2 294 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Förväntad livslängd på sektionsradiatorer?
Hej!
Centralvärme installerades i vårt fördömda hus 1930, alltså är radiatorerna snart 80 år gamla. Idag upptäckte jag att det droppar lite om ett - det har rostat igenom. Det andra i samma rum är utbytt till ett modernare av föregående ägare, förmodligen (tänker jag nu) för att det också rostade igenom.
Hur länge håller äldre gjutjärnsradiatorer?
Finns det något sätt att kontrollera skicket på övriga radiatorer?
Bör jag byta bara det som sprungit läck, eller bör jag byta samtliga (ytterligare 11 stycken)?

Centralvärme installerades i vårt fördömda hus 1930, alltså är radiatorerna snart 80 år gamla. Idag upptäckte jag att det droppar lite om ett - det har rostat igenom. Det andra i samma rum är utbytt till ett modernare av föregående ägare, förmodligen (tänker jag nu) för att det också rostade igenom.
Hur länge håller äldre gjutjärnsradiatorer?
Finns det något sätt att kontrollera skicket på övriga radiatorer?
Bör jag byta bara det som sprungit läck, eller bör jag byta samtliga (ytterligare 11 stycken)?
Hej ja fick också byta ett gammalt som läckte för ett par år sen köpte ett på rinkaby det såg identiskt ut med det gammla.Hur som helst så var det lätt att byta när rör redan var framdraget.Dom andra gamla får sitta så länge dom är hela
Tack för svar! Det kanske inte är världens katastrof då? Rörmokaren kommer och pluggar imorgon, sedan har vi lite tid på oss att hitta ett nytt.
Jag vill ha ett i äldre stil, det andra elementet som redan är utbytt passar inte alls in i miljön. Vad kostade bytet på ett ungefär? Installerade du själv?
Jag vill ha ett i äldre stil, det andra elementet som redan är utbytt passar inte alls in i miljön. Vad kostade bytet på ett ungefär? Installerade du själv?
Ja böt elementet själv,beställde ett från Rinkaby rör elementet heter Rex-R exact lika med det gamla ,det var et litet 540mm långt.kostade 1500:- Dom största tar dom 3500:- för 1260mm långt.Har för mej rörmokarn ville ha 6000:- per element
inklusive arbetskostnad. ps om du går in på deras hemsida så ser du bilder på elementen.
Redigerat:
Klicka här för att svara