Vi ska byta gamla elektro skandia enfas radiatorer. 2010 gjordes elen om och man har nu 6 element fördelade på 3 faser, jämnt och fint. Nu ska vi byta till gnosjö oljefyllda och de kommer med en vanlig stickpropp. Nu säger elektrikern att det krävs allpolig brytare om vi kopplar den i existerande dosa. Antar att tidigare så räckte det kopplingsstycke som går in i elementet som en riktig frånkoppling lika med att ”dra ur sladden”.
Elektrikern har alternativet att ansluta ett nytt uttag bredvid elementet kopplat till dosan men det blir inte alls lika snyggt.
Synpunkter?
Elektrikern har alternativet att ansluta ett nytt uttag bredvid elementet kopplat till dosan men det blir inte alls lika snyggt.
Synpunkter?
Installera ett uttag och ansluta radiatorn med stickproppen anser jag är det rätta att göra.
Men hemma hos mig hade jag klippt stickproppen och anslutit radiatorn med fast anslutning i befintlig kopplingsdosa. Gruppsäkringen i centralen fungerar då som frånkopplare.
Men hemma hos mig hade jag klippt stickproppen och anslutit radiatorn med fast anslutning i befintlig kopplingsdosa. Gruppsäkringen i centralen fungerar då som frånkopplare.
Elektrikern hävdar att gruppsäkringen bara bryter fas medan nollan fortfarande är ansluten. Jag är inte nog insatt i vilken risk det skulle innebära och han kunde inte heller förklara det för mig.maah skrev:
kanske en lösning?
B Blommalla skrev:Vi ska byta gamla elektro skandia enfas radiatorer. 2010 gjordes elen om och man har nu 6 element fördelade på 3 faser, jämnt och fint. Nu ska vi byta till gnosjö oljefyllda och de kommer med en vanlig stickpropp. Nu säger elektrikern att det krävs allpolig brytare om vi kopplar den i existerande dosa. Antar att tidigare så räckte det kopplingsstycke som går in i elementet som en riktig frånkoppling lika med att ”dra ur sladden”.
Synpunkter?
Jag tror (som gammal produktchef på automation) att tillverkarens CE märkning inte gäller men även som du säger att garantin går bort om det kan anses att man gjort betydande ändring i produkten…L Liss-1 skrev:
Då återstår bara alternativet att installera ett vägguttag och använda stickproppen.B Blommalla skrev:
Jag hade dock fortfarande gjort som jag skrev i mitt första inlägg
Moderator
· Stockholm
· 58 014 inlägg
En rätt dum fråga: Är det verkligen klarlagt att radiatorerna som satt där är för 230V?
Det är rätt ovanligt att man har 230V radiatorer i en sådan installation.
Det är rätt ovanligt att man har 230V radiatorer i en sådan installation.
Ja det är säkrat med 3 grupper. Elektrikern har mätt för säkerhets skull och det som går in i dosan är fas, nolla o jord. De gamla är märkta 230V på skylten.H hempularen skrev:
Jag har fortfarande inte förstått varför man måste ha en allpolig brytare, vad är argumentet?B Blommalla skrev: