Hej!
Vi håller o skall renovera kåken lite och skall dra in golvärme men jag får inte
ihop/kan inte lista ut vad man skall köpas till golvärmen!
Tänkte köpa det på t.ex. rinkabyrör och en skall hjäpla mig med själva röreriet
senare men skall göra så mycket som möjligt själv först.
Det är en gammal stenkåk, gammal men väl fungerande panna,
vattenburen värme med radiatorer överallt nu, shuntas från pannan med utomhusgivare, men nu skall det bli golvärme i nedervåningen i alla rum utom ett. ALLT rives ut (utom ytterväggarna dåra) och platta gjutes på 300mm isolering, skall köra med 20mm slang som najas på armering.
men ... sin kommer man till shuntar o dyl. o där har jag kört fast ..
vad måste man ha????
Det skall vara 4 slingor i denna etapp av renoveringen, ca 60m2 totalt,
Ny kulvert dras in från panna med, tänkte köra med dubbel 32mm pepex-kulvert.
Vill ha rumstyrning på varje slinga/rum, enklaste möjliga dock, inge radio eller så..
värmen som kommer i den nya kulverten skall även "göda" övervåningen med radiatorer med varmare vatten och ett av rummen nere med.
ALLA rum kommer att ha GV i framtidem med det är i framtiden när pengar finns till det med ..
Shunt med utomhusgivare på GV-slingorna med? så det kan gå varmare till radiatorerna? eller räcker med inomhusgivarna så det regleras på det sättet?
Kan man bygga ut fördelarhistorien genom att skruva på fler utgångar till fler slingor senare? kan man det kan man ju dimensionera pumpar m.m. NU för att kunna dra HELA huset i framtiden, ca 130 m2 totalt, på 10 slingor totalt.
Har inte riktigt kopplat vad dessa centraler o slavar till dessa o allt gör för nåt egentligen .. måste sådan till för att rumstyrningen skall funka?
Kopplas givarne från rumstyrningen in i dessa som sen styr flödet i slingan?
Finns det enklare varianter med typ termostater med själva givarna sittande i det rum
som den styra? typ en enkel termostat med förlängningssladd ?
Måste det till en central till det ändå?
Vattnet in håller ju högre temp än vad som behövs i GV-slingorna och då måste det till en bypass eller vad det heter? finns det i shuntgruppen?
Har kollat o läst en masa men får ändå inte ihop det riktigt
HAR pratat med en del försäljare men en del vet ju mindre än JAG och en del vill ju bara pracka på en en massa onödigt "skit" som radiostyrning som jag inte tycker mig behöva och talar inte ens om ATT det faktiskt finns billigare "lowtech"-prylar, såna inte lyssnar på vad man vill ha för nåt utan vill bara sälja in sina grejer med bra avans på ... man kan faktiskt bli liiiite trött på försäljare ibland :-/
Hoppas nån har varit i samma sits? vet vad jag behöver?
som finns det att köpa på t.ex. rinkaby eller liknande?
Kanske nån annan idé om hur man kan lösa det?
Hoppas på hjälp i detta väldans informativa forum!
Vi håller o skall renovera kåken lite och skall dra in golvärme men jag får inte
ihop/kan inte lista ut vad man skall köpas till golvärmen!
Tänkte köpa det på t.ex. rinkabyrör och en skall hjäpla mig med själva röreriet
senare men skall göra så mycket som möjligt själv först.
Det är en gammal stenkåk, gammal men väl fungerande panna,
vattenburen värme med radiatorer överallt nu, shuntas från pannan med utomhusgivare, men nu skall det bli golvärme i nedervåningen i alla rum utom ett. ALLT rives ut (utom ytterväggarna dåra) och platta gjutes på 300mm isolering, skall köra med 20mm slang som najas på armering.
men ... sin kommer man till shuntar o dyl. o där har jag kört fast ..
vad måste man ha????
Det skall vara 4 slingor i denna etapp av renoveringen, ca 60m2 totalt,
Ny kulvert dras in från panna med, tänkte köra med dubbel 32mm pepex-kulvert.
Vill ha rumstyrning på varje slinga/rum, enklaste möjliga dock, inge radio eller så..
värmen som kommer i den nya kulverten skall även "göda" övervåningen med radiatorer med varmare vatten och ett av rummen nere med.
ALLA rum kommer att ha GV i framtidem med det är i framtiden när pengar finns till det med ..
Shunt med utomhusgivare på GV-slingorna med? så det kan gå varmare till radiatorerna? eller räcker med inomhusgivarna så det regleras på det sättet?
