B
bergstrollet: Vi ska bygga till våren och ska nu försöka bestämma oss för ett värmesystem... Vi vill inte ha FTX, vilket leder oss till frånluftsvärmepump. I vårt nuvarande hus har vi kamin med täljsten och eldar både morgon och kväll. Därför vill vi ha en kakelugn i vårt nybyggda hus. Därför ha vi tänkt att köpa in kakelugnspannan 370 liter + ackumulatortank 750 liter + 4 stycken
0 svar · 2,0k läst
K
Kippeman: Om man vill slippa elpatron helt på vintern? Finns det någon lösning på detta? MVH // Kippeman
5 svar · 4,2k läst
G
Garaget: Christer Harrysson professor i byggteknik vid örebrouniversitet har gjort sig ett namn på en rad fältstudier på energislukande hus. på följande länk kan ni läsa ett samandrag av vissa resultat som framkommit genom åren. http://home.swipnet.se/BOEAB1/Energieffektiv.pdf Titta speciellt på tabell 8. Christer var den man som startade debatten om bristerna med golvvärme. Jag har pratat med
20 svar · 11,2k läst
P
Per-Erik: Gör inte om detta Steffan2000! Låser denna tråd nu.! Om du märker att din tråd inte ger dig svar kan du PM:a någon av oss Moderatorer så kan vi flytta din tråd. Lika så om du är osäker på i vilket forumsdel din fråga ska höra hemma.! Reglerna är till för att alla ska trivas. Vet man inte reglarna så finns det att läsa här. http://forum.byggahus.se/regler/ Där kan man bla läsa
4 svar · 1,4k läst
·
A
andreasimner: Funderar på att kompletera min nyinstallerade ComfortZone 50 frånluftsvärmepump (FLVP) med en fläktkonvektor installerad i hallen. Tanken är då att jag ska få ner tempen på vattnet som strömmar genom elementen i huset och på så sätt få en bättre verkningsgrad på FLVP:n. Men hur styr jag värmen på bästa sätt när jag har en fläktkonvektor? Idag styrs värmen av en givare som
0 svar · 3,0k läst
W
Warlock: Tjenare! Jag bygger just nu ett system med fristående pannrum ca 30 meter från bonngshuset. (Matning 32 mm) Räcker det med 25 mm som matning från yttervägg på boningshuset till stamledningen mitt i huset (ca 8 meter)? Då borde jag väl kunna använda 25 mm PEX-slang med skyddsrör som matare?! Får man förlägga sådan slang dold i innervägg och innertak? //Warlock
0 svar · 1,9k läst
S
Skalman: Hej Fabian-Bom Så du gilla Poppe? Du kan lugnt koppla din elektriska v.v.beredare så dess inkomman k.v rör sitter på det utgående v.v rörer på panna. Den ev bef blandaren som finns på pannan måste du öppna helt eller ta bort. Sedan ställer du en blandare på elpannan mellan en extra kall.v ledning och det utgående annars bränner du dig. På vintern när pannan går får du in
12 svar · 5,0k läst
E
Engan23: Dom har inte heller kommit upp än, ska förbereda för dessa men först blir det nog en installation av pelletpanna med bulkförråd.
14 svar · 5,4k läst
L
lans: Ja är det dubbla priset kan man inte stödja de lokala firmorna om inte deras service nivå är extremt god.
10 svar · 3,5k läst
pellefant
pellefant: övertrycksventilen kan åxå småläcka, det brukar vara en mässinklump med en blå eller röd eller svart plastratt på. på ratten står det 1,5 bar (oftast). man bör vrida på den några gånger per år för at den inte ska kärva ihop. är den orörd sedan länge och man rör på den(vrider moturs tror jag det är) kan den börja läka...
20 svar · 12,8k läst
R
Realmuppen: Är precis på gång att fixa en elpatron (elkassett) för att driva golvvärmen i garaget så den tråd passade ju utmärkt. Vad bör man ha för effekt för att klara att värma 80 m2 till 10-15 grader? 140 isolering i väggar och 190 i tak. Pellets kommer att installeras i pannrum i garaget nästa sommar då även huset kommer att värmas via kulvert så elpatronen är bara en tillfällig
5 svar · 5,7k läst
K
kilis: Har en Nibe 360 och har funderat på en innegivare. Vad jag har förstått så förskjuter innegivaren kurvan. Samma funktion som den lilla ratten på pannan. Jag har för mig att man kan välja hur många steg den skall förskjuta kurvan med, För jag tror att själva termostaten är rätt simpel, av eller på. Och när den ger spänning så Förskjuter den kurvan med valt anntal steg. Har för
8 svar · 2,8k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Jag skulle gjuta in slingorna i plattan. Om det otroliga sker, att nån slinga pajar i någon avlägsen framtid skulle jag fimpa golvvärmen och sätta in flytande varmgolv istället, som 2:an talar om. (Men i framtiden finns det kanske ännu bättre lösningar). (Eller, i framtiden så kanske jag skiter helt i värmen, och installerar A/C istället, pga klimatförändringarna :o) Mina 50 öre
4 svar · 3,0k läst
2
2an: En kompis gjorde så då dom byggde om en fd affär, Huset va byggt -90 så det fanns lite isolering i plattan men körde med denna friggolit 2*50 mm Framledningstempen har aldrig varit över 32° iaf då dom kör med 14 mm golv direkt på friggoliten/slangarna.. Ett snabbt system är det då iaf, När dom eldar i kamin så blir det inte så mycket övertemp el vid solinstrålning på
1 svar · 2,5k läst
2
2an: Lägger min röst på vattenburen golvvärme som håller en temp på 10-12° sen nån värmefläkt för snabb höjning av temen när garaget används, Isolera plattan bra bara.. Beroende vad du ska göra så kanske tempen inte behöver höjas... :) Har du vattenburet så går det ju alltid att komplettera med annan värmekälla senare.. Ev så är det väl en L/L VP av billigare variant då det
8 svar · 1,9k läst
pellefant
pellefant: jag har kulvert med huvudtank vid pannan i garaget och s.v på pannan, 1,5 bar. för extra säkerhet satte jag en s.v 1,5 bar på toppen av tekniktanken inne i huset i andra änden av kulverten, tyvärr funkade inte det pga att kulvertpumpen bygger upp ett övertryck i tekniktanken och s.v släpper-trycket faller-s.v stänger-trycket stiger å s.v öppnar osv...då är det bra med en kulventil
16 svar · 4,3k läst
N
nizze_putt: Vad bra att du hittade läckan och att du har fixat det ! Det tråkiga är att du nu fyllt på med nytt syrerikt vatten i värmesystemet ganska ofta så det lär ha satt fart på korrosionen i systemet.......... Håll uppsikt på trycket i framtiden ! Lycka till !
