2 032 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Hur vet jag hus stort expansions kärl jag behöver?
...ja, och om du har sluten expansion så bör du ta hänsyn till systemets högsta höjd och mellan vilka temperaturer som vattnet kommer att pendla mellan. TA har hjälpsidor för dimensionering av sluten expansion.Andreas_Hansson skrev:
http://www.tahydronics.com/
(Välj språk. klicka på produkter och sen Expansionssystem så hittar du info om dimensionering.)
tackar för svar.
Har ett på 35L i källaren idag. vad menas med slutet eller öppet?
Jag ska ha 2st 750L ack tankar = 1500L + 110L i pannan = 1610L, men ska man räkna med det som är i rören och elementen?
MVH Anders
Har ett på 35L i källaren idag. vad menas med slutet eller öppet?
Jag ska ha 2st 750L ack tankar = 1500L + 110L i pannan = 1610L, men ska man räkna med det som är i rören och elementen?
MVH Anders
Öppna kärl är öppna mot atmosfärstrycket på luftsidan och sitter därför på högsta punkten, oftast vinden, med ett blåsrör ut genom taket. Ditt är alltså slutet. Man ska summera all vattenvolym, alltså även rör och element, när man dimensionerar expansionskärlet. Om det nuvarande kärlet fungerar med pannan och radiatorkretsen behöver du alltså utöka expansionsvolymen med 150 liter till totalt omkring 185 liter p.g.a. ackumulatortankarna.abel48 skrev:
Detta kan hända om du har varierande temperaturer i systemet, exempelvis från +20 till +90gr. Har du endast en variation mellan +70 - +85gr så kan du alldeles säkert klara dig bättre.abel48 skrev:
1. Om du har ett som är för litet så får du först för mycket tryck i systemet när vatten temperaturen går upp, trycket gör att vatten lämnar systemet genom säkerhetsventilen.
2. När sedan vattentemperaturen sjunker så får du undertryck i systemet och en del luft in i systemet.
3. Då fyller du på med vatten och går tillbaka till punkt 1.
Överdimensionera istället det är enklast. Minst 10% av den _totala_ vattenvolymen i systemet om du har slutet system.
Ja, det är bättre att ta till lite extra. Är kärlet för litet får inte vattnet plats när det blir varmt och expanderar, trycket stiger och säkerhetsventilen öppnar och släpper ut vatten. När systemet sedan blir kallt blir det undertryck i de högsta delarna och luft kan sugas in genom t.ex. radiatorventiler.abel48 skrev:
Amatörer gissar, ingenjörer gör bedömningar.
Du vet ju tankarna och pannan. För min egen del har jag 2250 + 80 liter, alltså 2330 där. Vi satte dit ett expansionskärl på 300 liter, så skulle det inte vara några problem.
Det är det inte heller.
Du vet ju tankarna och pannan. För min egen del har jag 2250 + 80 liter, alltså 2330 där. Vi satte dit ett expansionskärl på 300 liter, så skulle det inte vara några problem.
Det är det inte heller.
Klicka här för att svara