1 379 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Fyllnad av ackumulatorsystem
Har just börjat fylla värmesystemet med vatten.
Får problem med att säkerhetsventilen löser i värmesystemet.
Ventilen löser vid 1,5 kg och vattentrycket från pumpen är 4,5 kg.
Kanske inte så konstigt
Men hur får jag i vatten i tillräcklig mängd?
Måste jag sänka pumptrycket till strax under 1,5 kg vid fyllningen.?
Avluftningarna spolar just nu bara vatten......... :eek: men det är inte fullt i systemet.
Är lite stressad i tanken just nu
Snälla lite input som bryter den nu låsta tankebanan
Får problem med att säkerhetsventilen löser i värmesystemet.
Ventilen löser vid 1,5 kg och vattentrycket från pumpen är 4,5 kg.
Kanske inte så konstigt
Men hur får jag i vatten i tillräcklig mängd?
Måste jag sänka pumptrycket till strax under 1,5 kg vid fyllningen.?
Avluftningarna spolar just nu bara vatten......... :eek: men det är inte fullt i systemet.
Är lite stressad i tanken just nu
Snälla lite input som bryter den nu låsta tankebanan
avluftaren hinner antagligen inte släppa ut så mycket luft i förhållande till vatten du trycker in där av stiger trycket i tanken. alt 1 fyll på långsamare. alt 2 kolla om det går att öppna någonanstans så att det kan komma ut luft på flera ställen. har du automat luftare?? kolla så den är öppen så luften kan komma ur tankarna
Har du slutet expkärl ? Då måste det luftas ut som magic skriver.
Ett öppet system borde klara påfyllning utan extra luftutsläpp, i vilket fall som helst har det inte med pumptrycket att göra, strypning av påfyllningskranen i kombination med öppning av avluft är det enda som behövs...
Men du skriver att det kommer vatten ut avluftare och säkvent. Så då borde tankarna vara fulla, Hur är det med värmeledningarna uppe i huset, de behöver ju även de luftas i alla högpunkter/radiatorer för att få in allt vatten....
Öppet kärl är ju enklast, bara att trycka in vatten tills det kommer ur skvallerröret, sedan springa och lufta radiatorerna och upprepa processen tills det kommer vatten ut alla avluftningspunkter,,
Ett öppet system borde klara påfyllning utan extra luftutsläpp, i vilket fall som helst har det inte med pumptrycket att göra, strypning av påfyllningskranen i kombination med öppning av avluft är det enda som behövs...
Men du skriver att det kommer vatten ut avluftare och säkvent. Så då borde tankarna vara fulla, Hur är det med värmeledningarna uppe i huset, de behöver ju även de luftas i alla högpunkter/radiatorer för att få in allt vatten....
Öppet kärl är ju enklast, bara att trycka in vatten tills det kommer ur skvallerröret, sedan springa och lufta radiatorerna och upprepa processen tills det kommer vatten ut alla avluftningspunkter,,
Vad har du för förtryck i expkärlet?
Kommer det bara vatten från den högsta punkten måste systemet vara fullt,
såg att du hade golvärme också, fyllde du slingorna innan du började fylla systemet?
Brukar finnas in och utlopp så att man med en trädgårds slang kan "förfylla" slingorna annars kan det komma mycke luft därifrån.
Kommer det bara vatten från den högsta punkten måste systemet vara fullt,
såg att du hade golvärme också, fyllde du slingorna innan du började fylla systemet?
Brukar finnas in och utlopp så att man med en trädgårds slang kan "förfylla" slingorna annars kan det komma mycke luft därifrån.
Tackar för svaren 
Har pysslat en del på en lösning och fortsatt fyllnaden av systemet.
Kan vara lösningen på spåret
Lite om hur jag gjort finns nu i byggdagboken:
http://www.krobykvarn.se/dagbok/2008/08okt.htm
Får se fram mot helgen om det funkar fullt ut
Har pysslat en del på en lösning och fortsatt fyllnaden av systemet.
Kan vara lösningen på spåret
Lite om hur jag gjort finns nu i byggdagboken:
http://www.krobykvarn.se/dagbok/2008/08okt.htm
Får se fram mot helgen om det funkar fullt ut
Måste väl avlägga en liten rapport 
Nu funkar värmen kanon. Har fått upp tankarna (3x750 lit) i 82 grader.
Kör ut ca. 26 grader i golvvärmesystemet och har 20 grader i inne temperatur
Det var inte så svårt att på egen hand bygga & driftsätta ett värmesystem

Nu funkar värmen kanon. Har fått upp tankarna (3x750 lit) i 82 grader.
Kör ut ca. 26 grader i golvvärmesystemet och har 20 grader i inne temperatur
Det var inte så svårt att på egen hand bygga & driftsätta ett värmesystem
Klicka här för att svara