Sen om man räknar på det optimala fallet med mycket bra ved (1400kWh/m3 travad ved) blir priset 7000/28000/0,8 = 31öre/kWh så sanningen ligger väl där emellan, men visst pellets är oxå billigt och det tar mindre plats ;)

Jag är inte arbetslös, men jag kapar och klyver ändå. Något ska man ju träna på. Nu behöver jag inte gå på gym.

I och med att jag då betalade 5000:- för 28 m³ påverkar det kalkylen ganska mycket, jämfört med 7000:- för 20 m³.

Nu tappade vi det där med pumphastigheten fullständigt.

apersson850 skrev:
Nu tappade vi det där med pumphastigheten fullständigt.
Jepp.. ;)

Cirkulations o kulvertpumpen bör köras på 1:an laddomaten oftast på 2:an..
Cirkulationspumpen bör köras på lägsta möjliga hastighet för att få så låg returtemp som möjligt vilket gör att det rymms/får ut mer av varje laddning sen går det lite mindre el oxå..
Kulvertpumpen låg hastighet för bästa möjliga skiktning i tanken/arna..

Jag provkör på lägsta hastighet på kulvertpump och cirkulationspumpen mellan shunt och radiatorer. Dock får pumpen som sitter direkt efter pannan gå på 2:an eller 3:an. Annars så stannar fläkten.

Hur många grader tappar ni mellan framledning och retur? Hos oss ligger skillnaden på ca 12 grader vid nuvarande temp, ca ett par minus.

Det är något liknande. Då har jag ändå strypt lite med ventilen på framledningen.

Mitt hus har ju element som dimensionerades 1943, skulle jag förmoda. På den panna som vi bar ut nu stod det att jag ska hålla en framledningstemperatur på 40°C när det är +10°C ute och sedan öka till 80°C när det är -20°C ute. Returen skulle nog ligga på 60°C i så fall.

I själva verket kör jag ut runt 40°C nu på vintern. Jag har inte hunnit få dit motorn än, så det variera lite med tanktemperaturen. Tillbaka ligger det ofta på knappt 30°C. Detta räcker för att värma huset, så några 80°C behöver man inte ta till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.