2
2an: [citat] Om det inte är ett jätte bubbelbad så ska det räcka med att höja tempen på pannan vid bad, Räcker inte vv vid panntemp på 75-80° så testa att höja ändå mer... Annars får du väl tappa lite långsammare... :) 150 liter är ändå en rätt stor beredare så med 80° bör du få ut 300 l badvatten om inte beredaren slammat igen...
8 svar · 5,2k läst
V
vedeldaren: Du borde väl inte behöva tillföra någontig alls. Vattnet i tanken blir väl syrefritt efter uppvärmning.
1 svar · 3,1k läst
A
AkutLumbago: Undrar hur mycket värme ni har ut till radiatorerna. Har en Honeywell aquatrol 210 som jag inte förstår mig på.Försökte ställa in den nu, då fick den frispel och hunta ut mellan 45 och 65 grader!! Så jag får väl shunta manuellt i fortsättningen. Om det nu inte finns någon som har manuall till denna? Hur många grader skall man ha ut? Finns det någon kurva att gå efter?
0 svar · 2,5k läst
L
DIY_freak: Har du verkligen kontrollerat så att ventilen UNDER termostaten fungerar (att pinnen fjädrar in/ut)?
4 svar · 2,4k läst
M
DIY_freak: Inga problem. En Wirsbo Push fixar det.
1 svar · 2,2k läst
perra i skogen
perra i skogen: Hejsan. Ska hjälpa min svåger och byta ut hans gamla pionjär till en lite nyare panna av annan modell. Är dock lite osäker på vad ett par rör går till. Vore väldigt tacksam om någon här har en ritning/skiss över vattenanslutningarna på denna pannan. Som den är kopplad nu så tycker jag att det är fel. Tack för svar i förhand / Perra
0 svar · 2,3k läst
N
nic2: Om det är enbart inst. av panna med tillhörande rör och kopplingar skulle jag tippa på ca 10-15000kr för material och arbetskostnad.
4 svar · 2,3k läst
H
helge lundell: Renoverar ett 60 tals hus som har blivit tilläggsisolerat invändigt. De vattenburna elementen har dock fått stå kvar på sin ursprungliga plats med nya väggskivor intryckta bakom, finns knappt en fungerande luftspalt. Ska jag flytta fram elementen eller ta bort skivan bakom för att få fri luftström? Tar jag bort skivan så blir det mindre isolerat, dock inte så mycket ca 2-3 cm, flyttar
0 svar · 3,4k läst
Fabian-Bom
Fabian-Bom: Ok. Då tycker jag du skall konvertera till vattenburet. Be dem gärna överdimensionera systemet något så blir det heller inga problem ifall du skulle vilja välja annat än fjärrvärme efter några år (läs lågtempsystem ca 50-55 grader). Det är bättre att göra rätt från början och skaffa sig bra förutsättningar.
11 svar · 6,8k läst
S
DIY_freak: Det spelar ju ingen roll om du skruvade den till max eller inte alldeles innan du tog bort den. När du tar bort termostaten så kommer elementet alltid att gå på max. Det var därför andra frågade om termostaten redan tidigare hade stått på max och du varit nöjd med det. Eventuellt så kan du dra ut metallringen och justera in flödet manuellt, det beror lite på vilken ventil du har.
4 svar · 1,9k läst
·
L
lordi: Om du har en cirkulationspump som man kan ändra hastigheten på, så ska det finnas en liten spak, eller vred på pumpen. Vanligtvis finns det tre lägen. Det brukar bara vara i stora undercentraler (stora hyreshus t ex) med avancerade pumpar, som man ändrar hastigheten i reglercentralen. Vilket fabrikat har du på fjärrvärmeväxlaren?
5 svar · 21,1k läst
F
FLKR: Om ni har vattenburen värme, bor i Skåne, trasig panna (från 1982) skulle jag rekommendera att ni beställer en luft/vatten-värmepump med ny panna...då ber ni det företag ni kommer att anlita att fixa tillfällig värme tills det att ni får värmepumpen installerat....istället för att lägga pengar på en "döende panna" FLKR
6 svar · 6,5k läst
Sökarn
Sökarn: Tack hur min ser ut finns på min länk, den med räfflad skruvkant vid röret. Så lyckas man peta in pinnen eller annat slutar det läcka till det repareras? Fel årstid att få stopp på värmen.
