Vi ska installer en braskamin i vardagsrummet och koppla på den vid den befintliga murstocken.
Vår tanke var då att låta sotaren komma hit och provtrycka rökknalerna och säga vilken det är okej att använda och sedan hade vi tänkt att göra hål för själva installlationen. Men detta verkar vara en helt tokig ideé som inte är genomförbar:(.
Sotaren menar att vi själva helst ska ta reda på hur rökkanalerna går och sedan göra hål för där vi ska installera kamin....sedan kommer han och provtrycker den befintliga kanalen. Antar att han har rätt:D..så vi får väl följa hans råd....men hur lokaliserar man var rökkanalerna går....så att man vet var man ska göra hålet.

Försökte fråga sotaren men förstod inte alls hur han menade....visst kunnde de hjälpa oss att lokalisera hur kanalerna går men då behövde det vara två män och det kunde ta lång tid och det blir ju jättedyrt och de hade inte tid att göra det nu närmaste tiden etc.....han tyckte vi kunde göra det själv....tar lite tid men är inte alls svårt menade han. Men hur tusan gör man då????

Om kanalen är rak så borde det väl funka att mäta uppe på skorstenen och sedan gå ner och mäta på murstocken och slå hål? Eller är inte kanalerna raka?

vad jag förstår så går kanalerna typ aldrig rakt...enl sotaren... annars hade det varit lätt löst:)

Aj fan, har aldrig lyst ner i min skorsten... har bara förutsatt att de går rakt ner. Jaja, strunta i mitt tips då:D

Sådär, då jag ändå hade stegen uppe eftersom sotaren varit här så pep jag upp på taket med en ficklampa. Mitt hus är byggt `65. Enplanshus med källare. Jag har 1 rökkanal och 8 imkanaler. När jag lyste ner så var de spikraka så långt jag kunde se.

Åhh, nu fick jag lite hopp. Ska skicka upp maken på taket så fort han kommer hem. Vårat hus är ju byggt -45... de hade kanske inte uppfunnit krångliga snirkliga gångar då heller:D.

I vårat hus från 27 är alla kanaler raka. Däremot så avslutas de på olika plan. Någon vid badrummet på övre plan, några andra vid entreplan (spis, gammal kakelugn, ventilation), och de sista nere i källaren (föredetta pannrum, ventiation).

Jag föreslår att du dels provar lysa ner om du ser något. Annars så kan du loda med ett långt snöre så märker du när det tar stopp. Tillsist, om teglet är framme så brukar man kunna lista ut var kanalerna går genom att titta på murningen.

Du måste ju ha hål någonstans i kanalen för att kunna provtrycka den :) Dvs göra hål först. Om du har flera kaneler att välja på så ta någon som undviker brännbart material på murstocken.

Min erfarenhet är också att kanalerna ofta inte är raka, de är många gånger omöjligt att med en lampa se om kanalen är rak eller svängd.
Bästa sättet att dokumentera skortsenen är enligt mej att loda, och då underlättar det om man är två med en mobil i varje näve.
Mvh Anders

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.