Min första tråd här så rätta mig gärna om något blir knasigt.
Jag har en Contura 810 braskamin som jag tillfälligt behöver flytta. Kaminen har ett rör draget för friskluft utifrån, vilket jag tror är otillräckligt isolerat, med mögel runt röret som följd. För att komma åt röret och den mögelangripna väggen behöver kaminen flyttas. Om jag förstått det rätt är skorstenen av typ premodul. Skorstenen går rakt upp genom innertak, vind, yttertak. Vad jag kan se är inte skorstenen fastskruvad i kaminen. Börjar man bara uppifrån och lyfter helt sonika bort skorstenen? Finns det packningar tätningar man måste hålla koll på? Kommer det bli tätt igen när man sätter tillbaka allt eller bör man göra en ny täthetskontroll?
Någon med erfarenhet?
Jag har en Contura 810 braskamin som jag tillfälligt behöver flytta. Kaminen har ett rör draget för friskluft utifrån, vilket jag tror är otillräckligt isolerat, med mögel runt röret som följd. För att komma åt röret och den mögelangripna väggen behöver kaminen flyttas. Om jag förstått det rätt är skorstenen av typ premodul. Skorstenen går rakt upp genom innertak, vind, yttertak. Vad jag kan se är inte skorstenen fastskruvad i kaminen. Börjar man bara uppifrån och lyfter helt sonika bort skorstenen? Finns det packningar tätningar man måste hålla koll på? Kommer det bli tätt igen när man sätter tillbaka allt eller bör man göra en ny täthetskontroll?
Någon med erfarenhet?
Runt skarvarna är det tätat med pannkitt. De kommer att lossna när du demonterar. Så vid montering så lägger du på en ny sträng. Ha gärna en kompis med.A Användarnamn är upptaget skrev:Min första tråd här så rätta mig gärna om något blir knasigt.
Någon med erfarenhet?
Skorstenen/röret står med säkerhet rakt på med hela tyngden på kaminen. För att kunna lyfta bort kaminen, så måste skorstenen lyftas ca 3 cm och för att den ska hänga kvar/lyftas så ankras den upp med stora rörklammer. Klammern eller två kläms på röret och stöttas upp med någon form av regelverk. Sådana här metallklammer kan avändas.
https://www.google.com/search?q=rör...bL-n7z4onT_R0Vlnbzze4jKpkyzXcxUg:177541735457
https://www.google.com/search?q=rör...bL-n7z4onT_R0Vlnbzze4jKpkyzXcxUg:177541735457
Klicka här för att svara