Kan man bygga ut fördelarhistorien genom att skruva på fler utgångar till fler slingor senare? kan man det kan man ju dimensionera pumpar m.m. NU för att kunna dra HELA huset i framtiden, ca 130 m2 totalt, på 10 slingor totalt.
Har inte riktigt kopplat vad dessa centraler o slavar till dessa o allt gör för nåt egentligen .. måste sådan till för att rumstyrningen skall funka?
Kopplas givarne från rumstyrningen in i dessa som sen styr flödet i slingan?
Finns det enklare varianter med typ termostater med själva givarna sittande i det rum
som den styra? typ en enkel termostat med förlängningssladd ?
Måste det till en central till det ändå?
Vattnet in håller ju högre temp än vad som behövs i GV-slingorna och då måste det till en bypass eller vad det heter? finns det i shuntgruppen?
Har kollat o läst en masa men får ändå inte ihop det riktigt
HAR pratat med en del försäljare men en del vet ju mindre än JAG och en del vill ju bara pracka på en en massa onödigt "skit" som radiostyrning som jag inte tycker mig behöva och talar inte ens om ATT det faktiskt finns billigare "lowtech"-prylar, såna inte lyssnar på vad man vill ha för nåt utan vill bara sälja in sina grejer med bra avans på ... man kan faktiskt bli liiiite trött på försäljare ibland :-/
Hoppas nån har varit i samma sits? vet vad jag behöver?
som finns det att köpa på t.ex. rinkaby eller liknande?
Kanske nån annan idé om hur man kan lösa det?
Hoppas på hjälp i detta väldans informativa forum!
...ungefär.
Jag minns inte riktigt om fördelarna levereras i par eller inte. Jag tror du ser själv vad du behöver när du har något att utgå ifrån. Ev kan du använda en Push 15 istället, den är lite billigare. Beroende på hur lösningen ser ut behöver du inte heller två Bypassar (och kanske vill man välja en annan bypass en den jag satte dit). Jag har gissat att du hade två våningsplan?
Om du behöver plåtar eller inte beror ju lite på hur du lägger rören....
Hej ! o tack 
Ursäkta att jag inte svarat men det är liiite att ta tag i just nu :-/
Plåtar behövs inte eftersom jag skall gjuta in det i ny betongplatta
(skall gjuta nytt golv i det mesta av undervåningen, hela så småningom dock)
Lite osäker på vad gäller konsoll, ändrör o vinkel ?
skallförsöka att läsa på lite mer ..
Transformatorn behövs för att driva rumstermostaten?
rumstermostaten kopplas sen in till styrdonen?
har jag fattat det rätt ?
det kommer med nån sorts termostater med fördelaren ?
som sen byts ut mot styrdonen (som kopplas till rumstermostaten) ?
Röris får ju ju koppla in allt men man vill ju gärna veta vad man
beställer/hur det funkar
// Mohave
Ursäkta att jag inte svarat men det är liiite att ta tag i just nu :-/
Plåtar behövs inte eftersom jag skall gjuta in det i ny betongplatta
(skall gjuta nytt golv i det mesta av undervåningen, hela så småningom dock)
Lite osäker på vad gäller konsoll, ändrör o vinkel ?
skallförsöka att läsa på lite mer ..
Transformatorn behövs för att driva rumstermostaten?
rumstermostaten kopplas sen in till styrdonen?
har jag fattat det rätt ?
det kommer med nån sorts termostater med fördelaren ?
som sen byts ut mot styrdonen (som kopplas till rumstermostaten) ?
Röris får ju ju koppla in allt men man vill ju gärna veta vad man
beställer/hur det funkar
// Mohave
Konsollen är fördelarens väggfäste.
Ändstycket monteras i på fördelaren i den ände du inte matar in vatten.
Transformatorn driver styrdonen, antagligen också rumstermostaterna om det inte är batterier i dom. Rumstermostaten kopplas via kopplingsboxen till styrdonen som monteras på fördelarna (det är dom gröna prylarna hos Wirsbo). I fördelningsblocket sitter det ventiler som manövreras av styrdonen. Någon termostat sitter det således inte där (dom sitter i varje rum). På förderalna sitter det vita skruvlock där styrdonen skall sitta.
Ska man plocka ihop allt själv är det ju några delar att hålla redan på. Läs Wirsbos dokumenetation så klarnar det nog! Därefter kan du ju köpa det fabrikat som passar dig bäst - terminologin är den samma.
Ändstycket monteras i på fördelaren i den ände du inte matar in vatten.