6 svar · 21,5k läst
·
Fabian-Bom
Fabian-Bom: [citat] Jo om man i dagens läge har ett expansionskärl som ligger strax under gränsen på hur mycket vatten det klarar av att arbeta med och sedan byter x antal radiatorer. Säg för enkelhetens skull att du byter 10 radiatorer med 6 liter i varje till 10st med 15 liter i varje så får du en ökning av systemets volym med 90 liter. Eftersom man kommer ha en lägre temperatur i systemet så
5 svar · 5,6k läst
H
Hatte: Tack för svaren, jag får väl hem och testa hur det fungerar.
3 svar · 2,9k läst
H
hedde: Kanon. Tack för en massa bra tips. Det är precis sådan hjälp som uppskattas mycket. Kanon hjälp för en rookie som en själv. Tack så mycket. /hedde
3 svar · 2,7k läst
D
Dauen: Ska försöka installera radiatorer i garage/förråd. Söker tips på bra litteratur om just värmeinstallationer, material- och komponentval, beräkningsexempel etc.
0 svar · 1,2k läst
K
Kasch: 1. Borde vara ett ganska enkelt jobb. Kolla hur skorstenen är uppbyggd - normalt sett har en skorsten flera rökkanaler. Viktigt att veta vad det är för kanal du knackar upp på motsatt sida (det kan murisen hjälpa dig med). 2. Vad är det för golvvärme? Du ska inte gjuta in den i en bef. betongplatta? En vanlig braskamin väger inte mycket så det bordeinte vara några problem. 3. I de
1 svar · 4,2k läst
P
p&w: Jag har lagt 22mm gles sedan dubbla lager papp och ett 9mm klick golv på, funkar perfekt golvet är riktigt varmt o mysigt att gå på och stumt för den delen. Prova och dra dit några lika tjocka brädor utan gips/spån och känn efter hur det känns.
5 svar · 6,8k läst
S
skogesta: Jag håller med matss om det där med hastigheten! Vi är ju ganska ointresserade av vilken hastighet vi har vid förstrypningen (tummen). Det blev nog en tankevurpa?
12 svar · 16,9k läst
·
M
magnushoglund: Det bör tilläggas att huset är på ca 110 kvm och inte så värst välisolerat. mvh Magnus
1 svar · 4,0k läst
sandhall
sandhall: Du vill att kompressorn går så mycket som möjligt och elpatronerna så lite som möjligt. För 3 kWh tillförd energi till vattnet betalar du för lite drygt 1 kWh ström om du använder pumpen medan du betalar för 3 kWh om du använder elpatronen.
3 svar · 3,9k läst
M
Mats Bengtsson: [citat] Om ventilerna är öppna, och systemet är luftat, då låter det som om ditt problem är för dålig cirkulation av vattnet i den slinga dessa element står i. Kolla för säkerhets skull vad du har för temperatur i framledningen från pannan, och lufta elementen, och om cirkulationspumpen är ställbar, kolla att den står på rätt fart. Har det varit varmt förr? --- Mats ---
1 svar · 2,8k läst
v-g
v-g: Riktiga bolag gör rätt för sig. Otrevlig är man sen man vänligt påpekat att "tyvärr kan jag inget göra ring på måndag" och personen inte ger sig. Men men kanske haft storgrälet med frugan just innan du ringde, alla kan ha en dålig dag eller tre. :rolleyes: Om de säljer något som skadar din anläggning får de självklart stå för skadan ELLER tydligt ange att deras produkt inte är
10 svar · 2,1k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Det där är väl borös tankar. Kolla deras priser här istället. http://www.boroe.com/produkter/default2.htm Dom kör med mineralulls isolering. Titta efter tank som har PUR isolering istället.
8 svar · 6,0k läst
H
hyllplan: Tack så mycket för det beskedet känns som man kan lägga ner det projektet då så länge termostaterna funkar som de ska, tack!
3 svar · 3,6k läst
P
Pongu: Visst, det är också ett argument! Det är lättare att filtrera om all luft tar samma väg! /Pontus
3 svar · 1,6k läst
E
esox71: Termostaten är antagligen kass. Bara att byta.
1 svar · 1,4k läst
smacke
smacke: Någon som hittat ett fräshuvud som är 20 eller helst 22 ?? Det närmaste jag hittat är biltema 19 mm eller wirsbo/upnors 20 mm.. 20 mm fräshuvud lär inte räcka för mig som hade tänkt köra 20mm slang.. :( Blir alternativet att gå ner i mindre slang tro ?
8 svar · 6,0k läst
gadeberg
gadeberg: 1. Det finns två skolor. En för tryckkärl och en emot. Finns en uppsjö disskusioner kring ämnet. Själv kör jag med tryckkärl och är helnöjd. Nej du behöver inte ändra på element eller rör i systemet. 2. Ingen aning
1 svar · 4,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.