janwide
Har ett 4 kvm badrum. Funderar på att lägga golvvärme och ersätta elementet på bilden. Det är 40 x 100 cm.
Hur mycket (effekt) golvvärme behöver jag? Antar att det är elektrisk golvvärme som gäller.
Ett vitmålat radiator-element bredvid en toalett i ett litet badrum, med förfrågan om att ersätta det med golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej,

För elslingor blir det ca 300-400w för 4 kvadrat skulle jag säga. Beror såklart på vad du ska har för ytskikt mm (följ tillverkarens instruktioner på hur tätt det får läggas)

Dessa borde funka antingen den som är 330w 2,7-4,4kvm eller den som är 400w 3,3-5,3kvm

https://www.elbutik.se/product.html/ebeco-cable-kit-200?category_id=773

Vilken du ska välja beror på hur mycket du får räkna av, tex under wc, runt golvbrunn mm

janwide
M mroing skrev:
OM du tar bort radiatorn varför inte lägga ett litet smidigt vattenburet kitt istället? tex detta [länk]
Intressant! Trodde att man behövde shunt och separat slinga från värmepumpen för detta. Nackdelen är väll att man inte har någon golvvärme under den varmare delen av året. Då kanska man måste lägga elslinga också?
Ursäkta sen återkoppling. Livet kom emellan!

Vad har du för framledningstemperatur? Har själv vattenburet med en LK-M60 i badrummet kopplat på avsticket från tidigare radiator men eftersom jag aldrig behöver mer än ca 40C på radiatorerna så har jag konstaterat att denna M60 är rätt onödig, jag hade kunnat koppla direkt på framledningen från VP. Nackdelen är som du skriver att det är kallt på golvet nu på sommaren.

Om man önskar golvvärme även på sommaren finns också små elpatroner med detta syfte. LKs variant heter Heater 350, men denna passar såvitt jag förstår endast med den större minishunten M60 och inte med minikretsventilen. Personligen hade även jag tittat på vattenburna lösningar när du har radiatormatningen så lättillgänglig :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.