prototypen
prototypen: "lågtempsradiatorer" finns egentligen inte, det är bara en beräkning. I databladet för radiatorerna står hur många watt de avger vid olika temperaturskillnader mellan vattnet till radiatorn och rumstemperatur. En oljepanna kan producera väldigt varmt vatten och då får små element stor effekt. En värmepump har bättre verkningsgrad ju lägre temperaturen är på utgående vatten och då
2 svar · 4,7k läst
L
lp75: Anticimex har varit och kikat, hade inte runnit ut så mycket vatten och inte läkt längre tid. Så behöver bara byta isolering på en mindre yta. Har beställt byte av kärl (till källaren) 4500kr ...bra Julklapp
5 svar · 4,6k läst
K
Kasch: [citat] Det var jag också orolig för när jag planerade en kanal upp till övervåningen, men jag pratade med chefen för räddningstjänsten i vår kommun och han menade att en sådan kanal har mycket marginell effekt vid brand- och rökgasspridning i jämförelse med en vanlig trappuppgång...). Jag blev lugnat och fick alltså grönt ljus och sotaren har därmed inte med saken att göra.
3 svar · 5,9k läst
K
Knecke: Hej, någon som testat/använder EP värmegolv 24V ? Är på gång med nytt kök och tänkte lägga laminatgolv med denna produkt under men vill ju gärna förvissa mig att det är vettiga prylar...
0 svar · 5,1k läst
K
Knecke: [citat] Lyfter upp en tämligen gammal tråd här.. Hur gick det med detta? Körde du på EP's lösning? Jag är lite inne på att använda den för vårt kök också nämligen
3 svar · 4,8k läst
E
Engan23: DU ÄR EN KLIPPA!!! Sjutton så bra, nu har jag fått svar på min fråga. Jättetack!!
2 svar · 18,4k läst
L
Lmob: är det ngn som har använt sig av http://www.lkgolvvarme.se/index.php?id=489 denna produkt. bauhaus säljer den för 3995:- eller är det för klen slang så vattnet inte orkar runt i slingan. skall ha i badrummet eller skall man ta den med pump, mer som kan krongla föra väsen mm den kosta 5995
0 svar · 3,7k läst
pellefant
pellefant: ingen aning, lägg ut bilder på vecket...
5 svar · 2,9k läst
B
Bror: Jag tror att ni har för lite med tilluft. Prova med att öppna ett fönster eller dörr när ni eldar, slutar det då att röka in så är det tilluften som är problemet. Vad har ni för ventilationssystem, är det mekaniskt med till och frånluft kan ni kanske öka tilluften. Har ni bara frånluft eller självdrag så får ni montera in en eller flera tilluftsventiler. Bäst är det ju med en
2 svar · 5,8k läst
K
Kasch: Kör ut så låg temp som möjligt. Finns ingen poäng med att skicka runt värmeenergi som inte kommer till användning, särskilt inte om du har acktank (vilket du kanske inte har om jag tolkar ditt inlägg rätt?) då du bara förstör skiktningen med en varm retur.
1 svar · 2,5k läst
L
lordi: Det är enklare att få ut luften om vattnet står stilla och inte cirkulerar. Det är inget misstag om det rinner vatten från skvallerröret. Det är bara en indikation på att systemet är tillräckligt fullt med vatten.
4 svar · 4,3k läst
haddirajan
haddirajan: Jag ska försöka svara på det, men det kommer att bli lite luddigt då det inte går att svara konkret på frågan "vid vilken husstorlek duger inte en frånluftsvärmepump": Grejen är den att de pumpar som sätts in i de vanligaste husen är drivna av kompressor upp till 2 kW, resten av husets värmebehov sköts sedan via elpatron. Därför kan husföretagen säga att pumpen räcker, för det
1 svar · 2,1k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: eller så sätter man en liten el beredare i serie efter ack tanken. Då du har eldat så går det i varmt vatten i beredaren och då behöver den inte värma vattnet.
8 svar · 2,3k läst
Staffans2000
Staffans2000: Jag tackar för svaren. Staffan
6 svar · 2,2k läst
E
Elinstalleraren: någon som kan hjälpa mig med att grundinställa flödet i mina radiatorer med mma ventiler har varit inne på mmas hemsida och kommit till ett diagram , där de förklarar hur många varv jag ska justera ventilen, men de vill veta såna värden på min anläggning som jag ej begriper: m3/h ? kPa ? detta diagram: http://www.mma.se/sv/flik/04/v_guide.htm
0 svar · 4,7k läst
7
79:an: Det finns ju vattenmantlade insatser, du kan ju skaffa en sån och koppla den mot till ex en begagnad acctank med slinga i och koppla på något element i källaren, värme stiger ju så den borde sprida sig, eftersom du/ni funderar på en luftpump så torde ni ha ganska öppen planlösning. http://kotly.com/product_info.php?cPath=26_69&products_id=689
1 svar · 2,3k läst
S
sjalvdrag: Nu är värmesystemet draget och igång, inte roliga rör alls dom där elförzinkade, orunda som fan och som sagts tidigare jobbiga att få i pressdelarna. mycket roligare med koppar när man pressar men är man hemmapulare och har obegränsat med tid så funkar ju det men lite mör i armarna blev man ju av bearbetningen.
