Hej,
Är det någon som har koll på vilka rumstermostater som fungerat med denna panna? Det är 4 kablar som ska kopplas in enligt kopplingsshemat. Frågade värmebaronen av vad som passade, och om den är kompatibel med OpenTherm. Dom fattade inte alls vad jag pratade om.
Går det att få en Netatmo eller Nest termostat att fungera? Vi få få till en trådlös styrning samt möjlighet att kunna justera via app eller Google home.
Är det någon som har koll på vilka rumstermostater som fungerat med denna panna? Det är 4 kablar som ska kopplas in enligt kopplingsshemat. Frågade värmebaronen av vad som passade, och om den är kompatibel med OpenTherm. Dom fattade inte alls vad jag pratade om.
Går det att få en Netatmo eller Nest termostat att fungera? Vi få få till en trådlös styrning samt möjlighet att kunna justera via app eller Google home.
Jag har denna från Netatmo till min MP4, funkar utan problem trådlöst och var enkel att koppla in. Var prisvärd och kostade runt 1600kr när jag köpte den.
https://www.netatmo.com/sv-se/energy/thermostat
Nu var det några år sen jag installerade den men har för mig att man bara tog bort en bygling i pannan, borde vara rödmarketat på bilden nedan.
https://www.netatmo.com/sv-se/energy/thermostat
Nu var det några år sen jag installerade den men har för mig att man bara tog bort en bygling i pannan, borde vara rödmarketat på bilden nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sökte på nätet efter ”Rumsenhet art.nr. 2964” och fick träff på bla följande
https://www.vvsbutiken.nu/product.html/rumsenhet-till-varmebaronen-mp4/6
https://www.vvsbutiken.nu/dokument/210228_- rumgivare datablad.pdf
https://varmebaronen.se/content/uploads/22/07/prislista2022juli220512.pdf
https://www.vvsbutiken.nu/product.html/rumsenhet-till-varmebaronen-mp4/6
https://www.vvsbutiken.nu/dokument/210228_- rumgivare datablad.pdf
https://varmebaronen.se/content/uploads/22/07/prislista2022juli220512.pdf
SSSS skrev:
Jag har denna från Netatmo till min MP4, funkar utan problem trådlöst och var enkel att koppla in. Var prisvärd och kostade runt 1600kr när jag köpte den.
[länk]
Nu var det några år sen jag installerade den men har för mig att man bara tog bort en bygling i pannan, borde vara rödmarketat på bilden nedan.
[bild]
Intressant. Så du använder bara byglingen för alternatemp och inte ernostat ingången. Är det en inställning i mjukvaran som gör detta till en on/off funktion istället för att bara sänka värmen?
Jag har inte G2 så plintarna ser lite olika ut på min panna men jag kollade precis min manual och jag använder mig av ”extern blockering” dvs pannan blockas när Netatmo termostaten kommer upp till inställt värde.Iiikgt skrev:
Termostaten har ett relä som ska sitta vid pannan vilken har 4st kablar, 2st till plintarna för extern blockering och 2st för elförsörjning (230v/nolla). Relät (ansluta via Wi-Fi) får plats under pannans kåpa uppe vid expansionskärlet så det går att gömma det helt. Se bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
SSSS skrev:
Jag har inte G2 så plintarna ser lite olika ut på min panna men jag kollade precis min manual och jag använder mig av ”extern blockering” dvs pannan blockas när Netatmo termostaten kommer upp till inställt värde.
Termostaten har ett relä som ska sitta vid pannan vilken har 4st kablar, 2st till plintarna för extern blockering och 2st för elförsörjning (230v/nolla). Relät (ansluta via Wi-Fi) får plats under pannans kåpa uppe vid expansionskärlet så det går att gömma det helt. Se bild.
[bild]
Tack hörni det här har jag längtat efter! Har också den äldre mp4:an. Så en sladd in på klämma 1 och en på klämma 3, se bild nedan?Jag som inte är elare: exakt var kopplade du in elförsörjningen 230v/nolla?SSSS skrev:
Jag har inte G2 så plintarna ser lite olika ut på min panna men jag kollade precis min manual och jag använder mig av ”extern blockering” dvs pannan blockas när Netatmo termostaten kommer upp till inställt värde.
