K
kazagger: Hej! Hade likadant för något år sedan och fick det inte tätt med svets. Byt, det finns begagnade element på Blocket och säkert nya att köpa i affären... Har det blivit hål är det sannolikt rost från insidan och isåfall bara lacken på elementet som håller ihop det :-) (VVS-kunniga får väl rätta mig men jag sågade upp det gamla elementet och det var bara "kex" runt läckaget...)
1 svar · 2,2k läst
Faxen
Faxen: Hej Kilroy! Har du kollat på Skånebeslag?¨Jag hittade snarlika men med fel mått. Kan ju gå att kapa till. http://www.skanebeslag.se/katalog.php?kat=3611&fam=1783 http://www.skanebeslag.se/
5 svar · 5,1k läst
P
Anonymiserad 48587: [citat] Tar du inte i lite nu? De där felskrivningarna är väl inte så mycket att bråka om. Man fattar ju vad de egentligen menar. Artiklarna är ju inte några formelsamlingar i matematik direkt, där ett felplacerat tecken kan vara helt avgörande för slutresultatet. Ska man hålla på med sådana petitesser så kan man också ifrågasätta om man får använda sig av termen
4 svar · 1,3k läst
N
NiclasR: [citat] Ja det var ju ingen dum ide, har inte tänkt så tidigare. Hur tjocka är rören man lägger för vattenvärmen? Lägger man elgolvärmeslingan och vattenvärmeslingan tillsammans i samma skikt eller man måste flytspackla ner de i olika skikt?
2 svar · 1,2k läst
L
Linnex: Beror hur väl du har isolerat och var i landet. Ett 800 w bör du klara av att hålla inomhustemperatur även när det blir riktigt kallt.
8 svar · 1,3k läst
A
A_WASTE: Självklart ska du lägga golvvärme även på ovanvåningen, finns ingen anledning att sätta fula element under fönstret. Värmen måste du ju ändå ha även om det inte behövs lika hög effekt som nere. Göm värmen i golvet kommer inte att ångra dig. Jag satte in både uppe och nere, och det blev jättebra. Letar du bra priser sök på Wermgo.
3 svar · 1,3k läst
Hammarskallen
Hammarskallen: [citat] För tillfället sitter givaren i panna, sladden räckte inte längre.....ta bort keramiken? Har bytt den tidigare och det var ett jäkla jobb, det gör jag inte om :-)
15 svar · 8,5k läst
M
Missionären: Någon som har koll på vilken luftvärmepump så är bäst på kylfunktionen??
0 svar · 1,2k läst
S
Stol: Skarvat och klart, men dessa kopplingar och verktyg har ju förståss ingen privatperson! Men med alla grejer och verktyg är det inget problem. Tack ännu en gång /S
4 svar · 1,4k läst
F
Fjallman: Ebeco lämnar 10-års garanti på värmegolvet.
3 svar · 10,5k läst
P
Pellking: Skorsten . 100 kan vara lite lite och 150 är för stort . 120-125 mm i diameter är lämpligt . Utrustning med rökgasfläkt klarar upp till 25 kW med 80 mm sedan skall man gå upp till minst 100 mm.
4 svar · 1,6k läst
2
2an: Lukten el problerm med kondens i skorsten är nog inte största problemet utan det är nog att hålla kondensorn fri från beläggningar, Jag har sett en som tagit fram en model som va klar för tillverkning som va självrengörande o trodde kosta 10-15000:- inkl installation.. Sen så beror det även på vilken returtemp/temp på vattnet hur effektiv den blir, Med golvvärme o en stor kondensor
11 svar · 4,2k läst
L
Liber: Ett prisvärd val kan också vara en Orlan panna. Gå på www.polimex.se.
17 svar · 4,3k läst
G
gaia: [citat] Beror på hur mycket värme ni behöver . Är huset bra isolerat? gaia
1 svar · 1,6k läst
gadeberg
gadeberg: Det tar ju inte upp det vattnet som expanderar utan mer trycket som ökar det tar upp. Kallsidan är rätt ställe att ha det på. Jag upplever att ett rätt installerat tryckkärl fungerar bra med vedeldning
14 svar · 2,7k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: http://www.termoventiler.se/upload/dokument_PDF/Skillnad_ThermomaticERA10-CBJ.pdf Skillnad_ThermomaticERA10-CBJ
3 svar · 2,9k läst
spocks_beard
spocks_beard: Vi testade vår kamininstallation, kom en kille från Rönninge/Salem, han tog 1500:-
2 svar · 5,0k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: 54,5 (c/c 60 cm) är ju annars normalt avstånd. Det är inte fuktigt då? Det kan ju göra att skivorna blir ledsna...