4 svar · 3,6k läst
Fabian-Bom
Fabian-Bom: [citat] Eller för den delen på de andra elementen i huset, kanske är det samma eller olika överallt. Krångligast, dyrast men kanske bäst om du vill ha likadana termostater i hela huset är att byta alla ventiler och köpa nya termostater. Gjorde det faktiskt nyligen själv då en del ventiler och många termostater/vred var dåliga. För mig gick det på ca 6000kr för 21 radiatorer, men
5 svar · 9,5k läst
Jesca_j
Jesca_j: Begagnade elpannor finns det gott om på Blocket, köpte själv en 3år gammal NIBE elpanna och en 200liters rostfri varmvattenberedare för totalt 5000:- av en som hoppat på fjärrvärmetåget.
7 svar · 3,6k läst
R
Realmuppen: [citat] Kan tillägga att det gäller golvvärmeprylar för min del. Men man kanske ska se det som en varning för de flesta produkter de säljer?
2 svar · 4,1k läst
F
FELLE: Har du haft pumpen avstängd under sommaren? I så fall kan det vara så att den hängt sig. Kontrollera så den snurrar. Pumpar ska man inte ha helt avstängda under längre perioder då de kan hänga sig. Om man gör det så motionskör dem lite då och då.
6 svar · 6,2k läst
K
Kasch: Det kanske var ett misstag men en grundläggande etikettsregel på alla diskussionsforum är att man inte dubbelpostar inlägg. Även om det är bråttom med att få svar. ;)
2 svar · 1,5k läst
U
uaj64: Hej! Kan du inte pruta av lite på priset för huset så får du kompensation för kostnader och besvär? Om du har skrivit avtal redan så gällde ju detta ett hus utan eldningsförbud dvs läge för prutning! mvh Ulf
3 svar · 3,1k läst
Fabian-Bom
Fabian-Bom: Om du vill göra det riskfritt så är det säkrast att tappa systemet. Normalt sett brukar man bara stänga termostaten helt (vilken du saknar ser det ut som, därefter öppnar man locket på returventilen och skruvar in skruven så att returventilen stänger (vilken du saknar ser det ut som). Sen är det bara att lossa kopplingen åt elementet till och lyfta bort, var beredd med hink och trasa.
2 svar · 1,5k läst
·
B
B6304S1: Hej! Nu har jag påbörjat mitt badrumsbygge :)- Jag känner att jag inte riktigt har blivit klar över hur man ska göra om man ska köra med både el och vattenburen golvvärme. Det blir vattenburen golvvärme kopplad till shunt och bergvärmepump. (Jag skippar Pusch 12:an då det ändå ska bli flera rum som ska konverteras till vattenburen golvvärme) Men är det någon som har tagit bild på
11 svar · 4,3k läst
M
marian.c: Hej, sitter och försöker räkna ut hur mkt vattenburen golvvärme i vår hall skulle kosta. Vi skall försöka göra så mkt som möjligt själva, och materialkostnad har jag lite koll på sen tidigare trådar. Min fråga är: hur mkt har rörmokaren kostat som kopplat in systemet till slut? (behöver inte svar från er som har anlitat fastrar och svågrar ;)) Hur mkt tid tog det ungefär,
0 svar · 5,4k läst
M
Mats Bengtsson: Det är inget fel på en elpanna från 97, så behåll den som en metod att hantera köldtoppar. 28000 KWH låter inte farligt mycket för ett så stort hus, men frågan är hur det är mätt. Att förbättra ekonoin ett steg från elpanna är lätt, kan göras på många sätt. Skall du se investeringen över kort sikt är nog bästa kompletteringen troligen en Rusta luft-luft värmepump. Ger en
6 svar · 3,4k läst
2
2an: Med den slinglängde kan du inte ta ut mer än ca 6 kW energi (pratas om 15W/meter markslinga) o med tanke på husets storlek o ålder så skulle slingan i marken varit det dubbla samt en pump på 10-11 kW.. Några kompisar som bygger nytt har lagt ner 2x400 meter slang o valt en Ivt E11 med externberedare till deras hus på 206 m2 + kommande varmgarage på 55m2.. Kan tänka mej att erat hus
1 svar · 2,3k läst
K
Krumeluren: Är du säker på att du inte får låta båda gå ihop till samma pipa? När vi kollade saken för något år sedan sa tillverkaren NVI att det gick bra om man bara räknade lite på längder och tryckfall etc, och vår sotare sa något liknande och såg inget problem. Fast då handlade det om att låta en kakelugn och en vedspis dela på samma pipa. Är det andra regler för stora vedpannor
3 svar · 2,1k läst
E
ekhult: [citat] Magneten är effektiv, om man her god tid på sig. Är rören igenkalkade kann det dröje upp till 3 år innan rören är återställda (kalkfria). Systemet har anvendts i Danmark i många år (Danmarks undergrund består av kalksten), och har vist sig effektiv. Har man problem med kalk i egen brunn, måste man kombinera dessa 2 alternativer (tycker jag ;)).
2 svar · 15,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.