Hej,

Är det någon som har koll på vilka rumstermostater som fungerat med denna panna? Det är 4 kablar som ska kopplas in enligt kopplingsshemat. Frågade värmebaronen av vad som passade, och om den är kompatibel med OpenTherm. Dom fattade inte alls vad jag pratade om.

Går det att få en Netatmo eller Nest termostat att fungera? Vi få få till en trådlös styrning samt möjlighet att kunna justera via app eller Google home.
 
SSSS
Jag har denna från Netatmo till min MP4, funkar utan problem trådlöst och var enkel att koppla in. Var prisvärd och kostade runt 1600kr när jag köpte den.

https://www.netatmo.com/sv-se/energy/thermostat

Nu var det några år sen jag installerade den men har för mig att man bara tog bort en bygling i pannan, borde vara rödmarketat på bilden nedan.

Elektrisk installationsschema för uppvärmningssystem med rödmarkerad bygling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Demmpa Demmpa skrev:
Sökte på nätet efter ”Rumsenhet art.nr. 2964” och fick träff på bla följande
[länk]
[länk] rumgivare datablad.pdf

[länk]
Nu sökte jag trådlöst och möjlighet att fjärrstyra
 
SSSS SSSS skrev:
Jag har denna från Netatmo till min MP4, funkar utan problem trådlöst och var enkel att koppla in. Var prisvärd och kostade runt 1600kr när jag köpte den.

[länk]

Nu var det några år sen jag installerade den men har för mig att man bara tog bort en bygling i pannan, borde vara rödmarketat på bilden nedan.

[bild]

Intressant. Så du använder bara byglingen för alternatemp och inte ernostat ingången. Är det en inställning i mjukvaran som gör detta till en on/off funktion istället för att bara sänka värmen?
 
SSSS
Iiikgt Iiikgt skrev:
Intressant. Så du använder bara byglingen för alternatemp och inte ernostat ingången. Är det en inställning i mjukvaran som gör detta till en on/off funktion istället för att bara sänka värmen?
Jag har inte G2 så plintarna ser lite olika ut på min panna men jag kollade precis min manual och jag använder mig av ”extern blockering” dvs pannan blockas när Netatmo termostaten kommer upp till inställt värde.

Termostaten har ett relä som ska sitta vid pannan vilken har 4st kablar, 2st till plintarna för extern blockering och 2st för elförsörjning (230v/nolla). Relät (ansluta via Wi-Fi) får plats under pannans kåpa uppe vid expansionskärlet så det går att gömma det helt. Se bild.

Hand som håller en termostat bredvid en pannas expansionskärl med kablar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
SSSS SSSS skrev:
Jag har inte G2 så plintarna ser lite olika ut på min panna men jag kollade precis min manual och jag använder mig av ”extern blockering” dvs pannan blockas när Netatmo termostaten kommer upp till inställt värde.

Termostaten har ett relä som ska sitta vid pannan vilken har 4st kablar, 2st till plintarna för extern blockering och 2st för elförsörjning (230v/nolla). Relät (ansluta via Wi-Fi) får plats under pannans kåpa uppe vid expansionskärlet så det går att gömma det helt. Se bild.

[bild]
SSSS SSSS skrev:
Jag har inte G2 så plintarna ser lite olika ut på min panna men jag kollade precis min manual och jag använder mig av ”extern blockering” dvs pannan blockas när Netatmo termostaten kommer upp till inställt värde.

Termostaten har ett relä som ska sitta vid pannan vilken har 4st kablar, 2st till plintarna för extern blockering och 2st för elförsörjning (230v/nolla). Relät (ansluta via Wi-Fi) får plats under pannans kåpa uppe vid expansionskärlet så det går att gömma det helt. Se bild.

[bild]
Tack hörni det här har jag längtat efter! Har också den äldre mp4:an. Så en sladd in på klämma 1 och en på klämma 3, se bild nedan?Jag som inte är elare: exakt var kopplade du in elförsörjningen 230v/nolla?
 