Termostaten har ett relä som ska sitta vid pannan vilken har 4st kablar, 2st till plintarna för extern blockering och 2st för elförsörjning (230v/nolla). Relät (ansluta via Wi-Fi) får plats under pannans kåpa uppe vid expansionskärlet så det går att gömma det helt. Se bild.
[bild]
Det slutade med att jag skippade termostat och använder funktionen för temperatursänkning istället. Satte det ett potentialfritt relä som jag styr med Home Assistant. Är sån jäkla tröghet i golvvärmen så jag kör på justering av slingorna i kombination med UTK styrning. Liten stuga med tre slingor. Du borde dock kunna skippa utgivaren/UTK och använda samma plintar i kombination med en termostat.G Gunnersviken skrev:
Ringde värmebaronen och frågade om hur deras termostat funkade och om den använder något specifikt protokoll for kommunikation med termostaten. Dom fattade nada vad jag snackade om och hävdade så klart att bara deras termostat funkade.
Försöker få till en WIFI-fjärrstyrning så pannan kan agera frostskydd om luftvärmepumpen i stugan skulle stanna. Har noterat att jag kan styra med extern blockering men då verkar enligt manualen cirkulationspumpen gå kontinuerligt. Finns det något sätt att undvika det som jag inte kunnat läsa mig till?Iiikgt skrev:
Det slutade med att jag skippade termostat och använder funktionen för temperatursänkning istället. Satte det ett potentialfritt relä som jag styr med Home Assistant. Är sån jäkla tröghet i golvvärmen så jag kör på justering av slingorna i kombination med UTK styrning. Liten stuga med tre slingor. Du borde dock kunna skippa utgivaren/UTK och använda samma plintar i kombination med en termostat.
Ringde värmebaronen och frågade om hur deras termostat funkade och om den använder något specifikt protokoll for kommunikation med termostaten. Dom fattade nada vad jag snackade om och hävdade så klart att bara deras termostat funkade.
Om du använder temperatursänkning med UTK så verkar visserligen pumpen fås att stanna vid inställd lägre utetemperatur än 15 grader som jag tycker blir för högt som frostskydd. Så med en alternativtemperatur kan jag då sänka det men att styra på UTK blir inte bra när luftvärmepumpen håller ca 10 grader inne oavsett utetemperatur. Ska jag strunta i UTK så hamnar jag på fast panntemperatur vad jag läser och då är jag tillbaka i att cirkulationspumpen kör kontinuerligt. Finns det någon väg runt min problematik?
Jag vill ha med trådkoppling men med möjlighet till lägre temp än 15 grader , någon som vet vilken termostat som kan användas mot de fyra trådarna från pannan , dvs bara byta termostat till liknande som går ner till 5-10 grader istället för 15 ?Iiikgt skrev:
Hej,
Är det någon som har koll på vilka rumstermostater som fungerat med denna panna? Det är 4 kablar som ska kopplas in enligt kopplingsshemat. Frågade värmebaronen av vad som passade, och om den är kompatibel med OpenTherm. Dom fattade inte alls vad jag pratade om.
Går det att få en Netatmo eller Nest termostat att fungera? Vi få få till en trådlös styrning samt möjlighet att kunna justera via app eller Google home.
Hej! Kan du berätta vilket relä du valt och hur du kopplat in det, gärna med bilder?Iiikgt skrev:
Det slutade med att jag skippade termostat och använder funktionen för temperatursänkning istället. Satte det ett potentialfritt relä som jag styr med Home Assistant. Är sån jäkla tröghet i golvvärmen så jag kör på justering av slingorna i kombination med UTK styrning. Liten stuga med tre slingor. Du borde dock kunna skippa utgivaren/UTK och använda samma plintar i kombination med en termostat.
Ringde värmebaronen och frågade om hur deras termostat funkade och om den använder något specifikt protokoll for kommunikation med termostaten. Dom fattade nada vad jag snackade om och hävdade så klart att bara deras termostat funkade.
Tack!
Klicka här för att svara
