Hej, söker lite information om denna vedpanna som är kopplat på vatten radiatorerna i huset vi köpte i våras.

Huset är byggt någon gång på 1900 -talet

All info uppskattas

Tack

• Närbild av en äldre HP värmeledningspanna med modellskylt och en temperaturmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal vedpanna med reglage och mätare, placerad på ett klinkergolv med en röd hink och flaskor ovanpå.
    Skapa konto
Välkommen till Byggahus!
Vad behöver du veta som inte står på märkplåten?

• Gilla
roke
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Välkommen till Byggahus!
Vad behöver du veta som inte står på märkplåten?
Tack!

Mer om hur den fungerar.
Det finns elpatroner till den med som är koplade till en termostat.

Har du ackumulatortank?

• Gilla
roke och 1 till
  • Laddar…
H Hungersmurfen skrev:
Tack!

Mer om hur den fungerar.
Det finns elpatroner till den med som är koplade till en termostat.
Börja med nån mindre brasa så du lär dig hur mycke ve du kan stoppa i innan de kokar. Du ser tempen på termometern om den funkar. En lagom glipa primärluft i den nedre luckan. Den blanka rosettventilen på översta lucka öppen 2-4 varv för sekundärluft. Brinner de allt för hårt så lugnas draget med spjället med den runda knoppen bredvid sotluckan. Dock får de inte strypas för hårt. Kolla röken från skorsten. Man kan behöva kolla vattennivån i systemet. Finns i visare för det på tempmätaren. Fyll vid behov. Håll panna ren från sot och aska för enkel och ekonomisk skötsel. Börjar panna koka vrid schunten på max och om de behövs så spola varmvatten i vasken så kyler du panna skonsamt.

• Gilla
roke
  • Laddar…
Har du mer bilder på systemet?
Är systemet öppet eller slutet?

• Gilla
Skogochmark
  • Laddar…
Tack för alla svar hittills!
Ska läsa igenom dom sen ikväll när jag hinner.
Kommer med mera bilder ikväll

Som andra skriver. Har du ackumulatortank till. Vilket jag inte tror. Men om du har så underlättas eldningen och risken för överkokning är mindre. Lägg inte in för mycket åt gången innan du har kläm på hur mycket det går åt. Annars är rejäla brasor att föredra istället för att kasta in en pinne då och då. Du bör någonstans ha en shunt för att släppa in värme till elementen, ha koll så den är öppen innan du eldar.

God kväll!
Här kommer lite flera bilder på systemet

• Rörsystem i tegelvägg med plastkopplingar och metallrör, kablar synliga, förmodligen relaterat till ett byggprojekt eller renovering.
    Skapa konto
  • Ett gammalt och slitet rörsystem i en trång utrymme med avskalad isolering och diverse rördragningar synliga.
    Skapa konto
  • Element med rörsystem mot en vit vägg och intilliggande gardin.
    Skapa konto
  • Vägghängd varmvattenberedare med röranslutningar och en tryckmätare ovanpå i ett rum med vitmålade väggar och några krukväxter.
    Skapa konto
B Belastar skrev:
Börja med nån mindre brasa så du lär dig hur mycke ve du kan stoppa i innan de kokar. Du ser tempen på termometern om den funkar. En lagom glipa primärluft i den nedre luckan. Den blanka rosettventilen på översta lucka öppen 2-4 varv för sekundärluft. Brinner de allt för hårt så lugnas draget med spjället med den runda knoppen bredvid sotluckan. Dock får de inte strypas för hårt. Kolla röken från skorsten. Man kan behöva kolla vattennivån i systemet. Finns i visare för det på tempmätaren. Fyll vid behov. Håll panna ren från sot och aska för enkel och ekonomisk skötsel. Börjar panna koka vrid schunten på max och om de behövs så spola varmvatten i vasken så kyler du panna skonsamt.
Vart kan påfyllning sitta? Jag kan inte se något uppenbart
Vilken schunt pratar du om?

H Hungersmurfen skrev:
Vart kan påfyllning sitta? Jag kan inte se något uppenbart
Vilken schunt pratar du om?
Schunten sitter på panna. Den runda ratten. Kan hända den har fastnat.

B Belastar skrev:
Och påfyllningen borde sitta i närheten av panna. Kan sitta i nån skrubb eller nått skåp.

• Gilla
Hungersmurfen
  • Laddar…
B Belastar skrev:
Ja jag såg den efter jag skrev och verkar som den har fastnat. Något tips på att få den lös?

H Hungersmurfen skrev:
Ja jag såg den efter jag skrev och verkar som den har fastnat. Något tips på att få den lös?
Man brukar få plocka isär dem. Själva ventilen sitter troligen på baksidan av panna. Å där e de nog trångt.

B Belastar skrev:
Man brukar få plocka isär dem. Själva ventilen sitter troligen på baksidan av panna. Å där e de nog trångt.
Åh härligt!
Tack för infon :)

• Gilla
Belastar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.