4 120 läst ·
33 svar
4k läst
33 svar
Ersätta vattenburet radiatorsystem med luftvärmepump?
Om det är ett gammalt hus så är isoleringen inte enligt modern standard.M miks62gbg skrev:
Att då välja en frånluftsvärmepump är riktigt korkat för den kommer inte att orka med utan att använda avsevärda mängfer elspets.
Rent generellt anser jag att FLVP är ett dumt val oavsett då det är lika dyrt med en FLVP som med en Luft-Vatten som kan förse huset med all värme som krävs utan att använda elspets i samma utsträckning som en FLVP.
Rent generellt så klarar en FLVP inte att hålla huset varmt utan eltillskott så fort du går under 10 minusgrader i ett modernt hus. Har du ett äldre hus med sämre isolering så kommer detta att ske redan kring 0 grader utetemp.
Själv så skulle jag anser att FLVP är en nackdel oavsett hus och skulle väla bort ett sådant hus alternativt ta höjd i budgivningen för att slita ut den och ersätta med ett bättre värmesystem.
HAHA var nog säkert så att rörmokarna gjorde lite som dom ville på den tiden.H hhallen skrev:Det är inte säkert. Mitt hus är byggt 1966. Det är ett plan med källare, betongbjälklag. Ovanpå betongbjälklaget har man lagt ett träbjälklag för att bära upp golvet. Rör till vattenradiatorer är förlagda i detta träbjälklag.
I källaren finns bara en kort längd rör från pannrummet till en punkt där man går genom betongbjälklaget. Hela det vidare värmedistributionsnätet ligger i träbjälklaget - till och med radiatorerna i källaren får sina anslutningar ovanifrån via rörgenomföringar i betongbjälklaget.
Själv tycker jag detta är helknasigt. Att det är på detta vis uppdagades under ett renoveringsprojekt som snart är färdigt, där halva huset moderniseras och bl.a. får golvvärme (en etapp 2 nästa eller nästnästa år ska förhoppningsvis göra samma sak med återstoden av huset).
Att det inte är en riskfri konstruktion visade sig i samband med att ett badrum revs ut helt och hållet. Vid någon tidigare ägares badrums"renovering" hade man tagit bort en vattenradiator men satt ändproppar på rören och låtit dem ligga kvar. Sen hade man ersatt radiatorn med elektrisk golvvärme som gjutits in. När detta bilades upp visade sig de gamla värmeledningsrören vara fullkomligt upprostade och de orsakade ett mindre vattenläckage.
Övriga delar av rörsystemet var dock, dessbättre, OK. Tyvärr gick det inte att ta bort alla rör eftersom de fortsatt behövs för att försörja radiatorerna i källaren. Jag frågar mig varför man inte valde att dra rören i källaren, och passera betongbjälklaget med rörgenomföringar för radiatorerna på bostadsplanet i stället? Det hade inte blivit fler rörgenomföringar (eller i alla fall inte så värst många fler), och man hade haft i stort sett hela systemet åtkomligt utan att riva en massa. Enda nackdelen hade väl varit att isoleringen av rören hade behövt utföras på ett snyggare sätt rent estetiskt.
Om man kikar så är ofta alla hus inom samma område lika dant uppbyggda
Så är de hemma på elen. Alltid ett extra proppskåp på någon kattvind där ledingen kom in. Ofta även brytare till något uthus hönshus
Jag gissar att du menar att man har någon form av överkänslighet, dock inte mot "allergier", men jag undrar på vilket sätt en LLVP påverkar allergier.P PerOF skrev:Luftpumpens placering stämmer.
Men man kan inte ersätta alla elementen, och ibland vill man stänga om sig i sitt rum.
Plus om man är överkänslig för allergier. Även den som inte är allergisk behöver vänja sig, första vintern.
Bäst är nog att köra parallellt, första vintern, och känna efter hur det funkar för en själv.
Hej steffo_b!S steffo_b skrev:Rent generellt så klarar en FLVP inte att hålla huset varmt utan eltillskott så fort du går under 10 minusgrader i ett modernt hus. Har du ett äldre hus med sämre isolering så kommer detta att ske redan kring 0 grader utetemp.
Själv så skulle jag anser att FLVP är en nackdel oavsett hus och skulle väla bort ett sådant hus alternativt ta höjd i budgivningen för att slita ut den och ersätta med ett bättre värmesystem.
Jag tror inte att du har fel, dock tänker jag att årsmedeltemperaturen i södra Sverige är +8°C och att många hus därför kan kompletteras med en luft/luft värmepump som stora delar av uppvärmningssäsongen kan komplettera det befintliga värmesystemet och när det är varmare än kanske -10°C utomhus bidra med billig uppvärmning till en relativt låg investeringskostnad.
Klicka här för att svara