Ett företag i Bayern säljer vattenmantlade kakelugnar. Nu utvecklade de och började säljer även en kakelugnsinsats som tar ved eller pellets: http://ww.brunner.de , tyvärr allt enbart på tyska. Eldningen med pellets sker nästan helt automatiskt, och när man öppnar dörren och lägger i ved, stannar pelletsmatningen automatiskt. Veden tänds sedan normalt av kvarliggande pellets.

Man kan ser hur det går för två, i Niederbayern (utan pellets) och i Niedersachsen (med), som har såna system som primär värmekälla: www.david-online.de , uppdateras dagligen. Under vintern, utan pellets, får han eldar två gånger varje dag, tre gånger vid strängare kyla. Men ägaren verkar vara nöjd med detta.

Vi har en Julia vattenmantlad kakelugn och är mycket nöjda. En stor fördel är att det finns två ventiler som kan reglera mängden varmluft som sprids i rummet där den står. Stänger jag ventilerna så ökar värmen till vattnet.

0840 skrev:
Vi har en Julia vattenmantlad kakelugn och är mycket nöjda. En stor fördel är att det finns två ventiler som kan reglera mängden varmluft som sprids i rummet där den står. Stänger jag ventilerna så ökar värmen till vattnet.
Vad kostar en Julia kakelugn?

Nog blir det att släppa in 100-200liter ved/ dygn in i huset..... det blir många vedkorgar eller något färre rundor med skottkärran :) och det är faktiskt inte så romantisk och idyllisk som man kan tro. Med alla fluggor och annat krypp som ibland vaknar ur vinterdvalla när dom kommer med veden in i vardagsrummets värme. Ifrån det som jag vet om vedeldningen skulle jag betrakta denna lösning som nödvändig ont. Man kan i alla fall glömma tanken om en dekorativ stappel björkved vid brassan som man ser i inredningstidningar när man har ett pannrum i vardagsrummet.
gaia med panna i källaren ;)

Lazze skrev:
Hej
hittade en länk på nätet till en med kakelugnspannan el förbrukningen är klart intressant

[länk]
Hej
om man läser lite om kakelugnen på Trikens hemsida så verkar han inte elda allt för mycket varje kväll två korgar står det....ser man sen till besparingen mot den gamla spisen och elpannan så verkar kakelugnspannan som ett bra komplement om man har frånluftsvärmepump eller elpanna :)

0840 skrev:
Har sotaren kommenterat påslagen i er skorsten efter Julia-installationen?
-nyfiken för egen del...

En fråga som jag angående Julia-ugnen är om effekten som står angiven verkligen stämmer? Går verkligen 9 kilowatt till luften? Blir det inte plågsamt hett i det rum där den står? Minskar effekten till luften om man stänger ventilerna? Blir fördelningen annorlunda då?

Julia kostar ca 50 KKr exkl skorsten.
Det där med ventiler behöver nog beskrivas bättre: Vattentanken står ovanpå eldstaden och detta utrymme är som en stor låda som dessutom är isolerad. Jag kan via två ventiler antingen ventilera utrymmet ut i omgivande rum alt stänga ventilerna för att ytterligare höja tempen i "lådan". Med stängda ventiler blir det mer till vattnet, med öppna ventiler mer till rummet. Skillnaden är ganska stor faktiskt.
Eftersom jag vet mängden vatten som skall värmas har jag försökt kontrollera tillverkarens uppgifter om mängden energi till vattnet och det verkar stämma.
Med en brasa på morgonen och en stunds eldande på kvällen så är elpatronen frånkopplad vid snittemp över noll grader, resten fixar nibe 360. Uppvärmd yta 270 M2.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.