4 svar · 7,7k läst
M
mats757: Jag tror att du ska se över dit expantionskärl. Låter som att luftvolymen inte är som den ska. Mats
3 svar · 3,0k läst
M
Marilyn: ska försöka, men har nästan tummen mitt i handen ; (
4 svar · 4,1k läst
2
2an: Har några kompisar som byggt ett nytt 126 m2 1-plans (växjöhus) utanför umeå med frånluftsvp (ivt 490') Dom ligger på ca 16000 kWh/år inkl hushållsel..
3 svar · 2,9k läst
W
Warlock: Tjenare! Tack för svaret! Får man använda PEX som matare? (från yttervägg via vägg och tak till stammen mitt i huset) Räcker det med 25 mm? (Jag matar huset via 30 meter 32 mm kulvert från mitt pannhus, huset har två våningar) Hur stor böjradie är det på 25 mm PEX? Skall jag ha 25 mm med skyddsslang eller klarar jag mig utan? //Warlock
2 svar · 2,5k läst
pellefant
pellefant: följ anvisningarna! man provtrycker INNAN man gjuter. går bra att skarva ifall det skulle läka.
1 svar · 2,3k läst
A
Ahlbom: Tja, det är under eldningen som det lite värme/strålningsvärme från spisen. Och eldstaden sitter på den sida som är helt öppen mot rummet. Tidigare kunde man knappt hålla handen nära spisväggen, men nu kan jag nästan lägga på handen :/ och kallt är det ute nu så man vill elda för att ha varmt och gott inne..
2 svar · 2,6k läst
A
AndersG: Gäller eg mammas hus där ett tvättrum i källaren skall renoveras. Golvläggaren föreslog elgolvvärme, men jag är litet osäker på vilken typ av isolering det finns under? Risken finns väl att det blir en dyr affär om isoleringen är otillräcklig?
0 svar · 2,7k läst
M
Mats Bengtsson: [citat] Rätt ventil beror på två saker: Vad är dimensionen in till elementet, och vad är dimensionen på röret. Är huset gammalt är röret troligen i järn, och dimensionen in tum. Är huset nytt är röret troligen i koppar, och dimensionen i millimeter. Två olika standards, men dock bara två (med mindre du har ett tyskt rör, men det är inte troligt), och standarderna är olika nog
4 svar · 2,0k läst
H
hedde: Enligt beskrivningen så skall den vara installerad 2005, så det bör ju vara lugnt. Skall det inte helst vara en ganska öppen planlösning för att få ut bäst effekt? Det är rätt mycket dörrar o väggar på det plan jag tror att den sitter, men det får väl visa sig på fredag när det är visning. Tack för all info, verkligen guld värt. /hedde
4 svar · 1,4k läst
T
Tommy B: Ja, att vika ut elementet vore ju det lättaste. Problemet är fästet i väggen som elementet är upphängt på. För att haka av elementet krävs att jag lyfter det ett par centimeter, och det går inte som det är nu. Jag skulle ju kunna skruva loss hela väggfästet, förstås. Det sitter under ett par lager tapet, men jag tror att det bara är fäst med någon eller några skruvar. Jag
6 svar · 12,0k läst
C
CarMan: när jag spika i ett rör så lödde jag igen det, men det var ju bara ett litet hål på ena sidan då (men det var ett kallvatten rör = betydligt högre tryck än i radiatorsystemet) lagningen är ju lite beroende på hur mycke plats som finns & hur stor borr du borra med m.m. Kanske du skulle löda dit en ny rörbit där skadan är, eller liknande lösning. att skarva radiator rör är inte
3 svar · 10,2k läst
Fabian-Bom
Fabian-Bom: Köksplanerare är väl sällan energiplanerare, där har du väl största anledningen. Om man vill ha skåp på platsen för radiatorn kan man tex välja en myson kickspace placerad under kökskåpen, så gjorde jag.
1 svar · 3,6k läst
·
Sökarn
Sökarn: [citat] Så de vi kan se utslängda har suttit så eller tas bort ändå?
2 svar · 1,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.