Hur kan man ställa in denna ventil (se bifogat foto)? Dvs vilka inställningsmöjligheter har man förutom att vrida på det blå yttre vredet?
Huset är från 1967 och likaså ventilerna.
Kan man ställa in något med den stora muttern? Eller skall den alltid vara fullt åtdragen?
Om jag drar åt den stora muttern för fullt så går det inte att vrida på det blå yttersta vredet (spänns fast av muttern).
Skruvar jag ut den stora muttern för långt så börjar det läcka.
Kan man ställa in ngt med den inre blå ringen?
Är det någon som har en länk till en bruksanvisning/sprängskiss av ventilen är jag tacksam.
Huset är från 1967 och likaså ventilerna.
Kan man ställa in något med den stora muttern? Eller skall den alltid vara fullt åtdragen?
Om jag drar åt den stora muttern för fullt så går det inte att vrida på det blå yttersta vredet (spänns fast av muttern).
Skruvar jag ut den stora muttern för långt så börjar det läcka.
Kan man ställa in ngt med den inre blå ringen?
Är det någon som har en länk till en bruksanvisning/sprängskiss av ventilen är jag tacksam.
Den där ser färdiginställd ut. Inte för att vara spydig men en ny borde installeras. Om du bor i hyreshus så be värden om det är eget hus så bara byt 
Du ställer in den genom att vrida på ratten som troligen ska ha en täckkåpa. Den stora muttern är till för att ta isär och reparera ventilen.
Fungerar det inte nu eller vad är problemet?
Du ställer in den genom att vrida på ratten som troligen ska ha en täckkåpa. Den stora muttern är till för att ta isär och reparera ventilen.
Fungerar det inte nu eller vad är problemet?
Radiatorerna i källaren har manuella ventiler och 2 har det på bottenplan.
De fungerar dåligt. Svåra att ställa in, dvs antingen är det fullt blås eller avstängt. Anfrätta med beläggning på centrumpinnen som går in i ventilen.
Och de läcker ibland efter att man ändrat inställning.
Så jag planerar byta dem mot termostatventiler.
MEN innan jag hunnit göra det så vill jag förstå hur de är tänkta att funka så jag kan ställa in dem bättre.
Dvs skall stora muttern vara helt åtdragen eller har den överhuvudtaget ngn funktion för inställning av grundflöde eller ngt?
Jag frågar eftersom om jag drar åt stora muttern helt så går det banne mig inte att vrida på inställningsvredet - kan ju iofs bero att ventilerna är gamla och ruttna.
Sen är det ju den blå ringen längst in - vad den nu har för funktion?
De fungerar dåligt. Svåra att ställa in, dvs antingen är det fullt blås eller avstängt. Anfrätta med beläggning på centrumpinnen som går in i ventilen.
Och de läcker ibland efter att man ändrat inställning.
Så jag planerar byta dem mot termostatventiler.
MEN innan jag hunnit göra det så vill jag förstå hur de är tänkta att funka så jag kan ställa in dem bättre.
Dvs skall stora muttern vara helt åtdragen eller har den överhuvudtaget ngn funktion för inställning av grundflöde eller ngt?
Jag frågar eftersom om jag drar åt stora muttern helt så går det banne mig inte att vrida på inställningsvredet - kan ju iofs bero att ventilerna är gamla och ruttna.
Sen är det ju den blå ringen längst in - vad den nu har för funktion?
Jag har såna utan termostat och det är allt eller inget känns det som. Men nu styr jag med shunt i källaren så det berör mig inte.
Vet ej hur ventilerna ser ut inuti men det kan väl vara så att om du drar åt så bottnar något och det blir stumt.
Är inte den ringen bara en styrning för termostathuset då?
Vet ej hur ventilerna ser ut inuti men det kan väl vara så att om du drar åt så bottnar något och det blir stumt.
Är inte den ringen bara en styrning för termostathuset då?
Är inte den stora muttern bara överfallsmuttern över tätningen för ventilaxeln ...?
Dvs muttern ska vara helt åtdragen, om du tar bort den ramlar hela ventilen i bitar och ut forsar elementvatten.
Men dras den åt alltför hårt så komprimeras packningen runt ventilaxeln såpass att man inte längre orkar vrida på ventilen, dvs så hårt ska det inte dras !
Nu gissar jag en aning, men ungefär så brukar ventiler se ut ...
Dvs muttern ska vara helt åtdragen, om du tar bort den ramlar hela ventilen i bitar och ut forsar elementvatten.
Men dras den åt alltför hårt så komprimeras packningen runt ventilaxeln såpass att man inte längre orkar vrida på ventilen, dvs så hårt ska det inte dras !
Jo, det är antagligen så. Jag ville dock kolla på forumet för att jag tycker de fungerar så dåligt, dvs antingen av eller på i princip.Mikael_L skrev:Är inte den stora muttern bara överfallsmuttern över tätningen för ventilaxeln ...?
Dessutom var överfallsmuttern till viss del utskruvad på vissa ventiler när jag skulle fixa med dem så då började jag undra om det fanns en anledning till det, eller om föregående ägare bara slarvat med att dra åt den.
Klicka här för att svara