F
Ska bygga ett fritidshus (mindre villa) på 80,5 kvadratmeter BOA i fjällen. Huset kommer hålla modern "villastandard", bara lite mindre i storlek. Kommer vara där veckovis upp till en månad eller två i sträck, spritt över året.

Har bollat med AI, och kalkylen lutar kraftigt åt LLVP med direktverkande element som stöd.

Alla andra lösningar kräver en kylskåpsstor inomhusenhet, vilket inte ryms i badrummet. Då måste ytterligare ett rum förses med golvbrunn och tätskikt.

Krasst blir investeringskostnaden för golvvärmelösning ganska rejält mycket större med en LLVP och några strategiskt placerade el-element. För den kostnaden får man ganska mycket el. Vidare är fördelen med LLVP är snabb uppvärmning vid besök och att den tar lite plats.

Var har AI räknat fel?

Kostnadsanalys för uppvärmning av fritidshus: jämförelse mellan LLVP med radiatorer och LLVP, inklusive CAPEX, reinvestering och OPEX över 30 år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade bytt ut LVVP mot BVP i din kalkyl. Antingen gör man det billigt = LLVP eller så gör man det ordentligt = BVP

LLVP är dessutom riktigt smidigt att ställa i underhållsvärme så fort man är borta mer än någon enstaka dag

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
F
Krasst, vad i uppvärming räknas som ordentligt? Kan inte säga att jag upplevt någon egnligt komfortsillnad eller quality-of-life mellan olika värmelösningar. Det har oftast varit pga själva huset (dragiga fönster t.ex).

Här är en kalkyl med BVP och 180m hål (som en granne behövde borra)

Jag ser också en fördel med att hålla tekniska system separata. Det är ju inte sällan man hör att en BVP pump med allt inbyggt strular och då är man ju fast med den serviceorganisationen. Går varmvattenberedaren sönder efter 10 år kan jag ju köpa en ny från vilken tillverkare som helst.

Kalkyl över kostnader för LLVP och BVP med detaljer om CAPEX, OPEX, reinvestering och totalkostnad över 30 år för olika uppvärmningslösningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ordentligt är egentligen bara väl genomtänkt och utfört.

Har du inte plats någonstans i t.ex. hallen så du kan slippa ett extra rum för värmepumpens innedel? Hur är tänkt placering av varmvattenberedare?

Nibe har t.ex. en BVP innedel utan tank så den blir lägre, då kan man ha en separat tank någonstans.

Jag gillar också separata system. Hade gärna haft en BVP för varmvatten och en för luftvärme och sen ett separat system för luftcirkulation och ett för FTX ventilation. Det måste inte vara superdyrt

F
Verkar som alla pumpar ska stå i utrymme med golvbrunn, eller på ett sätt så att läckage inte kan orsaka skada. Värmen måste ju vara på i fritidshuset så jag kan inte stänga av vattnet. Och är jag fem timmar bort och läckagesensorn varnar, ja det kan ju teoretiskt bli en ganska stor skada, något som försäkringsbolaget inte kommer godkänna.

Dessutom, Nibes BVP pump utan tank har ett listpris på nästan tvåhundratusen . Då har jag inte ens ett borrhål. Jag får mycket elström för den mellanskillnaden mot LLVP.

Jag får inte ihop kalkylen. Folk säger borra men när jag räknar på det går det ju inte ihop alls.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag tror du har räknat lite fel på energiförbrukningen. Men oavsett går det inte komma runt att det är en hög investeringskostnad med bergvärme

Nibes utan tank kan inte kosta 200 k. Byte för knappt 2 år sedan min BV pump. Bytte min gamla mot en ny Ivt Geo608C 7,5 kW inverter med varmvatten inbyggd. Kostnad pump och installation efter rot 113 kkr.

