annat badrum). På sikt och i första hand, hade jag tänkt att få in vattenburen golvvärme i köket. Men nu när vi ändå snöat in på att renovera badrummet på ovanvåningen så kom funderingen upp. El-slingan och flytspacklet köper jag mycket billigt. Om jag nu bestämmer mig för det. Men jag kan inte komma över
8 svar · 2,4k läst
B
BJohan: Steff, Jag har en Borgholm som är 2,70 m hög. Jag eldar lite som komplement, mest på kvällen nät ettåringen sover. Jag vågar inte elda när han är vaken. Om man eldar två gånger per dygn är den konstant varm. Jag gav monterad och klar inkl skorsten ca 78 000 kr. Då köpte jag kakelugnen från Gabriel och skorstenen från en firma i Södertälje. Montaget gjorde en lokal
8 svar · 4,7k läst
D
daniel_168: Ok, mer med golvvärme... Mycket bra! Frågan är nu bara vad som ska värma upp ackumulatortanken?
9 svar · 5,7k läst
D
dedden: Ja, fast jag har strypventil främst för att jag har olika stora tankar parallellt, en tekniktank på 500 och ”en” på 1500l, det blir skev laddning annars, att har tekniktanken högre ger fördelar. Har faktiskt testat att kära fritt flöde utan strypningar och det funkar också, jag överfyller då tekniktanken och laddar tillbaka blandat vatten kanske 60C till pannan, tempen stiger då i
7 svar · 2,6k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: * Gå in under Värme, där finns "allt" om golvvärme! * Använd sökfunktionen * Läs här: http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirsbo/swe/Presentation/Website/Produkter/Golvvxrme/Golvvxrme.jsp * Ja, en slinga per rum är det vanligaste!
1 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.