Hur ska man koppla rör från acktank för värme till bosta och garage? panna o tank står i garage.
 
Man brukar använda presskopplingar.
 
useless useless skrev:
Man brukar använda presskopplingar.
inte de svar jag var ute efter, funkar det att dra en stig ledning och en retur från tanken eller måste jag ha separat ledningar till garaget och till bostaden är ju 2 fristående byggnader med kulvert
imellan
 
RoTe
Det är inte direkt en enkel fråga du ställer... Kanske finns det nån här inne som designar ett sånt värmesystem i sömnen och är villig att ge dig infon gratis, men det är en hel del du begär.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
A ante.b skrev:
inte de svar jag var ute efter, funkar det att dra en stig ledning och en retur från tanken eller måste jag ha separat ledningar till garaget och till bostaden är ju 2 fristående byggnader med kulvert
imellan
Utifrån den lilla information du gav i första inlägget gick det inte att ge något bättre svar.
 
  • Gilla
whak
  • Laddar…
Vore det till mig själv skulle jag ha 2 st separata shuntgrupper, en till garage och en till hus / kulvert.
Man vill ha så lite förluster som möjligt i en kulvert så det är bättre att styra framledningen efter yttertemperatur.
 
Jag har vedpanna i en fristående ekonomibyggnad, och uppvärmda utrymmen i tre olika byggnader med 10-15 meter mellan de tre. Mitt värmesystem är designat av vvs-ingenjör och röris. Hel nyinstallation i samband med att pannan installerades och ersatte direktverkande el.
Tre separata kretsar med kulvertrör till vardera från pannrummet till respektive byggnad. Var och en med sin shunt och cirkulation. Det var inte gratis och krävde rätt mycket grävning, men det funkar bra.
 
T tracker skrev:
Vore det till mig själv skulle jag ha 2 st separata shuntgrupper, en till garage och en till hus / kulvert.
Man vill ha så lite förluster som möjligt i en kulvert så det är bättre att styra framledningen efter yttertemperatur.
ja returledningen kan väl delas?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.