F Freddedan skrev:
Verkar som alla pumpar ska stå i utrymme med golvbrunn, eller på ett sätt så att läckage inte kan orsaka skada. Värmen måste ju vara på i fritidshuset så jag kan inte stänga av vattnet.
Värmesystemet är slutet. Det vatten som cirkulerar i värmesystemet är inte samma vatten som kommer från fastighetens brunn eller det kommunala vattennätet. Du inte bara kan utan bör stänga av vattenpump eller inkommande vatten när du inte är i huset! Det skyddar mot den sortens läckor där trycksatta rör står och sprutar vatten okontrollerat och skadar halva huset. Värmesystemet kan teoretiskt sett också börja läcka efter exempelvis en frysskada, men både vattenmängd och tryck är begränsade, vilket gör en eventuell skada betydligt mindre.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
F Freddedan skrev:
Jag får inte ihop kalkylen. Folk säger borra men när jag räknar på det går det ju inte ihop alls.
Bygger man ett större hus med större värmebehov blir det lättare att få i hop bvp kalkylen med ditt lagom stora hus är nog luft/luft det mest ekonomiska.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
D
Har du funderat på att bygga ett hus som tål att kallställas? Min släktgård med timmerhus byggt på 1800-talets början fungerar som fritidshus sedan 60 år. Det fick element på 60-talet och kommunalt vatten och avlopp på 70-talet, men pappa fortsatte att kallställa det på slutet av sommarlovet alternativt efter älgjakten genom att noggrant tömma vattenledningarna. Ingen värme lämnades på. Lite kallt (kan vara -40⁰ utomhus på vintern) första timmarna när man kom dit för att fira jul och påsk, men eldning i de båda spisarna och elelementen värmde upp huset snabbt. Väldigt låga driftkostnader och huset fortsätter att må bra. Finns såklart ingen plast i det.

F
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Värmesystemet är slutet. Det vatten som cirkulerar i värmesystemet är inte samma vatten som kommer från fastighetens brunn eller det kommunala vattennätet. Du inte bara kan utan bör stänga av vattenpump eller inkommande vatten när du inte är i huset! Det skyddar mot den sortens läckor där trycksatta rör står och sprutar vatten okontrollerat och skadar halva huset. Värmesystemet kan teoretiskt sett också börja läcka efter exempelvis en frysskada, men både vattenmängd och tryck är begränsade, vilket gör en eventuell skada betydligt mindre.
I de (få) installationsbeskrivningar jag kollat igenom så ska de stå i utrymmen med golvbrunn. Skulle jag hitta en installatör som skulle montera en sådan i hallen? Hur funkar det med startbesked om jag vill ha den i hallen? Får jag göra som jag vill om jag är redo att ta konsekvenserna? Är ju mycket annat i byggande där jag inte tillåts detta...

F Freddedan skrev:
I de (få) installationsbeskrivningar jag kollat igenom så ska de stå i utrymmen med golvbrunn. Skulle jag hitta en installatör som skulle montera en sådan i hallen?
Kan du inte sätta plastmatta (eller annat tätskikt) och golvbrunn i hallen om du ska ha värmepumpen där?

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
F
D datja skrev:
Har du funderat på att bygga ett hus som tål att kallställas?
Det är ju ett alternativ. Men tanken är att ha en form av deltidsboende. Jobbar helt på distans så med lite tur kommer jag bo på plats flera månader, och vill ha bekvämligheten av en villa.

F
D Diamant skrev:
Nibes utan tank kan inte kosta 200 k
Google tog fram NIBE S1155-25 och den listas för 196 725 kr.

F Freddedan skrev:
Det är ju ett alternativ. Men tanken är att ha en form av deltidsboende. Jobbar helt på distans så med lite tur kommer jag bo på plats flera månader, och vill ha bekvämligheten av en villa.
Luftvärmepump är rätt bullrigt, kanske inget man vill lyssna på i månader om man har råd med ett tystare värmesystem (det är dyrt att borra och installera bvp och vattenburen värme men det är skapligt tyst och komfortabelt och sannolikt krävs väldigt lite underhåll och handpåläggning, egna arbetsinsatser de kommande 25 eller 50 åren om du väljer bergvärme)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.