Vill ha ytterligare ett element i garaget och det befintliga ansluts med två 3/8" som kommer genom taket, utmed väggen där elementet sitter.
Vill nu förgrena dessa rör vid taket för att ansluta den andra radiatorn med 15mm kopparrör.

Att kapa rören är inget problem. Problemet är att göra nya gängor på röret eftersom de ligger 30mm från vägg. Misstänker att en rörgängapparat behöver mer plats än så

Hur gör jag ?
Såhär ser det ut: http://web.telia.com/~u51517693/ror.jpg (600kb)

Vill alltså ha en T-koppling rakt ut i taket för mina kopparrör......

Tips ?

det finns skärringskopplingar som klarar både järn o kopparrör

Tackar !

Och jag har fortfarande inte fått tummen ur.....
Bilden ligger numera här:
http://web.telia.com/~u51517771/06.jpg

Kikade på Rinkabys sida men hittade inga klämringskopplingar för 3/8" järnrör.....

Vill ju ha en T koppling med 2st 3/8" anslutningar för mina befintliga rör och en för 15mm koppar (kan ju vara 3/8" den med och göra en adapter)

Har Rinkaby nåt sånt ?

galento
Hej,kan detta vara nåt för dej ? Såg en rörfima som använde dessa delar,allt pressades ihop.Om Du vill se Ahlsells grejer,använd funktionen "provkör som gäst"till höger på startsidan.(Bildens nr = art.nr )
Vet dock ej om Du kan hyra pressmaskinerna men detta borde gå fort att fixa för rörfirman,du kan ju gänga i blindproppar/kulventiler i anslutningarna till ditt nya element tills Du fått upp detta.På Ahlsells hemsida kan du även se pressmaskinerna och det är nog inget problem att använda dom i ditt fall.

• 1450282_001.jpg
galento skrev:
Hej,kan detta vara nåt för dej ? Såg en rörfima som använde dessa delar,allt pressades ihop.Om Du vill se Ahlsells grejer,använd funktionen "provkör som gäst"till höger på startsidan.(Bildens nr = art.nr )
Vet dock ej om Du kan hyra pressmaskinerna men detta borde gå fort att fixa för rörfirman,du kan ju gänga i blindproppar/kulventiler i anslutningarna till ditt nya element tills Du fått upp detta.På Ahlsells hemsida kan du även se pressmaskinerna och det är nog inget problem att använda dom i ditt fall.
Dessa kopplingar passar väll endast på metriska rör??

Skulle använda Vatette´s nya stålis hylsa för vanliga klämkopplingar. RSK nr: 194 53 47
passar i 28 kopplingar.

http://www.gustavsberg.com/gustavsberg/IMAGES/SV-SE/PDF/BROCHURE/DOWNLOAD%

Idén är bra och tackar för tipset.
Problemet är att om jag haft plats för att pressa en sån koppling, skulle jag lika gärna kunnat gänga befintliga rör på plats......men det är ungefär 30mm från vägg till c/c på mina rör....
Tyvärr finns nog inte plats för varken press eller gängverktyg....

Nu börjar det likna nåt..... :)

Skulle ju gå att använda 2st såna med utvändig gänggång i en T koppling med en övergång till 15mm koppar.....

Nån som har en susning om cirkapris för en sån stålrörskoppling ? behöver ju 4st till att skarva 2 rör....

Pris = ca 150 kr, men.... efter ha tittat på din bild. Troligen finns en radiator nedanför dina rör och då kanske du skulle kapa rören 5 cm från tak och göra om rören ned till den befintliga radiatorn och på dessa då koppla in nya "stick". Gör du som du tänkt blir det förmodligen lite klumpigt.
rogge

Hmm......ja det är klart.....

Tror jag förstår hur du menar.
järnrör - stålrörskoppling - adapter till 15mm - rörbit - T för lödning - vidare...... ?

Då behöver jag ju bara 2 stålrörskopplingar, men det drar ju med sig en hel del annat....som termostat ? Sen sitter det en avtappningskran längst ner vid elementet med....

Om jag skarvar det jag har så är det ju 600:- + 2st T kopplingar + övergång till 15mm.....

Frese stålrörskoppling för 3/8 rör kostar 54 kr på rinkaby. art nr 4396 eller 4427. Inte så farligt... ;)

För kallvatten ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.