Min första tråd här så rätta mig gärna om något blir knasigt.

Jag har en Contura 810 braskamin som jag tillfälligt behöver flytta. Kaminen har ett rör draget för friskluft utifrån, vilket jag tror är otillräckligt isolerat, med mögel runt röret som följd. För att komma åt röret och den mögelangripna väggen behöver kaminen flyttas. Om jag förstått det rätt är skorstenen av typ premodul. Skorstenen går rakt upp genom innertak, vind, yttertak. Vad jag kan se är inte skorstenen fastskruvad i kaminen. Börjar man bara uppifrån och lyfter helt sonika bort skorstenen? Finns det packningar tätningar man måste hålla koll på? Kommer det bli tätt igen när man sätter tillbaka allt eller bör man göra en ny täthetskontroll?

Någon med erfarenhet?

• Braskaminens friskluftsrör intill en vit vägg, möjlig mögelpåverkan synlig. Röret måste åtkommas för inspektion och eventuell åtgärd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av hörn i rum med del av en kamin och skugga på väggen.
    Skapa konto
  • Braskamin med svart skorstensrör går genom taket i rum med mönstrad tapet, synlig mögelangripen vägg.
    Skapa konto
  • Svart skorsten på taket, omgiven av mossa och barr på ett vått, korrugerat tak. Skorstenens ovandel har ett lock.
    Skapa konto
A Användarnamn är upptaget skrev:
Min första tråd här så rätta mig gärna om något blir knasigt.

Jag har en Contura 810 braskamin som jag tillfälligt behöver flytta. Kaminen har ett rör draget för friskluft utifrån, vilket jag tror är otillräckligt isolerat, med mögel runt röret som följd. För att komma åt röret och den mögelangripna väggen behöver kaminen flyttas. Om jag förstått det rätt är skorstenen av typ premodul. Skorstenen går rakt upp genom innertak, vind, yttertak. Vad jag kan se är inte skorstenen fastskruvad i kaminen. Börjar man bara uppifrån och lyfter helt sonika bort skorstenen? Finns det packningar tätningar man måste hålla koll på? Kommer det bli tätt igen när man sätter tillbaka allt eller bör man göra en ny täthetskontroll?

Någon med erfarenhet?
Runt skarvarna är det tätat med pannkitt. De kommer att lossna när du demonterar. Så vid montering så lägger du på en ny sträng. Ha gärna en kompis med.

Skorstenen/röret står med säkerhet rakt på med hela tyngden på kaminen. För att kunna lyfta bort kaminen, så måste skorstenen lyftas ca 3 cm och för att den ska hänga kvar/lyftas så ankras den upp med stora rörklammer. Klammern eller två kläms på röret och stöttas upp med någon form av regelverk. Sådana här metallklammer kan avändas.
https://www.google.com/search?q=rör...bL-n7z4onT_R0Vlnbzze4jKpkyzXcxUg:177541735457

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.