Har nu blivit dags att byta den gamla kombi pannan sen -74 mot en ny. Jag ska ha en ved panna och ack tankar. Men hur vet jag hur många tankar som behövs till ett hus på 126kvm?
Och är det bättre med några mindre än en stor?
Och hur stora rekomenderar ni?
Och ska man köpa oisolerade och isolera själv eller blir det bäst med färdig isolerade?
Pannan jag har funderat lite på heter CTC V 35, är det någon som har erfarenhet av den? Eller rekomenderas någon annan panna.
Funderar på att beställa från rinkabyrör, tror dom är billigast...?
Vad kan arbete kosta på ett pann byte?

MVH Anders

Vad har du för förbrukning på huset idag i Kwh??
Vill du bra elda max en gång/dygn då det är riktigt kallt??

Du kan räkna med ca 30 kWh/500 liters vatten så då beror de på vad du har för förbrukning..

Det är bättre med en stor tank än flera små bara du får in tanken.. Dom stora på 2-3000 liter är oftast oisolerade pga storlekendu får även mindre förluster med en stor genom att det är mindre yta..
Ska du isolera själv så blir det mycket billigare men isolera minst 200 mm på sidorna o 300 på toppen gärna mer..

Men 2000 liters tank till v35:an kan nog bli lämpligt då den "bara" har 105 liters vedytrymme..

Calmar v33 el baxi solo innova 30 blev bäst i test.. Båda har 91% verkningsgrad kolla testet i rådorön här finns länk.. http://www.radron.se/templates/test____2199.asp#tab

Calmar är/va ca 10000:- billigare än ctc v35 o solo innovan + att keramiken bara kostar 1000:-..

När jag kopplade in panna o acktank i fjol betalade jag 14900:- för arbete, rör o laddomat 10..
Men då är rörisen rätt billig o snabb.. 280:-/tim inkl moms o arbetet tog 13 timmar.. ;D

Majgårdarna
Skulle tro att ctc v35 har lite för liten eldstad för att du ska få bra komfort i eldningen.
Satsa på en större panna och ack.

Calmar V65 eller Baxi innova 50kw Och en redig stor tank.
Då får du bekväm eldning :)

tack för era svar.
Vet inte hur många kwh jag gör av med nu, men det brukar gå åt ca 20kubik med ved.
Räcker det inte med ca 1500liter tank, funderade på 2st 750liters.
Calmar v33 pannan verkade mycket intresant, går den att beställa över nätet?
Och bygger man en typ låda runt tanken i typ spånskiva och isolerar med vanlig isolering eller?

MVH Anders

Majgårdarna
Jo nog räcker det med 1500 liter. Men dubblar du antalet liter halverar du antalet eldnings tillfällen. Mer komfort alltså :)

1500 Liter är en bra volym till CTC pannan.
Den går att köpa här.
http://www.rinkabyror.se/

Calmar pannan som 2:an nämde finns att handla här
http://www.vvs-butiken.nu/vedpannor.htm

Den är dock lite dyrare än Ctc pannan..

Du kan isolera tankarna med lösull eller dylikt.

abel48 skrev:
tack för era svar.
Vet inte hur många kwh jag gör av med nu, men det brukar gå åt ca 20kubik med ved.
Räcker det inte med ca 1500liter tank, funderade på 2st 750liters.

Och bygger man en typ låda runt tanken i typ spånskiva och isolerar med vanlig isolering eller?

MVH Anders
Gör du av med 20 m3 ved nu så blir det nog x antal m3 (kanske 3-4 m3) mindre med ny panna.. Calmar v33 klara du dej säkert med.. Tycker nog att du ska satsa på calmar v33 o 2000 liters acktank.. Då blir tanken/tankarna fyllda på en fyllning o de bör nog räcka ett dygn då det är rätt kalt ute... ::)

Får du in en stor tank (2000 liter) i pannrumet så är det bra.. Annars blir det 2 st 1000 liters el 3 st 750 men det är bättre ju färre tankar du har..
Du kan bygga en låda o fylla den med lösullsisolering el ta isoleringsmatta o linda runt tanken men se då till så du inte får skarvarna mitt mot varandra.. Gärna 45 mm x 6 lager =270 mm o på toppen 45 x 7-8 lager då får du en riktigt bra acktank.. En brasa bör räcka i 10-14 dygn för vv på sommaren... 8) Isolera även rören noga mellan panna o tanken/tankarna såg att äfab mätt upp att det kan va så mycket som 25% av totala förlusterna som beror på rör isoleringen... :o

Hej

Går också i samma tankar att byta värme anläggning och elda med ved .
Orlan pannan har jag läst om här men den tråden slutar i maj något nytt om denna är ni nöjda ni som har en sådan.

