Försöker reda ut hur stort det här problemet kan blir egentligen... så vad har ni för erfarenheter? Har vallarna försvunnit med tiden? Handlar det om att låta marken sätta sig innan man sår gräset? Eller är det nåt man får dras med?

Jag har inga Vallar, vad det nu är du menar.
Har aldrig sett ngt sådant hos grannarna heller som har jordvärme.. Plant och fint. :)

Jag har inte heller sett några vallar hos de av grannarna som grävt ner jordvärmeslinga.

har du jordvärme med direktförångare (rör i marken där gasen går i) så får du alla gånger valler / kärlskott.
jar du vattenburet system som är rätt dimensinerat har du inga kärlakott/ vallar

Nej inga vallar men däremot syns det var jag spred ut komposten, DÄR är det vallar.

Protte

Vi ska ha vattenburen värme. Det kanske är en myt då, att det bildas vallar i marken där slangen ligger.

Inga vallar här heller.

nja, myt o myt. det är mycke riktigt mycke rykten kring det här med jordvärme. men faktum är att när dom första jordvärme anläggningarna kom, så dominerade direkt förångar varianten o dom hade "problem med " kärlskott / vallar"

men de anlägningar som finns i dag (ja de senaste 20 åren) har varit vattenburna o funkar bra, utan valar...)

Låter fint!

Cyphera skrev:
Vi ska ha vattenburen värme. Det kanske är en myt då, att det bildas vallar i marken där slangen ligger.
Du får är sättningar där du grävt men det är ju bara att fylla på mer matjord eftersom...

2an skrev:
Du får är sättningar där du grävt men det är ju bara att fylla på mer matjord eftersom...
Nuförtiden skär man väl ner alla slangar, man gräver inte. Kan tänka mig att det kan bli sättningar om man gräver med tex en minigrävare.
Alla runt omkring här är "skärda", inga sättningar.

om man gräver får man j alltid mer eller mindre sättningar när jorden sätter sig, deta gäller ju alla gräv arbeten o har u inget med jordvärme slangen at göra. sådana sättningen är ju bara att fya upp & sen är det klart = åter kommer inte

Ju sämre marken packas, ju mer sättningar får man (det är därför komunen inte asfalterar direkt efter att man grävt upp en väg)

vi har planerat att lägga jordvärme på åkern och hade då tänkt att hyra minigrävare men nu när jag läste att man brukar skära så blev jag nyfiken på det, är det något man kan göra själv och i så fall hur?

Jodå man kan använda en kedjegrävare som ser ut som ett motorsågs-svärd, som bara gräver ett smalt spår. MEN om det ligger en sten ivägen så får man allt gräva ändå. Det kan även gå att plöja ned slangen men det krävs en hel del dragkraft i traktorn som drar plogen och om den rymms på tomten kan jag ju inte säga, sedan kanske det är svår att plöja så djupt som 1 m.

Protte

Tror det kan vara svårt att få tag i utrustningen själv. Hittar inga bilder riktigt hur det går till heller, men i stora drag såhär:
Stor grävare på larvfötter, och en teleskoparm hade en stor kniv på sig, med den drog man först iväg ett antal meter, lämnade kniven, och åkte sedan och hämtade den andra kniven som slangen satt i, och fick ner den i marken.
400 meter tog totalt 3 timmar. Marken var riktigt fin efteråt, några kubik matjord så hade jag snabbt haft en fin gräsmatta igen.
Tyvärr bestämde vi oss för att fräsa upp hela gräsmattan, vårt livs största misstag. Fy f*n o räfsa upp alla tuvor.. :P
finns flera trådar om detta.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.