Transformatorn driver styrdonen, antagligen också rumstermostaterna om det inte är batterier i dom. Rumstermostaten kopplas via kopplingsboxen till styrdonen som monteras på fördelarna (det är dom gröna prylarna hos Wirsbo). I fördelningsblocket sitter det ventiler som manövreras av styrdonen. Någon termostat sitter det således inte där (dom sitter i varje rum). På förderalna sitter det vita skruvlock där styrdonen skall sitta.
Ska man plocka ihop allt själv är det ju några delar att hålla redan på. Läs Wirsbos dokumenetation så klarnar det nog! Därefter kan du ju köpa det fabrikat som passar dig bäst - terminologin är den samma.
Hej o tack !
jo det börjar klarna
Har läst o läst men får inte ihop allt ändå riktigt men med lite grejer i
hand klarnar nog allt
OM jag tar en 4-fördelare nu, KAN jag koppla på fler i efterhand?
alltså tabort ändstycket o koppla på fler fördelare där o flytta ändstycket till
änden på den nya fördelaren?
Tänkte köpa detta ... funkar tror du? är till 4 slingor/rum i bottenvåningen..
lite att börja med ......
jo det börjar klarna
Har läst o läst men får inte ihop allt ändå riktigt men med lite grejer i
hand klarnar nog allt
OM jag tar en 4-fördelare nu, KAN jag koppla på fler i efterhand?
alltså tabort ändstycket o koppla på fler fördelare där o flytta ändstycket till
änden på den nya fördelaren?
Tänkte köpa detta ... funkar tror du? är till 4 slingor/rum i bottenvåningen..
lite att börja med ......
Ja jag tycker det ser komplett ut.
Du kan ju alltid fundera på om du behöver vinkelventilen? Kolla i Wirsbos sortimentkatalog så ser du hur den ser ut. Om du inte använder vinkelventilen ser du till att ha någon annan avstängning (kulventiler) så att du kan koppla bort fördelaren från resterande värmesystem.
Titta här också:
http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirsbo/swe/Presentation/Website/Produkter/Golvvxrme/Golvvxrme.jsp
där kan du nog få ut en materiallista.
Du kan koppla på fler fördelare senare, men jag är osäker på om det går att göra med den första fördelaren kvar på sin plats (man får ta i som fan för att få ihop två fördelare så det är bökigt på plats). Jag skulle definitivt förbereda för så många slingor som du kan tänka dig att du behöver på denna plats, redan från början. Köp då extra täcklock (finns bland rördelarna, huv med packning, art 4180) till de anslutningar du inte använder. Styrdon kan du ju vänta med.
Titta också en extra gång på detta med bypassen - jag valde den modell som är tryckstyrd, lite dyrare men vettig tror jag. Kan inte säga säkert att det är den du har i plocklistan.
Du behöver ju också ha lite rördelar/kopplingar för anslutning mot shunt etc.
Föresten - har du övervägt att inte använda rumstermostater och styrdon alls? Jag kör utan sedan tre år och det fungerar ypperligt. Jag har gjort så att jag förberett för att montera styrdon men jag har inte köpt några (kommer isåfall använda den trådlösa varianten så det behövs inga kablar).
Du kan ju alltid fundera på om du behöver vinkelventilen? Kolla i Wirsbos sortimentkatalog så ser du hur den ser ut. Om du inte använder vinkelventilen ser du till att ha någon annan avstängning (kulventiler) så att du kan koppla bort fördelaren från resterande värmesystem.
Titta här också:
http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirsbo/swe/Presentation/Website/Produkter/Golvvxrme/Golvvxrme.jsp
där kan du nog få ut en materiallista.
Du kan koppla på fler fördelare senare, men jag är osäker på om det går att göra med den första fördelaren kvar på sin plats (man får ta i som fan för att få ihop två fördelare så det är bökigt på plats). Jag skulle definitivt förbereda för så många slingor som du kan tänka dig att du behöver på denna plats, redan från början. Köp då extra täcklock (finns bland rördelarna, huv med packning, art 4180) till de anslutningar du inte använder. Styrdon kan du ju vänta med.
Titta också en extra gång på detta med bypassen - jag valde den modell som är tryckstyrd, lite dyrare men vettig tror jag. Kan inte säga säkert att det är den du har i plocklistan.
Du behöver ju också ha lite rördelar/kopplingar för anslutning mot shunt etc.
Föresten - har du övervägt att inte använda rumstermostater och styrdon alls? Jag kör utan sedan tre år och det fungerar ypperligt. Jag har gjort så att jag förberett för att montera styrdon men jag har inte köpt några (kommer isåfall använda den trådlösa varianten så det behövs inga kablar).
Klicka här för att svara