Acktankar Serie Vs. Parallell

3k läst  2 svar

1. P
    Medlem Nivå 10
    Står i valet och kvale:confused:t, men tror mig nu har funnit att med vissa förutsättningar är seriekoppling nog bäst iallafall.

Parallellkoppling är vanligast, oftast med motivationen att det skall fungera bäst om även varmvatten skall kunna produceras. (Vedpanna med laddpump förutsätts). MEN om man använder en tappvattenautomat försvinner väl plötsligt alla argument för parallellkoppling. :)

Jag har svårt att hitta några nackdelar med detta arrangemang, nån annan som kan ? (Förutom priset på TVA'n då).

Jag ser bara fördelar, bättre skiktning, lägre förluster, lättbegriplig installation etc etc..

Ledningen på panntoppen går till 1:a tankens topp, till laddomaten, expkärlet.

Från första tankens topp tas varmvatten till shuntgrupp & tappvattenautomat.

Returen från schunt och tappvattenautomat kopplas till sista tankens botten.

2. Andreas_Hansson
    Medlem Nivå 12
    Jag håller med dig..

3. Z
    Medlem Nivå 4
    Helgardera med rör och kranar mellan tankarna så kan du laborera som du vill. Köra antingen parallellt eller serie!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: