Problem med radiator i garage

3k läst  15 svar

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Jag har problem med ett element som jag har monterat ute i garaget, elementet är ett begagnat panelelement, dubbelt med konvektor plåtar på båda panelerna. Jag har en ny termostat och nytt ventilhus. Rören från värmepumpen är 18mm PEX-rör ca 10m långt.

Problemet är att jag inte får nån riktig värme på elementet, det blir varmt i överkant och rejält kallt nertill. Igår mätte jag med en örontermometer och då var det ca 33grader vid inloppet och vid returen var det ca 14grader. Jag har provat allt jag kan komma på, jag har haft bort elementet och spolat igenom det, jag har luftat och testat utan termostaten.
    Jag testade även i helgen med ett annat mindre element jag har och då blev det skapligt varmt även nertill och temperaturen i garaget var ungefär densamma. Jag antar att jag får för dåligt flöde genom elementet så jag funderar på om det kan vara en vettig idé att sätta dit en extra cirkulationspump på kretsen till garaget, eller är det dumt??

/Andreas

2. prototypen
    Medlem · Nivå 20
    Allt tyder på dåligt flöde, det stora elementet suger ut all värme som kommer i röret.
    En egen pump KAN men behöver inte säkert störa flödet i övriga radiatorer.

Protte

3. C
    Medlem Nivå 14
    du har dåligt flöde. kolla så termostatens ventilhus är tilräckligt öpen. eller så returen är helt öppen (du kan prova att köra utan termostat, det ska man j alltid göra på en värmepump!)

4. R
    Medlem Nivå 1
    det är inga problem att ha termostat när man har värmepump, en handratt stryper ju också när man vrider ner den. Det låter iaf som cirkulationen är för dålig till garaget så sätt in en extra cirkpump så blir det säkert bättre, och det stör inte dina andr radiatorer så länge di sätter radpumpen på tilloppet, för det föruttsätter jag att den du har nu gör.

5. S
    Medlem Nivå 1
    Då får jag satsa på att sätta dit en cirkpump. Utan termostat har jag provat och jag har inga ventiler på returen så det kan det inte heller vara... Tycker det är konstigt att det ska vara så jäkla dåligt flöde, men det är väl bara att gilla läget och sätta dit pumpen.
    Blir det föresten helt stopp genom en cirkpump när den är avstängd?? Tänkte nämligen att om jag sätter en brytare till pumpen och glömmer slå på den på hösten om det är risk att vattnet blir stillastående så det kan frysa i backen?? Rören lilgger nämligen inte frostfritt.

/Andreas

6. R
    Medlem Nivå 1
    jag rekommenderar att ha pumpen på året om, det mår den bäst av, och det kostar ju inte mycket direkt.

7. v-g
    Medlem Nivå 13
    Vanliga cirkpumpar tillåter självcirkulation.

8. B
    Medlem Nivå 9
    Kolla även om du har fått ur all luft ur slangarna. Varje luftbubbla bidrar till ökat mottryck.
    Har du satt avluftningar på alla "höga" ställen? Om du missat det så kan du spola ur luften genom att helt enkelt öppna en koppling och låta radiatorvattnet trycka ur eventuell luft. Du måste dock veta vad du sysslar med, helst ha någon i andra änden som fyller på pannan och håller koll på trycket.

9. V
    Medlem Nivå 7
    Har du kollat strypningen på ventilhuset?

Om du behöver avlufta så har du förhoppningsvis en luftskruv på elementet.

10. S
    Medlem Nivå 1
    Jag hade en böj uppåt på returslangen och efter att provat att trycka ut luft genom att släppa på kopplingen vid inloppet utan att det hjälpte så byggde jag bort den böjen, så nu har jag luftningsmöjligheter på dom två högsta punkterna så jag är ganska säker på att det inte är luft som spökar.
    Jag har ett sånt här ventilhus: https://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=297
    Det sitter en ring som man kan lyfta ut och sen skruva på, men jag har inte märkt nån skillnad när jag skruvar på den, hur ska dom ställas in för att vara max öppna??

/Andreas

11. V
    Medlem Nivå 7
    Ställ den på 7 så är den garanterat öppen nog.

12. S
    Medlem Nivå 1
    Ibland kan man bli riktigt förbannad på sig själv....
    Jag har inte fattat hur strypningen på ventilen funkar, naturligtvis var den strypt, skruvade upp den och nu funkar allt som det ska.... Det har bara tagit mig ett antal timmar under nästan två veckor att komma på det....
    Tack för hjälpen!!

/Andreas

13. v-g
    Medlem Nivå 13
    Enkel lösning ändå ;)

Kan du gona i garaget resten av helgen som belöning. :D

14. V
    Medlem Nivå 7
    Det var ju bra att det funkar nu, men då skall du kanske strypa lite på ventilen så du inte får problem nån annan stans i systemet.

15. V
    Medlem Nivå 7

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: