Byggahus.se

Några ideer ang garage

  1. I
    Medlem Nivå 1
    Har några ideer ang ventilation och uppvärming i Garaget.
    I Garaget finns bilen för dagligt bruk, men även hobbybilen som bara används på sommaren. Vill ju inte att den ska rosta eller
    få mögel angrepp i inredningen pga slarv med värme o ventilation

    Har tänk att ha det runt 5-10 grader, med möjlighet att värma upp det vid lite garagejobb.
    Extra värmen är lätt fixad med en 2kW fläkt, men frågan är vad som är mest ekonomiskt att ha till grundvärmen

    - Vanliga oljefylda element för grundvärme och med säg 4 ventilationsöppningar för självdrag.

    - Om det behövs så sätter jag dit en extra utsugs fläkt med fuktsensor.

    - Eller en Luftavfuktare (tex IVT MJ-E16VX). Men jag vet inte om en luftavfuktare genererar någon värme som värmer garaget. Om inte så behövs det även någon slags uppvärmning.

    - Ett steg längre är att sätta dit en luft/luft värmepump typ IVT modell 9 FR-N. Denna värmepump går att köra på något de kallar för
    underhållsvärme, +10 grader.
    Frågan är om det räcker med självdrag eller om man även här skall ha en luftavfuktare. eller kanske utsugs fläkt med fuktsensor.

    - Sen har jag även haft en ide på att ha solpanel med inbyggd ventilation som tex solarventi (www.solarveti.se)
    Men vad gör man när det är molnigt i några dagar... då kommer intebruksbilen att torka upp alls.


    Som sagt, det finns en del ideer. Rent spontant känns det som om en värmepump och luftavfuktare är det säkraste alternativet.
    Dock även det mest energislukande också...
    Alla tipps är välkomna
     
  2. A
    Medlem Nivå 5
    jag tror inte att du ska behöva vara orolig för att "fin" bilen ska rosta pga värmen i garaget.Att bilar rostar i värme garage borde bero på att du kör in med en kall bil på vintern.När den kommer in i värmen kommer den fukt som ev finns i luften att kondensera mot dom kalla ytorna och bilda fukt i hål utrymmen mm.Fin bilen står ju stilla på vintern och har därmed samme temp som luften omkring den.
    Min MC står i mitt värme garage ca 12-15 grader och den rostar inte trotts att italienska mc inte har något som helst rost skydd.
    Jag har väll inte märkt att min bruks bil rostar nämnvärt mer häller.Fördelen är att det är lättare att tvätta och tom vaxa på vinterm med varm gaarage.
    Ps Jag tvättar utanför garaget men den kan torka inne.
     
  3. R
    Medlem Nivå 4
    Luftvärmepumpen torkar luften så det är säkert det bästa och energisnålaste alternativet.
    Finns mobiltelefonstyrning att köpa till så när du känner dig i skruvartagen så skickar du ett sms till pumpen så höjs temperaturen från 10 grader till önskad temperatur!
    Finns även fuktgivare att köpa som startar pumpen vid en viss luftfuktighet men det är nog överkurs.
    Pumparna kostar dock en slant.. Ca 20000 installerat och klart skulle jag tro.
     
  4. X
    Medlem Nivå 4
    Klart att finbilen kan rosta om luftfuktigheten är för hög.
    För att inte korrosion ska uppstå på stål ska den relativa luftfuktigheten hållas under 50%.
    Förutsättningen är att ytan är ren från föroreningar typ salt, surt nedfall och annan smuts.
    Korrosionshastigheten ökar med den relativa luftfuktigheten men för att riktigt komma upp i fart ska
    den närma sig 80% , vilket man med enkla medel kan undvika i ett garage.
    Ventilation suger ut dyr värme ur garaget.
    Min rekommendation är att du tätar all eventuell ventilation och styr luftfukigheten med en avfuktare.
    Är garaget uppvärmt som ditt duger en kondensationsavfuktare, t ex Woods DS28.

    Intressant är också att en gnutta vägsalt på en oskyddad stålyta ökar korrsionshastigheten med 500%.
    Något att tänka på i dessa tider.
     
  5. S
    Medlem Nivå 5
    Går i samma funderingar själv och har kommit till ungefär samma slutsatser :)
    Jag var först inne på att bara värma vid behov mha en gammal vedpanna, men börjar lämna den tanken pga pannan måste stå i ett eget rum om man inte kan hitta en lösning för att ta all förbränningsluft utifrån.

    Luftsolfångare finns också i tankarna, men jag är lite osäker på värmeutbytet från en sådan. Under den mörkaste årstiden når inte solen ens taket på garaget så frågan är vilken månad "säsongen" börjar/slutar" i mitt fall? Ska försöka utreda det under våren. Alternativet är att övertala grannen att det behöver avverkas :)

    LVP med underhållsvärme är mitt huvudspår just nu. Ser en klar fördel med att få cirkulation på luften + att driften blir billig vid mildväder.
    Nyttan av underhållsvärme kan ju också diskuteras eftersom betongplattan ger en tröghet i systemet. Kanske bättre att ligga på konstant 14-15° än att växla mellan 10 och 18 ?

    Luftfuktigheten kan vara ett problem vissa årstider. Tror första året får utgöra provperiod i det ämnet.
    Ev kan fuktstyrd fläkt monteras, men det är ju ingen stor grej, kostar inte många kronor att köpa.
     
  6. X
    Medlem Nivå 4
    Det här med fuktstyrd fläkt är jag lite tveksam till.
    Låt säga att garaget håller en temperatur på 15 grader och en relativ luftfuktighet (RH) på 60%.
    Fläkten är inställd på max 60%. Det som då händer är att den börjar arbeta och suger in uteluft i lokalen.
    För att detta ska fungera bra gäller att uteluften måste ha en låg RH, (vilket den sällan har i Sverige) eller att den är mycket kallare än luften i lokalen, för att RH i garaget ska sjunka genom att uteluften blandas med luften i garaget. Du suger samtidigt ut en massa govärme med detta sätt att hantera luftfuktigheten. Jag inbillar mig att det jämfört med denna typ av hantering är lönsamt att avfukta luften i garaget med en luftavfuktare, men har inga beräkningar på det så att ni får ta det som det är.
     
  7. S
    Medlem Nivå 5
    Bra tankar!
    Där jag bor är det hösten, okt-nyår som är fuktigt ute, dvs utetempen ligger på ca +5°C ner till -20°C
    Jag tror en billig fuktmätare ger en bra fingervisning under första hösten.
     
  8. G
    Medlem Nivå 1
    Det borde ju fungera om man stänger alla ventiler och bara blåser ut den fuktiga luften? När bilen inte står där så kan man ju öppna ventilerna.

    Jag vet inte om min fuktmätare är så bra men den visar +3/80% i garaget och +20/30% inomhus. Funderar på om en fläkt skulle va det bästa för mig?