Har en 3 kbm tank som ska värmas tips på panna mottages.
mvh

Majgårdarna
Varför inte en baxi innova 30 kw?
Den har större eldstadsvolym än v33
5 års garanti mot v33s 4.
Baxin är dock 5000kr dyrare än
v33..

Keramiken till baxin kostar 2900kr
Då är det komplett.
Glömde fråga pris på skålen.

Till v33 kostar skålen 1875kr
Den övre delen 1544 kr Detta är
priser från 050912.

Dessutom är Innovan Svanen märkt.

Mvh/Andreas

Andreas_Hansson skrev:
Varför inte en baxi innova 30 kw?
Den har större eldstadsvolym än v33

Mvh/Andreas
Jepp o de behöver den för att den har mer vatten o plåt som ska värmas varje gång man gör en brasa..

Det är först om på andra ilägget o pannan är varm som man har nytta av dom extra litrarna..

Jag har en ATMOS, och jag tycker de verkar
rejäla och priset betydligt lägre.

Annars är ju BAXI finast.

/Thrax

har du framtida planer på att komplettera med solfångare?
om svar ja, sätt in två solslingor nu

ja en stor rätt utrustad och välisolerad ack är "bäst"
förlusterna är störst vid uppstart/avsvalning så om man kan kräma in ett inlägg till i acken så kan man, förutom att ligga på sofflocket flera dar längre, få ut lite mera kWh:n ur vedhögen

sen har man förståss förluster mellan avsvalning och uppstart också, vilket gör att någonstans går gränsen på hur stor göra acken, och är det viktigt att det inte tjyvdrar gm pannan och att även rör och kringutrustning är bra isolerat

och rent fysiskt, om det går, det som skall vara varmt skall ligga högst - "upp med acken/vvb i taket"

Somliga (jag vet inte) menar att man inte ska lägga pengarna på solsligor utan att man får bättre resultat om du går på "vanliga" inlopp på tanken med en sepparat värmeväxlare bredvid. Låter ganska smart.
Men man kanske kan få problem med för mycket cirkulation i tanken. Men är man osäker och har tajt budget så går det ju att lösa med värmeväxlarlösning när man har råd.

/Thrax

thrax skrev:
Somliga (jag vet inte) menar att man inte ska lägga pengarna på solsligor utan att man får bättre resultat om du går på "vanliga" inlopp på tanken med en sepparat värmeväxlare bredvid. Låter ganska smart.
/Thrax
Problemet med en separat värmeväxlare är att få in det varma vattnet på rätt nivå i tanken. Om man ansluter på de "vanliga" in- och utloppen så blir det problem när tanken är varmare än det vatten som värms av solfångaväxlaren (man kyler då tanktoppen).

Det finns lösningar på detta problemet. Kallas skiktfördelningsrör, finns i utlandet bl.a. tyskland men är än så länge relativt ovanligt i sverige. Här är det slinga som gäller. Två slingor är också en lösning men det är också relativt ovanligt och ger bäst resultat på vår och höst.

thrax skrev:
Men är man osäker och har tajt budget så går det ju att lösa med värmeväxlarlösning när man har råd.

/Thrax
Eller om lönsamheten på solfångare blir bättre.. ::)

Med ved eldning så ska det va för bekvämligheten som man skaffar solfångare..
Har man tillgång till billig ved så är det överlägset mest ekonomiskt.. Har rätt bra betalt för minuterna för att göra ett par brasor i månaden på sommaren...

En kompis har 3000 liters acktank (175 kWh) o han laddar den 2 ggr/mån på sommaren.. 360 mm isolering i sidorna o 500 i toppen.. :P "isolering ä billigt" sa han..

thrax skrev:
Men man kanske kan få problem med för mycket cirkulation i tanken. Men är man osäker och har tajt budget så går det ju att lösa med värmeväxlarlösning när man har råd.

/Thrax
Hur stora skall "inloppen" i tanken vara för att man inte skall störa skikten?
1/2 tum, 1 tum, 2tum?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.