Fel på utegivare eller shunt

6k läst  5 svar

1. L
    Medlem Nivå 1
    Har fått problem med temperaturen inomhus i helgen. Shunten reglerar inte tempen utan den blir alldeles för hög. Jag har vattenburen värme med en CTC elpanna som styrs av en utegivare. När jag försöker reglera ned värmen genom att justera på styrningen (Landis och Gyr Rvp 30.610) så händer inget. Normalt sätt så känner man (ett litet knäpp) var det slår ifrån respektive slår till. Det hjälper alltså inte att varken justera ner värmekurvan eller temperaturen. Nu är frågan - vad är felet? Är det autoshunten? Varför skulle jag i så fall inte kunna känna/ höra på vanligt sätt var tillslaget är? Är det utegivaren? Det finns ingen innegivare i systemet.

Vilket annat fel ska jag annars leta efter?

2. gadeberg
    Medlem Nivå 9
    Ibland så kan shuntmotorn släppa från shunten

3. L
    Medlem Nivå 1
    Tack för förslaget, men tyvärr är det inte så enkelt. Det är en tryckshunt och den sitter där den ska. Ju mer jag funderar på det ju mer inser jag att det måste vara något annat än shunten. Shunten går att ställa manuellt och då kan jag släppa ut rätt temperatur.
    Det måste vara ngt med själva reglerutrustningen. Frågan är om det är timer och temp eller om det är utegivaren. Kan man kolla utegivaren på ngt sätt?

4. J
    Medlem Nivå 5
    Skulle tro att utegivaren är PT100 eller PT1000. Om du kopplar ur utegivaren, så ska shuntmotorn öppna för värme,
    och kortsluter du givaringången på reglercentral, så ska shunten stänga.

//Jeppson

5. L
    Medlem Nivå 7
    trasig (brott) utegivare tolkar min ctc som ca -60*C ute och eldar på för allt vad den är värd. Fixas med
    1) Ny givare
    2) Montera fast resistans, ca 500-1000ohm och finjustera manuellt
    3) Finjustera ner -15*C OCH slå på nattsänkning -15*C för att på så vis komma ner till kring 20-30*C

Min givare:
    -30*C - 1500 Ohm
    0*C - 375 Ohm
    +20*C - 175 Ohm

6. L
    Medlem Nivå 1

Tack för svaren

Tack för svaren - det stärker mig i att det är fel på utegivaren och inte shunt eller reglercentral. Utegivare är inte så dyr så jag satsar på det och ser vad som händer.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: