H
Hobbymajster: [citat] Stort tack alla. Det blir nog så. Tack och god kväll🫡😃
17 svar · 862 läst
·
M
Matt Warner: Kanon! Tack för hjälpen
2 svar · 115 läst
·
S
sepani: Inkommande el ser ut att gå via denna säkringssats… [bild] Och därefter till de tre på förra bilden….genom den tjocka sladden…. [bild]
4 svar · 317 läst
·
Demmpa
Demmpa: Välkommen till forumet. Originalvred lär du inte få tag på. Rattar/vred generellt finns på Conrad, Mouser Electronic, Amazon, Electrokit, i3ahco, Opencircuit, m.fl. Ett söktips är att vredet sitter på en potentiometer. https://www.google.com/search?q=vred+till+potentiometer
1 svar · 132 läst
Awestman
Awestman: Hej hej! Om någon sitter på ett gäng Termel termostater 230 V, 380 V och/eller 400 V är jag intresserad.
34 svar · 26,0k läst
·
J
JSE: En mini-shunt från Floore kanske skulle funka? Vi har en sån i 95mm djupt skåp. https://floore.se/butik/shuntar/enstaka-rum-upp-till-24-kvm/shunt-fs-36-mini/
29 svar · 868 läst
·
J
Jebote: [citat] Tack, du har hjälpt så mycket. Första rimligt varma duschen på tre veckor. Vi jublar här hemma 😊 Förstår nu vad du menar. Ska kika på kranarna imorgon. Kanske blir ännu bättre. Ha en fin kväll!
10 svar · 283 läst
·
O
olo99: [citat] Haha jag var fullständigt livrädd för att det skulle börja spruta vatten men du hade helt rätt :D Innanhöljet av vita plaströret hade ju en mässing kropp och spindel så trodde det var själva ventilen men det var bara alltså en förlängning mellan riktiga ventilen och termostat huvudet. Så nu har jag fått fram "riktiga" ventilen och gängan. Det var dock en M28x1,5 gänga som
2 svar · 168 läst
·
T
Thomas.v: [citat] Tack, nu är det runt nollan men det var likadant i somras. Jag tänkte byta regulator och gasoltub och testa. Finns det annars några enklare underhållspunkter man själv kan utföra? Lägger till bild med hur lågan brinner. Det brinner liksom under själva tändanordningen. [bild]
7 svar · 1,9k läst
·
H
Highness: Familj boende i Skåne i ett 1,5plans hus på ca 180kvm. Vi har elelement i hela huset samt en luftluftvärmepump. Vi ska byta värmesystem till en luftvattenvärmepump. I samband med det bytet ska vi även lägga nytt golv på nedanvåningen och då passa på att lägga in golvvärme där vi lägger nytt golv (ca 70kvm). 1. Vilka märke på luftvattenvärmepumpar är bäst och vilka bör man
0 svar · 215 läst
A
Avemo: Generellt behöver man flytta väldigt mycket luft för att få någon nämnvärd effekt. Sedan måste det förstås vara fri passage för luften tillbaka. Inga stängda dörrar på vägen. Vad är det för uppgivet flöde på fläkten? Om din erfarenhet av att använda systemet är att det har dålig effekt tror jag lugnt att du kan ta bort det om det är i vägen eller är fult. Men det gör
3 svar · 211 läst
·
Demmpa
Demmpa: [citat] Ursäkta, vet inte hur jag fick det till tre. [citat] Nu ska inte TS ändra temperaturen i rummet/förrådet/matställen utan vill bara att termostaten ska hålla jämn rumstemperatur, ca 12-14⁰. Sen vill TS även kunna hålla koll på rumstemperaturen, det finns trådlösa termometrar från ca 150 kr, "smarta" från ca 250 kr. Så en traditionell termostat samt en "smart" termometer
19 svar · 2,3k läst
·
tsson1
tsson1: [citat] tack,jag beställde från vvs&bad.se Danfoss TWA-K styrdon, till M30x1,5 anslutning, 24 V (variant: För ventil med M30x1,5 anslutning) Produktnummer: 5386384
2 svar · 113 läst
·
R
RobinKarlsson90: [citat] Försökt i justera efter dessa premisser, men lyckas ej får till det. Även Konstant tryck på pump i de olika tre stegen som finns, utan större skillnad. Kan det vara cirkpump som är sliten? Nibe F370 är 2 år gammal
7 svar · 151 läst
·
F
fribygg: [citat] Om du ska ha en ny vägg bakom spisen och en spiskåpa är leca eller ytong bra obrännbara material.