  • Elektriskt kopplingsschema och instruktioner för anslutning av rumstermostat och tillbehör till en panna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Iiikgt Iiikgt skrev:
Intressant. Så du använder bara byglingen för alternatemp och inte ernostat ingången. Är det en inställning i mjukvaran som gör detta till en on/off funktion istället för att bara sänka värmen?
Hej, jag sitter med samma fråga som du, har du hittat en bra lösning?
 
G Gunnersviken skrev:
Hej, jag sitter med samma fråga som du, har du hittat en bra lösning?
Det slutade med att jag skippade termostat och använder funktionen för temperatursänkning istället. Satte det ett potentialfritt relä som jag styr med Home Assistant. Är sån jäkla tröghet i golvvärmen så jag kör på justering av slingorna i kombination med UTK styrning. Liten stuga med tre slingor. Du borde dock kunna skippa utgivaren/UTK och använda samma plintar i kombination med en termostat.

Ringde värmebaronen och frågade om hur deras termostat funkade och om den använder något specifikt protokoll for kommunikation med termostaten. Dom fattade nada vad jag snackade om och hävdade så klart att bara deras termostat funkade.
 
  • Gilla
tomasbj
  • Laddar…
Iiikgt Iiikgt skrev:
Det slutade med att jag skippade termostat och använder funktionen för temperatursänkning istället. Satte det ett potentialfritt relä som jag styr med Home Assistant. Är sån jäkla tröghet i golvvärmen så jag kör på justering av slingorna i kombination med UTK styrning. Liten stuga med tre slingor. Du borde dock kunna skippa utgivaren/UTK och använda samma plintar i kombination med en termostat.

Ringde värmebaronen och frågade om hur deras termostat funkade och om den använder något specifikt protokoll for kommunikation med termostaten. Dom fattade nada vad jag snackade om och hävdade så klart att bara deras termostat funkade.
Försöker få till en WIFI-fjärrstyrning så pannan kan agera frostskydd om luftvärmepumpen i stugan skulle stanna. Har noterat att jag kan styra med extern blockering men då verkar enligt manualen cirkulationspumpen gå kontinuerligt. Finns det något sätt att undvika det som jag inte kunnat läsa mig till?

Om du använder temperatursänkning med UTK så verkar visserligen pumpen fås att stanna vid inställd lägre utetemperatur än 15 grader som jag tycker blir för högt som frostskydd. Så med en alternativtemperatur kan jag då sänka det men att styra på UTK blir inte bra när luftvärmepumpen håller ca 10 grader inne oavsett utetemperatur. Ska jag strunta i UTK så hamnar jag på fast panntemperatur vad jag läser och då är jag tillbaka i att cirkulationspumpen kör kontinuerligt. Finns det någon väg runt min problematik?
 
Iiikgt Iiikgt skrev:
Hej,

Är det någon som har koll på vilka rumstermostater som fungerat med denna panna? Det är 4 kablar som ska kopplas in enligt kopplingsshemat. Frågade värmebaronen av vad som passade, och om den är kompatibel med OpenTherm. Dom fattade inte alls vad jag pratade om.

Går det att få en Netatmo eller Nest termostat att fungera? Vi få få till en trådlös styrning samt möjlighet att kunna justera via app eller Google home.
Jag vill ha med trådkoppling men med möjlighet till lägre temp än 15 grader , någon som vet vilken termostat som kan användas mot de fyra trådarna från pannan , dvs bara byta termostat till liknande som går ner till 5-10 grader istället för 15 ?
 
  • Gilla
Pexen
  • Laddar…
Iiikgt Iiikgt skrev:
Det slutade med att jag skippade termostat och använder funktionen för temperatursänkning istället. Satte det ett potentialfritt relä som jag styr med Home Assistant. Är sån jäkla tröghet i golvvärmen så jag kör på justering av slingorna i kombination med UTK styrning. Liten stuga med tre slingor. Du borde dock kunna skippa utgivaren/UTK och använda samma plintar i kombination med en termostat.

Ringde värmebaronen och frågade om hur deras termostat funkade och om den använder något specifikt protokoll for kommunikation med termostaten. Dom fattade nada vad jag snackade om och hävdade så klart att bara deras termostat funkade.
Hej! Kan du berätta vilket relä du valt och hur du kopplat in det, gärna med bilder?
Tack!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.