Min varmvattenberedare står nästan på max.
När jag mäter temperaturen vid kranarna får jag knappt 50 grader.
Låter det rinna 1 minut innan.
Mätt med enkel digital termometer.
Även mätt på det varma röret under beredaren, får ungefär samma värde.
Kranen under beredaren (Metro) märkt med V/K, står på max V.
Gör jag rätt?
Är beredaren dålig?
När jag mäter temperaturen vid kranarna får jag knappt 50 grader.
Låter det rinna 1 minut innan.
Mätt med enkel digital termometer.
Även mätt på det varma röret under beredaren, får ungefär samma värde.
Kranen under beredaren (Metro) märkt med V/K, står på max V.
Gör jag rätt?
Är beredaren dålig?
Säkert, men det är svårt att mäta oberoende.K krambriw skrev:
Men om man ställer termostaten på max ( och den slår på strömmen) och fortfarande bara får 50 grader i kranen när den slår ifrån så tyder det på att det finns en blandningsventil som blandar in kallvatten.
Absolut, håller med. Kanske man med ir-termometer skulle kunna mäta direkt på utgående rör vid anslutningen till beredaren. Även då kanske inte räkna med att nå 60 grader men ändå få en bättre uppfattning om det kan vara tillräckligt högt inne i tanken (m.a.p. legionella)
Legionella är ingen större risk om du har 50 grader i tanken, dom dör på några timmar.C cahi skrev:
Men höj termostaten till 55 så dör dom på några minuter.
Nu är det ju bara risk när du duschar och andas in mikroskopiska vattendroppar från spraymunstycken.
Ser man till att ha riktiga vattendroppar är risken så låg att den inte finns.
Nu står ju termostaten på 60 redan. Högst troligt sitter det en blandningsventil som gör att vattnet i kranen inte blir varmare än 50 oavsett vad termostaten står på.D Dilato skrev:Legionella är ingen större risk om du har 50 grader i tanken, dom dör på några timmar.
Men höj termostaten till 55 så dör dom på några minuter.
Nu är det ju bara risk när du duschar och andas in mikroskopiska vattendroppar från spraymunstycken.
Ser man till att ha riktiga vattendroppar är risken så låg att den inte finns.
Lite fakta
Riskgrupper
Personer med nedsatt immunförsvar, exempelvis hiv-patienter eller personer med kroniska lungsjukdomar.Äldre personer och rökare.
En normalt frisk person som andas in legionellabakterier blir i de allra flesta fall inte allvarligt sjuk i legionärssjuka.
Faktum är att många människor exponeras för bakterien utan att ens märka det, eller så får de bara en mycket lindrig, influensaliknande reaktion.
Om en i övrigt frisk person ändå utvecklar symtom, handlar det oftast om den mildare varianten:
Pontiacfeber (Den milda formen).
Symtom: Feber, huvudvärk, muskelvärk och torrhosta.
Förlopp:
Sjukdomen påminner om en vanlig influensa.
Behandling: Den går över av sig själv inom 2 till 5 dagar och kräver ingen antibiotika.
Fara:
Den leder inte till lunginflammation.
Även om risken är mycket låg för friska personer, kan mängden bakterier spela roll.
Om en person andas in en extremt hög koncentration av bakterier (till exempel via ett trasigt kyltorn eller ett bubbelpoolsystem som inte skötts om alls), kan även en frisk person drabbas av den allvarliga lunginflammationen (legionärssjuka).
Även ålder är en stor faktor – risken ökar markant efter att man har fyllt 50 år, även om man i övrigt känner sig kärnfrisk.
Riskgrupper
Personer med nedsatt immunförsvar, exempelvis hiv-patienter eller personer med kroniska lungsjukdomar.Äldre personer och rökare.
En normalt frisk person som andas in legionellabakterier blir i de allra flesta fall inte allvarligt sjuk i legionärssjuka.
Faktum är att många människor exponeras för bakterien utan att ens märka det, eller så får de bara en mycket lindrig, influensaliknande reaktion.
Om en i övrigt frisk person ändå utvecklar symtom, handlar det oftast om den mildare varianten:
Pontiacfeber (Den milda formen).
Symtom: Feber, huvudvärk, muskelvärk och torrhosta.
Förlopp:
Sjukdomen påminner om en vanlig influensa.
Behandling: Den går över av sig själv inom 2 till 5 dagar och kräver ingen antibiotika.
Fara:
Den leder inte till lunginflammation.
Även om risken är mycket låg för friska personer, kan mängden bakterier spela roll.
Om en person andas in en extremt hög koncentration av bakterier (till exempel via ett trasigt kyltorn eller ett bubbelpoolsystem som inte skötts om alls), kan även en frisk person drabbas av den allvarliga lunginflammationen (legionärssjuka).
Även ålder är en stor faktor – risken ökar markant efter att man har fyllt 50 år, även om man i övrigt känner sig kärnfrisk.
55 C ut till tappstället är en norm för att inte bränna sig och är en temp där det går att diska en stekpanna.C cahi skrev:
Ställ upp tempen på termostaten 2 streck.
Under beredaren så är det en termostat ( märkt med + och - eller symbolen öka/minska ), den reglerar tempen ut till tappställe.
I bland står den lite snålt inställd från början, så max temp inte går att höja.
Trimma den. Du ska ställa upp den till max, lossa skruven, dra ut vredet och vrida det i himlen mot minus ca hälften, sätt tillbaka vredet. Nu kan du vrida mer mot max och tempen kommer att öka ut.
För att kolla tempen, öppna en VV-kran, håll översidan av den under och precis när det är på gränsen till att brännas, är det ca 55 C.
PS Det händer inget eller sprutar vatten när vredet lossas.
Klicka här för att svara