4 svar · 1,2k läst
M
MrKarlsson: Hej. Jag ger mig inte in i diskussionen om värmebesparing, men för min del blev det stor komfortskillnad i huset när jag installerade en takfläkt. Den drar med sig luften från alla radiatorer in i rummet på vintern och ger behaglig svalka på sommaren. Får snabbare upp tempen i rummen och behöver inte elda på så elementen glöder utan hittar snabbt en bra jämn temp. Bara ett tips.
51 svar · 30,4k läst
M
mrpeter: har kollat runt lite på olikapriser o pannor... hittat en mollepanna på 45 kw med sugande fläckt för ca 22000 tycker det låter vettigt... eller är det nån som har dåliga erfarenheterÅ?
9 svar · 1,5k läst
M
Matss: Det låter väldigt dumt att flytta upp pannrummet, varför inte byta kombipannan mot en vedpanna?? Du spar aldrig in elpannan på minskad elförbrukning jämfört med en beredare...
1 svar · 1,5k läst
W
wedge73: Anledningen är att materialen fungerar olika vid fuktbelastning.. Åsikterna går isär lite men problemet kan uppstå då träspån drar åt sig fukt/vatten men är ypperligt på att ge det ifrån sig... förutsatt att det finns god luftväxling och trämaterial/spån runtomkring det fuktskadade området som hjälper till genom att dra åt sig fukt och därigenom lättare avge den pga den
14 svar · 1,4k läst
lexus
lexus: Tack för svaret. Var dock inne på Rinkaby rör i Jönköping och de hade en koppling som passade. Art.nr 2860 och var precis det jag sökte.
2 svar · 5,1k läst
·
P
Pellking: Du behöver inte mura upp den . Skall du dock gå upp med ett oisolerat rör så skall det inte gå närmare än 500 mm från brännbart om inte särskilda åtgärder vidtas . Ett bättre aöternativ är att fortsätta upp med en isolerad modulskorsten , där har du oftast bara ett säkerhetsavstånd på 50 mm
1 svar · 1,1k läst
J
JOS81: Nej någon skruv har jag inte sett till, men jag ska genast skaffa en som passar! Tyckte väl att det verkade skumt det där! Tusen tack för info! Edit: Fixat! Sitter som berget nu!
2 svar · 3,9k läst
A
alexandraan: Hej! Jag har snart inrett klart min gillestuga och funderar på en mysig enkel och inte alltför dyr värmekälla. Har inget syfte med att värma hela kåken med detta men vill ha lite trevlig värme samt mys. Har kollat lite på denna som lämnar 1,5kw. http://www.camina.se/index.php?page=471745cf20507&link_id=4717672303074&lang_id=0 Bortkastade pengar?En riktig braskamin är inget alternativ
0 svar · 3,4k läst
mycke_nu
mycke_nu: 40 W/m2 är en ganska normal förbrukning så 600 W låter lagom. Tänk dock på att det kan ta lång tid att värma upp boden när den är utkyld och väggarna är kalla, så lite extra effekt är inte fel.
10 svar · 13,6k läst
SnickarNicke
SnickarNicke: Så här i efterhand kan jag meddela att det blev en Keddy och jag är mkt nöjd med den. Lyckades värma huset så effektivt (tack vare ny planlösning i huset) att jag minskade elkostnaden /år massor. Har ni möjlighet så kan jag varmt rekommendera detta. Installationen kostar lite men jag räknar hem det på endast 2 år sedan är det plus.
1 svar · 5,2k läst
Nol
Nol: Hej Jag har en CTC Electronic här i Holland för testa för värme i fritidhus i Sverige men jag är tala inte Svenska bra, jag tala Engelska. Jag har anslutning mer värmepump men ej ett CTC Min fråga är : sant måste jag ett rum termostat koppla ? Kopplingsplint B nummer 6 och 8 ? Och var kan jag såg de inställning från det effect ? 9 KW är leveransinställning. Är utomhusgivare en
0 svar · 1,8k läst
_ap_
_ap_: var något sådant som dom första BoRö pannorna var kopplade, med biltermostat och allt ;) en strypventil på bypassen är nog ett måste annars får nog vattnet problem att hitta rätt! Lycka till!
1 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.