11 svar · 228 läst
·
N
NoiseMaker: För att svara på din fråga: En vindflöjel kommer inte att ha någon som helst påverkan på röklukten.
18 svar · 4,8k läst
Demmpa
Demmpa: Troligen behöver du ingenting utav det. Det är bättre att justera in golvvärmeshuntarna så att det blir jämn temperatur mellan rummen och sen styra framledningstemperaturen med centrala reglersystemet på/vid "pannan". Termostater/ställdon bör/"ska" normalt bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning.
1 svar · 220 läst
M
Mr L: [citat] Okej, då är jag med. Då skall den såklart sitta på returledningen. Det kan ha varits så att det var de anslutningsslangar de hade. Har letat efter bilder hur andra gör. Men man kan alltså köra ut kopparröret genom väggen och ansluta slangen där istället. Och sen isolera ledningarna.
2 svar · 181 läst
·
H
Hobbymajster: Detta blev resultatet. Har varit trycksatt nu i 2 dygn på 2bar. Allt ser torrt och fint ut. Dax att. Bygga igen och hålla tummatna. Stort tack alla.
36 svar · 1,2k läst
·
S
SSo: Jag stänger av värmen på sommaren och större delen av året. Använder den enbart som tillskott när vi har -10 o kallare då vi har en Luft-Luft-värmepump som primär värmekälla samt en kamin. Ventilationsinställningen är separerad från värminställningen (två olika vred), så ventilationen fungerar utan problem.
6 svar · 2,3k läst
M
mefi: alright, det var ju simpelt. Hur mycket då? Ju mer desto bättre säkert men hur vad jag vad som är gott nog?
8 svar · 367 läst
U
Utsliten och utdömd: Att pumpen värmer upp temperaturen högre än kurvan anger är pga lågt flöde. Även en inverterpump har en min-effekt och är flödet för lågt blir tempen för hög även på lägsta varvtalet. By-passen som sitter på din GV fördelare är endast för att inte cirkulationspumpen ska bli överhettad eller få kavitation i pumpen. Även med en bypass kan flödet bli för lågt för
7 svar · 290 läst
·
Demmpa
Demmpa: [citat] Det är vanligt att returventilen läcker mellan ventilspindeln och ventilhuset, främst på äldre ventiler, är ventilen tillräckligt gammal så saknas det O-ring/tätning mellan ventilspindeln och ventilhuset. [citat] Ja, det är den returventilen eller den som heter RVV10 (eftersom du har förinställning i radiatorventilen, FVR).
1 svar · 137 läst
·
J
jonaserik: [citat] Det sitter ett relä ( på tvären ) strax ovanför 230 V anslutningen ( uppe till vänster ) och säkerligen är det som morrar. I bland kan dom börja morra och går att byta, standardrelän, bara söka på beteckningen. Se hur många stift som är för lödning och om det är enpol ( 6 lödpunkter ) eller tvåpol ( 8 lödpunkter ) Samt lätta på kortet och mäta spänningen på dom
17 svar · 3,5k läst
·
ClasseClas
ClasseClas: Jag har en Kickspace på landet, elvarianten, dock inte placerad under kylen. Jag tror nog att det blir tillräckligt inflöde bakom kylen även med KickSpacen igång. Nu syns det inte på renderingen men se till att ha ventilationsgaller i ovankant under innertaket för ett naturligt luftflöde för åtminstone kyl, frys och ugn. Kolla noga i installationsmanualerna vilken typ av ventilation som
1 svar · 172 läst
·
F
fredand44: Tackar för svaret, ja innan man börjar vill man ju gärna veta hur det ser ut innanför.
8 svar · 470 läst
·
Haara93
Haara93: billigaste och enklaste är att montera in typ luftluft som uppvärmning. Dyraste är väl att montera in en bvp/lvvp och ersätta din bacho ACJ med en ny vattenburen. Går även att göra det enkelt att bara riva ner din acj och sätta in en filterlåda-kanalfläkt-värmebatteri (överdimensionera värmebatteri så du kan köra lägre temp på värmepump) Och på så sätt bara köra mot en
4 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.